וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין נגד העולם: הביעה תמיכה בנשיא סודן

גיל קדרון

15.7.2008 / 12:10

הביעה "דאגה גדולה וספקות" בנוגע לכתב האישום שהגיש בית הדין הבינלאומי נגד בשיר, בגין פשעים נגד האנושות ורצח עם באזור דרפור

סין, בעלת בריתה הקרובה של סודן, הביעה היום (שלישי) "דאגה גדולה וספקות" בנוגע להחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC) להוציא צו מעצר נגד נשיא סודן עומאר אל בשיר בגין פשעים נגד האנושות ורצח עם באזור דרפור.

ארגוני הסיוע שבדרפור, שממוקמת במערב המדינה, חוששים כעת מתגובה אלימה וזועמת של בשיר, כמו גם מהגברת המתקפות מצד מורדי דרפור, שעשויים לראות בהחלטה של בין הדין הבינלאומי הצדקה למעשיהם.

ח'רטום סירבה להכיר בתביעה, אולם אמרה כי תמשיך לנסות להגיע להסכם שלום בדרפור, שם מתקיים המבצע ההומניטרי הגדול בעולם כיום, והבטיחה להגן על כל עובדי האו"ם שנמצאים בשטחה. האו"ם קרא למאות מעובדיו שנמצאים בסודן להישאר היום בביתם, בציפייה להפגנות ההמוניות נגד כתב האישום.

"על החלטות בית הדין לתרום הן ליציבות בדרפור והן להשגת שלום באזור, ולא להיפך", מסר משרד החוץ הסיני. "אנו מקווים להגיע להחלטה מתואמת ומוסכמת על כל הצדדים הרלוונטים". כעת מחכים כל הצדדים המעורבים, כולל מדינות המערב, כדי לראות אם סין תחבל במאמצי האו"ם לשלוח לדרפור כוח שלום בינלאומי. סין הינה אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הבטחון של האו"ם, ומחזיקה בזכות וטו על כל החלטה.

ההחלטה של התובע של בית הדין, לואיס מורנו אוקמפו, הובילה רבים להאמין כי סין תבחר להתרחק מסודן, וזאת כדי לשמר את תדמיתה ולהימנע מלחץ בינלאומי לקראת המשחקים האולימפיים, שיתקיימו באוגוסט בבייג'ינג. כעת מתגבר הסיכוי שסין תובך על ידי הפגנות מתוכננות היטב במהלך האולימפיאדה. סין הינה ספקית הנשק הגדולה ביותר של המדינה האפריקאית, כמו גם ייבואנית הנפט הגדולה ביותר ממנה.

פגיעה תדמיתית בסין

מורנו אוקמפו התראיין אתמול לרשת CNN, ופירט את סעיפי כתב האישום שהגיש. "מדובר באחריות למקרי אונס נרחבים ולמצבם של 2.5 מיליון איש", אמר מורנו אוקמפו. "הראיות מראות שלבשיר יש שליטה מוחלטת על הכוחות שלו, הוא הנשיא, יו"ר מפלגת הקונגרס הלאומי, מפקד הצבא ויו"ר המועצה לבטחון לאומי, והכוחות שלו תוקפים את הכפרים בהם חיים המיעוטים האתניים".

כמו כן הסביר מורנו אוקמפו כיצד אירגן בשיר את מליציות הג'נג'וויד הפונדמנטליסטיות, ו"מיזג בינם לבין המשטרה והצבא". "יש לנו הוכחות שהם יוצרים איתו קשר, מדווחים לו", הוסיף. לדבריו, בידיו אלפי מסמכים ואלפי סוגי ראיות, כמו גם את וידויו של שר הפנים לשעבר של בשיר, אחמד חרון, שמילא את הוראותיו בנוגע לרצח העם השיטתי.

"המדיניות הסינית תעמיד בפניה בעיות רבות", אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" הה וונפינג, מומחה בנושא אפריקה במכון היוקרתי ללימודי החברה של האקדמיה הסינית. "יהיו למדיניות זו מספר השלכות שסין לא תאהב, ויקשה עליה לתווך בין סודן לבין המערב". 172 חיילים סינים יעשו מחר את דרכם לסודן כחלק מכוח השלום, שימנה 315 חיילים סך הכל. וונפינג הביע חשש שחייהם יהיו בסכנה, לאור עמדתם מעוררת המחלוקת של ממשלתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully