וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנטרטיקה: מתחת לשכבת הקרח התגלה הר געש

21.1.2008 / 4:54

הר הגעש התפרץ בפעם האחרונה לפני 2,000 שנה. הגילוי, שהוגדר כייחודי, מהווה עדות ראשונה להתפרצות הר געש מתחת לקרח

חוקרים גילו הר געש עוצמתי השוכן מתחת לשכבת הקרח במערב יבשת אנטרטיקה. מתוצאות סקר גיאולוגי של משלחת בריטית-אמריקאית, שמצאה שרידים לפעילות וולקנית עצומה, עולה כי הר הגעש התפרץ בפעם האחרונה לפני כ-2,000 שנה. המדענים מעריכים כי בעקבות ההתפרצות האדירה נמסו קרחונים רבים וכתוצאה מכך מפלס הים עלה. על פי חלק מההשערות הר הגעש עדיין פעיל.

הגילוי, שהוגדר כ"ייחודי, מהווה את העדות הראשונה להתפרצות עוצמתית של הר געש מתחת לשכבת הקרח, שעוביה מגיע לעיתים למאות מטרים. החוקרים עשו שימוש ברדאר כדי לחקור את השטח שמתחת לקרח. פעילות געשית בעיקר בחלק המערבי של היבשת הקפואה הייתה אמנם ידועה קודם לכן, ואולם הגילויים מצביעים על כך שהיא נרחבת בהרבה ומתרחשת באזורים נוספים.

על פי ההערכות, הר געש התפרץ פחות או יותר בשנת 207 לספירה. ההתפרצות פוצצה חור עצום בשכבת הקרח ויצרה ענן של אפר וגז שהתנשא לגובה של 12 קילומטר באוויר.

המדענים הסבירו כי למרות שההתפרצות הגעשית המיסה קרחונים ביבשת, לא ניתן להסביר באמצעותה את ההאצה העצומה בקצב ההמסה שלהם בשנים האחרונות, ואת העלייה במפלס מי הים בעקבות ההתחממות העולמית, עלייה שמוערכת ב-2 מילמטר כל שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully