וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: "ארה"ב יזמה המלחמה בגאורגיה"

טלי גולדשטין

28.8.2008 / 20:16

בראיון מיוחד, אמר ר"מ רוסיה והאיש החזק במדינה, כי ארה"ב עודדה את גאורגיה לפלוש לדרום אוסטיה כדי לעורר משבר בינלאומי

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נעמה דרור)

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין האשים את ארצות הברית בכך שיזמה את המלחמה בגאורגיה. בראיון לרשת CNN, אמר פוטין כי ארה"ב עודדה את גאורגיה להתקיף את החבל הבדלני דרום אוסטיה, ככל הנראה, כדי לעורר משבר בינלאומי שיסייע לאחד מהמועמדים לנשיאות בארה"ב ג'ון מקיין הרפובליקני או ברק אובמה הדמוקרטי. פוטין לא סיפק כל ראיה לתמוך בטענה זו.

ארה"ב ואירופה רואות ברוסיה כאשמה במשבר ובפלישה לגאורגיה. לדברי פוטין, לרוסיה לא היתה ברירה מלבד לפלוש לגאורגיה לאחר שעשרות מחיילי הכוח לשמירת השלום שהציבה בדרום אוסטיה, נהרגו. לדבריו, מטרת הפעולה היתה למנוע אסון אנושי.

נשיא רוסיה לשעבר, שעדיין נחשב לאיש החזק ביותר במדינה, אמר כי הוא מאוכזב שארה"ב לא עשתה יותר על מנת לעצור את התוקפנות הגאורגית. פוטין נזכר כיצד עקב אחר המצב בגאורגיה ובדרום אוסטיה בעודו בטקס פתיחת האולימפיאדה ב-8 באוגוסט.

פוטין סיפר כי שוחח עם נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, שנכח אף הוא בטקס, ושהאחרון אמר כי אינו מעוניין במלחמה. עם זאת, פוטין עדיין הביע אכזבתו מכך שארה"ב לא פעלה יותר כדי לעצור את גאורגיה בימים הראשונים של המשבר.

ב-7 באוגוסט פרצה מלחמה בין רוסיה וגאורגיה, לאחר שהאחרונה הכניסה כוחות למחוזות הבדלנים. רוב התושבים מחזיקים באזרחות רוסית, והמליציות הבדלניות ממומנות על ידי הממשלה הרוסית, שמשתמשת בהן כמנוף ללחץ על הממשלה הגאורגית הפרו-מערבית, שפועלת להצטרף לברית נאט"ו.

במהלך שבועיים של לחימה כבשה רוסיה את דרום אוסטיה ואבחזיה, ופלשה לשטחים גאורגים נרחבים, כאשר הצבא הגאורגי נמצא בנסיגה מתמדת. אלפי אזרחים גאורגים ותושבי דרום אוסטיה נהרגו, ומאות אלפים הפכו לעקורים.

רוסיה במצב של התגוננות

בתוך כך, הכריז פוטין על אמצעים כלכליים חדשים שלדבריו אינם קשורים לקרבות בגאורגיה. הייצוא של 10 חברות אמריקאיות לעיבוד בשר לרוסיה ייאסר מאחר שלטענתוף אין הן עומדות בתקן הבריאותי. 29 חברות אחרות קיבלו אזהרה לשפר את הסטנדרטים או שיכללו גם הן בחרם. לדברי פוטין, משרד הבריאות והחקלאות הרוסי בדק את המוצרים באופן מקרי וגילה כי הם מלאים באנטיביוטיקה ורעל.

למרות שהכחיש כי קיים קשר בין ההגבלות הכלכליות ובין המצב בגאורגיה, מדינות מערביות מסוימות חוששות שרוסיה עוברת עתה למגננה דיפלומטית. רוסיה מנסה לאזן ביקורת גוברת מצד המערב בנוגע לפעולתה הצבאית והכרתה בעצמאות החבלים הבדלניים דרום אוסטיה ואבחזיה.

תקוות רוסיה לזכות בתמיכה בינלאומית בעבור פעולותיה בגאורגיה נגוזה היום כשסין ומדינות אסיאתיות נוספות הביעו את חששן מהמתיחות באזור. בהצהרה משותפת של ארגון שנחאי לשיתוף פעולה (SCO 9, הכולל את סין, טג'יקיסטן, קירגיסטן, קזחסטן ואוזבקיסטן, נאמר כי המדינות מקוות שכל משבר עתידי ייפתר בדרכי שלום. נשיאי המדינות חזרו ואישרו את מחויבותם לעקרונות של כבוד למסורות ההיסטוריות והתרבותיות של כל מדינה והמאמצים לשימור אחדות וריבונות טריטוריאלית. "השימוש בכוח לא יצלח לשום דבר ורק מונע פיתרון מקיף של סכסוכים מקומיים", נאמר בהצהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully