וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ללא דבורים יוותרו למין האנושי 4 שנים"

שי אילן

15.4.2007 / 14:40

ה"אינדיפנדנט": מדענים משערים שהפגיעה המסתורית בדבורים בארה"ב ואירופה נובעת מהרס יכולת הניווט שלהם ע"י קרינה סלולרית

בחצי ממדינות ארה"ב, הדבורים פשוט נעלמו. 70 אחוז מכוורות החוף המערבי ו-60 אחוז בחוף המזרחי ננטשו לחלוטין. התופעה שנתגלתה לראשונה בסתיו שחלף, נקראת כיום "תסמונת קריסת מושבה" והיא התפשטה לגרמניה, שווייץ, פורטוגל, איטליה וספרד. כעת דווח גם כי בבריטניה מגדלים טוענים כי מחצית מן הכוורות שלהם נמצאו ריקות.

תוצאות התופעה, אם תתמיד, יכולות להיות מחרידות משום שרוב היבולים בעולם תלויים בדבורים המאביקות את הצמחים ומפרות אותם. העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" מצטט את אלברט איינשטיין שאמר ש"אם הדבורים ייעלמו, יוותרו למין האנושי רק 4 שנות קיום". ד"ר דיואי קרון, מומחה לחרקים באוניברסיטת דלוור אומר בפשטות: "בלי דבורים אין יבולים". לדבריו קרון הדבורים אינן מתות אלא פשוט נעלמות בלי להותיר זכר.

האם הטלפונים הסלולרים אשמים?

איש אינו יודע עדיין את סיבת התופעה, ומדענים העלו מספר סברות, לפיהן הגורמים הם חומרי הדברה, קרדיות או התחממות גלובלית. לפי סברה אחרת, הסיבה היא גידולים מהונדסים גנטית. כעת מתפרסם מחקר של אוניברסיטת "לנדאו" הגרמנית, לפיו דבורים מסרבות לחזור לכוורות שלהן, אם מציבים לידן טלפונים סלולריים.

לפי ההשערה, הקרינה הסלולרית פוגעת ביכולת הניווט של הדבורים ומפריעה להן למצוא את דרכן. בעבר כבר נתגלה שדבורים משנות את התנהגותן בסמוך לקווי מתח.

יתכן שסברה זו יכולה למצוא אישוש בדבריו של ד"ר קרון מדלוור, שאומר שאילו היה מדובר בריסוס או בבעיות מזג אוויר, היו נמצאות לפחות חלק מהדבורים מתות בתחתית הכוורת ולא כפי שמדווח, נעלמות כליל.

המצב בישראל הרבה יותר טוב

חיים אפרת, המרכז המקצועי של נושא הדבורים במשרד החקלאות אומר שבישראל המצב הרבה יותר טוב ותולה את הסיבה דווקא באופן שבו הענף מתנהל. לדבריו, הדבורים בארץ חשופות לאותן סכנות כמו אלה שבארה"ב ובאירופה. גם בישראל גדל קצב העיור והשימוש בחומרי הדברה שהם פחות רעילים לבני אדם אבל רעילים יותר לחרקים מסכן את הדבורים הישראליות. הסוד נעוץ בביקורים תכופים במכוורות שהן נגישות יותר ולא גדולות כמו המכוורות בחו"ל.

אפרת מאשר שהחשש הגדול הוא לא רק לענף הדבש, אלא לאספקת המזון בכלל. דבוראים ישראלים עובדים יחד עם חקלאים אחרים ומקבלים תשלום על האבקה של היבולים, כך שחשיבותם לחקלאות עצומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully