וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשבר האקולוגי חמור יותר מהכלכלי"

טלי גולדשטין

29.10.2008 / 10:34

מממצאי דו"ח חדש עולה כי האנושות צורכת יותר ממה שהכדור יכול לספק לה. "עד 2030, נזדקק לשני כוכבי לכת על מנת להתקיים"

העולם עומד בפני "מחנק אקולוגי" חמור בהרבה ויקר בהרבה מאשר המשבר הכלכלי הנוכחי, כך מזהיר דו"ח חדש שפורסם היום (רביעי). הסיבה למשבר האקולוגי הקרב, היא שבני האדם מבזבזים את המשאבים הטבעיים של כדור הארץ. דו"ח "ליבינג פלנט" חישב כי בני אדם משתמשים בכמות משאבים הגדולה ב-30% ממה שהכדור יכול לספק, דבר המוביל לביעור יערות, צמצום אדמות, זיהום אוויר ומים וירידה דרמטית במספר הדגים וזנים אחרים.

כתוצאה מכך, נטען בדו"ח, האנושות יצרה חוב אקולוגי בסך 4-4.5 טריליון דולר כל שנה – פי 2 מההערכות של ההפסדים שנגרמו למוסדות הפיננסיים בגין המשבר הכלכלי. הנתונים מבוססים על דו"ח האו"ם שחישב את הערך הכלכלי של השירותים שמספקות מערכות אקולוגיות הנהרסות מדי שנה, כגון פחות גשמים והגנה לקויה מפני שטפונות.

הבעיה מחמירה גם על רקע העובדה שהאוכלוסייה והיקף הצריכה ממשיכים להתרחב בקצב מואץ יותר מאשר מצליחה הטכנולוגיה למצוא דרכים חדשות להגדיל את יכולת תפוקת הטבע. לפיכך, חזה הדו"ח כי עד 2030, אם שום דבר לא ישתנה, האנושות תזדקק לשני כוכבי לכת על מנת להתקיים ברמת הצריכה העכשווית. "המשבר הכלכלי הוא תזכורת חמורה של מהן התוצאות של חיים מעבר לאמצעים", אמר ג'יימס ליפ, מנכ"ל WWF, הקרן לשימור סביבתית WWF. "אך האפשרות של מיתון כלכלי מחווירה לעומת המשבר האקולוגי המרחף על ראשנו", הוסיף.

ארה"ב וסין - האשמות העיקריות

לפי הדו"ח: "יש לנו רק כוכב לכת אחד. היכולת שלו לתמוך ולקיים מגוון הזנים, לרבות בני אדם, גדולה אך מוגבלת. כשהצריכה האנושית עולה על יכולת זו, אנו הורסים את מערכות החיים של הכדור. בסופו של דבר, הפסד זה מאיים על כולנו".

מחברי הדו"ח קראו אתמול לפוליטיקאים לשתף פעולה בצורה של תגובה בינלאומית בדומה לתוכנית החילוץ בת מיליארדי הדולרים בעבור הכלכלה הגלובלית. "הם צריכים להפנות את הפעולה הקולקטיבית לנושא דוחק בהרבה, הישרדות החיים על פני כדור הארץ", אמר נשיא WWF אינטרנשיונל אמקה אניאוקו.

בלב הדו"ח נמצא מדד של מצב המשאבים הטבעיים של הכדור, שחיברה האגודה הזואולוגית של לונדון והמבוסס על יותר מ-1,600 זנים ועל "טביעת הרגל האקולוגית" שמותירה הצריכה האנושית על משאבים אלו. זו הפעם הראשונה שהדו"ח כולל מידע לגבי השלכות צריכת המים של כל מדינה ומדינה ומסיק כי 50 מדינות כבר חוות "מחסור מתון עד חמור במים". 27 מדינות מייבאות את מחצית מכמות המים שהן צורכות למטרות חקלאיות, בהן בריטניה, שווייץ, אוסטריה, נורבגיה והולנד.

לאור עובדות עגומות אלו, האנושות תזדקק לשני כוכבי לכת על מנת לספק את כל צרכיה עד 2030, שני עשורים מוקדם מההערכות קודמות מלפני שנתיים. בשנות ה-60, מרבית המדינות חיו לפי האמצעים האקולוגיים שלהם. אך הנתונים האחרונים מראים כי כיום, 75% מאוכלוסיית העולם חיה במדינות הצורכות יותר משהן יכולות לספק. ארצות הברית וסין הן הבזבזניות הגדולות ביותר. הן אחראיות לשתי חמישיות מהנזק שנגרם למערכות האקולוגיות בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully