וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השריף החדש בעיר: הכירו את פאולו סוסה, מאמן מכבי ת"א

12.6.2013 / 7:15

חבר של מוריניו וסקולארי (שסידרו לו ג'וב), זלזל בליפי (והתחיל עם הבת שלו), חתר תחת מאמן בפורטוגל, פספס את צ'אנס חייו בסוונסי, נגח בעיתונאי, רב עם מאמן נבחרת הונגריה. בוטה, דומיננטי, הגנתי ולא דופק חשבון. הכירו את פאולו סוסה, הכי רחוק מאוסקר גרסיה

פברואר 2012. מאמן וידאוטון פאולו סוסה ושחקניו שהו בשדה התעופה בבודפשט כשלפתע עבר במקום מאמן נבחרת הונגריה שאנדור אגרברי. כשהאחרון הושיט את ידו לעבר עמיתו הפורטוגלי, סוסה סירב בהפגנתיות ללחיצת היד. הסיפור דלף במהרה והונגריה סערה. סוסה נדרש לספק הסברים ועלה להתקפה. הוא האשים את אגרברי שהדליף וסילף דברים שאמר לו בשיחת עבודה פרטית ועומד מאחורי ביקורת בעילום שם שפורסמה נגדו: "הוא משתמש בהתאחדות ההונגרית להפעיל עליי לחץ... תוקף אותי כל הזמן מאחורי הגב, מבקר אותי, את העבודה שלי, הרעיונות שלי וההחלטות שלי".

תשכחו מאוסקר גרסיה השקט, הרגוע והמשעמם. פאולו סוסה, הבוס החדש של מכבי תל אביב, הוא כל מה שהקטלאני לא היה. ביטחון עצמי על גבול השחצנות, פה מפיק מרגליות (שהזכיר לאנגלים את ז'וזה מוריניו) ואדם שלא זז סנטימטר מהעקרונות שלו. מאמן חדשני ולא מקובע, אך גם הגנתי וחולה ארגון. כוכב עבר שחלם להגיע רחוק כמאמן, אבל לא תמיד קיבל החלטות שקולות ונכונות וכעת ינסה לשקם את הקריירה שלו אצל האלופה הישראלית. האם זה האיש הנכון? האם טיפוס דומיננטי כמוהו יוכל להסתדר עם ג'ורדי קרויף? הכירו את פאולו סוסה, השריף החדש בעיר.

פאולו סוסה. GettyImages
לא זז סנטימטר מהעקרונות שלו. סוסה/GettyImages

סוסה, 42, הוא חלק מרכזי מדור הזהב של הכדורגל הפורטוגלי. בגיל 16 וכשעלה לבוגרים, החליט סוון גוראן אריקסון להפוך אותו משחקן קדמי לקשר אחורי. "סוון מאוד חשוב לי", סיפר סוסה לימים. "הוא השקיע בי, בעמדה שלי, במשחק שלי ונתן לי המון מוטיבציה. יותר מכל הוא גרם לי להאמין שאני יכול לעשות מה שאני רוצה. היו לי איתו שיחות אחד על אחד שנמשכו שעות". ארבע שנים שיחק סוסה בבנפיקה, לפני שהמשיך לעונה בספורטינג ליסבון. בקיץ 1994 ניהל מגעים מתקדמים עם רומא, אבל זו התמהמה ויובנטוס נכנסה לתמונה וביצעה מחטף.

באותה תקופה סוסה היה מטובי הקשרים האחוריים ביבשת, אבל סבל מפציעות חוזרות ונשנות. אחרי שנתיים ביובנטוס, הוא עזב במפתיע לדורטמונד ועל פי שמועות באיטליה, אחת הסיבות לכך הייתה רומן קצר שניהל עם בתו של המאמן מרצ'לו ליפי. "רופאים שונים אמרו לי שעדיף שאפסיק לשחק כדורגל כי לא אהיה באותה רמה, אבל הנחישות להתגבר על זה, המנטאליות הגרמנית, התרבות ואפילו מזג האוויר עזרו לי להגיע לשיא בדורטמונד".

אחרי שזכה בליגת האלופות עם שתי קבוצות שונות, סוסה חזר לארץ המגף לשתף פעולה עם ליפי באינטר ובמהרה הצליח להסתכסך איתו שוב: "ליפי שפגשתי בשנים הראשונות שלי ביובנטוס היה נהדר. ליפי שפגשתי באינטר היה דמות טראגית", אמר לאחר שפרש. בהזדמנות קודמת סיפר: "ליפי אכזב אותי מאוד. הוא מאמן גדול, אבל אדם נורא. כשאעזוב את איטליה, אחשוף הכול בחיוך. ולא, ליפי בטוח לא יחייך... אם המאמן לא רוצה אותי, שאינטר תשלם לי כמו לשייח ואעזוב".

סוסה עוד הספיק לעבור בפארמה, פנאתינייקוס ואספניול לפני שנכנע לפציעות והודיע על פרישה בטרם מלאו לו 32. רזומה התארים שלו, מלבד הזכיות עם יובה ודורטמונד בליגת האלופות, כולל אליפות וגביע עם בנפיקה, דאבל עם הגברת הזקנה וזכייה במונדיאל עד גיל 20 עם נבחרת פורטוגל. בנבחרת הבוגרת היו לו 51 הופעות, כולל במונדיאל ושתי אליפויות אירופה.

שחקן אינטר פאולו סוסה. Claudio Villa/ Grazia Neri, GettyImages
"כשאעזוב את איטליה אחשוף הכל בחיוך. ולא, ליפי לא יחייך". סוסה במדי אינטר/GettyImages, Claudio Villa/ Grazia Neri

ברונו אוליביירה פגש את סוסה כשזה סידר לו לעבור השתלמות מאמנים בפארמה. במשך מספר שבועות היו נוסעים השניים יחד לאימונים ברכבת ממילאנו לפארמה, הפכו לחברים ובהמשך עבדו יחד. "פאולו לא רצה להיות מאמן בזמנו", סיפר אוליביירה. "הוא היה אומר: 'כשזה ייגמר, אגמור עם הכדורגל'. הוא לא רוצה לדעת יותר על המשחק, אבל שנה אחרי הפרישה הוא התקשר אליי ואמר שניסה לעשות דברים אחרים, אבל הכדורגל הוא החיים שלו. הוא רצה לחזור והתחלנו לעבוד משם".

את משרת האימון הראשון קיבל מההתאחדות הפורטוגלית ב-2005. מאמן הנבחרת עד גיל 16. תפקיד לא נוצץ. סוסה החזיק בו שנתיים, אבל חשב גבוה יותר. תמיד הגדיר את עצמו כטיפוס שאפתן, אז בקיץ 2007 יזם פגישה עם יו"ר ההתאחדות והגיש לו תכנית עבודה חדשה לכל הנבחרות הצעירות במסגרתה הציע למנות את עצמו לתפקיד מאמן הנבחרת הצעירה. פרסום הפרשה יצר כאוס. בפורטוגל דווח על קרע בין סוסה למנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות ואווירה עכורה בינו לבין המאמנים. ההתאחדות נאלצה להוציא הודעת הבהרה ובסופו של דבר סוסה סיים את תפקידו רק כדי לחזור תוך פחות משנה כעוזרו של קרלוס קיירוש בנבחרת הבוגרת.

ארבעה חודשים וחצי בלבד החזיק בתפקיד החדש, עד שהגיע הטלפון מק.פ.ר מליגת המשנה באנגליה. בגיל 38, סוסה קיבל לראשונה בקריירה אימון קבוצה וגם חוזה לשנתיים וחצי. מלבד הרזומה כשחקן, במועדון הלונדוני קיבלו המלצות חמות. "דיברתי עם פאביו קאפלו, ז'וזה מוריניו ולואיז פליפה סקולארי וכולם אמרו לי שסוסה הוא האיש הנכון לעתיד שלנו", ירה אז היו"ר והבעלים האקסצנטרי פלביו בריאטורה. גם סוסה לא חשש להשתמש בשמו של חברו, "המיוחד", לפתוח דלתות: "ז'וזה עוזר לי ואני מדבר איתו לעיתים קרובות. יש לו הרבה יותר ניסיון ממני, אבל אני הולך בדרכי. אני יודע מה אני יכול לעשות - עבודה טובה".

האנגלים נדלקו במהרה על הפורטוגלי החדש. הגישה הישירה, הביטחון העצמי המופרז, איש כדורגל צעיר ומבריק, מלא סטייל וכריזמה שלא מחרטט ולא מרדים. סוסה הזכיר להם את המקור, האיש שנזרק מצ'לסי והשאיר אחריו בור גדול. סוסה דאג לא לאכזב והקפיד להציב רף ציפיות גבוה: "אני אחראי. כל הכבוד לכולם, אבל יש לי רעיונות משלי ואני מקבל את ההחלטות שלי. אלחם כדי לפגוש מאמנים כמו סקולארי. אם אנצח יותר משחקים אהיה בפרמיירליג ואשחק נגדו. ברור שאני רוצה להיות ברמה הזו. לחלום זה טוב ואני אוהב לחלום. אני דורש עבודה קשה ונאמנות. מי שלא ייתן את זה, יהיה בחוץ".

שחקן נבחרת פורטוגל פאולו סוסה. Phil Cole, GettyImages
קאפלו, סקולארי ומוריניו המליצו. סוסה בימיו כשחקן נבחרת פורטוגל/GettyImages, Phil Cole

למרבה האירוניה, דווקא סוסה מצא עצמו אחרי חמישה חודשים בחוץ בגלל סוגיית נאמנות. "חשף מידע רגיש ללא סמכות", נכתב בהודעה הרשמית לפיטוריו. פשעו של סוסה היה שגילה לעיתונאים שהשחקן דקסטר בלקסטוק הושאל לנוטינגהאם בניגוד לרצונו. אגב, ב-26 משחקי ליגה שניהל על הקווים של ק.פ.ר, השיגה הקבוצה רק שבעה ניצחונות. זה לא מנע מהפורטוגלי לקבל כעבור חודשיים, לקראת פתיחת עונת 2009/10, חוזה לשלוש שנים אצל סוונסי. הברבורים נפרדו אז מהמאמן המצליח רוברטו מרטינס שעזב לוויגאן. סוסה הקדים מועמדים בכירים ממנו כמו גארי ספיד המנוח וגאס פוייט לאחר שהקסים בראיון אישי את היו"ר יו ג'נקינס.

"הוא צעיר, מבריק, מלא התלהבות וחזון ויש לו ידע מקיף וקשרים לא רק באירופה, אלא בעולם הכדורגל", טען ג'נקינס. השידוך התברר כמוצלח. למרות שנכנס לנעליו של מאמן אהוב ומצליח, סוסה סחף את סוונסי לצמרת. "הוא המאמן הכי נוצץ, חדשני ומעניין בצ'מפיונשיפ", כתבה עליו לואיז טיילור ב"גרדיאן". הקבוצה הציגה הגנת ברזל (השנייה בטיבה בליגה), אבל התקשתה בכיבוש. עם 40 שערי זכות ב-46 מחזורים קשה להעפיל גם לפלייאוף. גם שלושה ניצחונות ב-13 המחזורים האחרונים לא תרמו. בסופו של דבר, סוסה ושחקניו פספסו בנקודה. המאמן רץ לחפש אשמים.

"יכולנו לעשות הרבה יותר אם היינו מתכוננים אחרת, אבל דברים לא הלכו כמו שציפיתי ורציתי", אמר אחרי הפסד 1:0 לבריסטול סיטי בתלונה על כך שלא קיבל מספיק כסף לרכש. "אמרתי שלוש או ארבע פעמים שלאור הפציעות שהיו לנו, היינו זקוקים לחיזוק מיידי כי היינו במומנטום טוב ויכולנו להשיג תוצאות". האירוע הזה יצר קרע מסוים עם ג'נקינס, קרע שהוביל לפרידה הדדית בתום העונה. סוסה רצה יותר משאבים והסתנוור מההצעה של לסטר. אחרי קיץ של שמועות, המאמן לא התייצב לפתיחת האימונים ולאחר מכן סיכם על עזיבה.

בדיעבד אפשר לומר שעזיבת סוונסי הייתה אחת הטעויות הקשות בקריירה של סוסה. הוא מיהר לעזוב מועדון שהעריך אותו ונתן לו במה ושילם את מחיר חוסר הלויאליות. הפורטוגלי הוחלף בברנדן רוג'רס שהעלה את הקבוצה לפרמיירליג והעונה, מיכאל לאודרופ המשיך את העבודה וזכה עם הקבוצה בגביע הליגה. בהיסטוריה של הברבורים ייזכרו מרטינס, רוג'רס ולאודרופ, אבל לא סוסה שדווקא עשה עונה נפלאה. "הוא האיש הנשכח בסיפור התחייה של סוונסי", נכתב עליו השנה ב"אינדיפנדנט". הקדנציה בלסטר, שנפתחה בהצהרות מפוצצות על עלייה, הסתיימה לאחר תשעה משחקים וניצחון אחד.

מאמן סוונסי פאולו סוסה. Tom Dulat, GettyImages
"האיש הנשכח בסיפור התחייה של סוונסי", נכתב באנגליה. סוסה/GettyImages, Tom Dulat

בסיום עונת 2010/11 חגגה וידאוטון זכייה היסטורית באליפות הונגריה, אלא שלהפתעת כולם החליטה ההנהלה לפטר את המאמן הוותיק גיורגי מזיי ולמנות את סוסה. האוהדים זעמו, התקשורת חתכה ואף אחד בהונגריה לא הבין את המהלך והמאמן עצמו אפילו לא ניסה להתחבב. "היו אז בסגל שחקנים הונגרים בינלאומיים טובים (ביניהם לאסלו לנצ'ה – ע.מ), אבל סוסה לא ספר אותם והם נאלצו לעזוב. הוא מילא את הסגל בשחקנים מספרד, פורטוגל וברזיל", מסביר עיתונאי הונגרי שמתעקש להישאר בעילום שם. תיכף תבינו למה.

ספטמבר 2011. משחק אימון חגיגי בין נבחרת מאמנים לנבחרת עיתונאים הוליד מהומה אחרי שסוסה נגח לכאורה בפניו של אחד הכתבים, שמיהר להגיש תלונה במשטרה. "זה היה בטעות", היתמם המאמן, אך האירוע יצר סערה ציבורית והמאמן זכה לגינויים מכל עבר. במקביל על המגרש, וידאוטון הודחה על ידי שטורם גראץ בפתיחת מוקדמות האלופות ופתחה רע מאוד את העונה בליגה. כשהשחקנים התחילו להתחבר והקבוצה השתפרה, הפער מדברצן כבר היה גדול וסוסה הסתפק במקום השני.

מערכת היחסים בין סוסה לתקשורת והאוהדים ההונגרים הייתה בעייתית מאוד. עיתונאים מספרים על אדם שחצן ומעט מתנשא, שלא סופר אף אחד. במהלך העונה הראשונה עמד תחת מתקפה תקשורתית וסבל גם מהקהל של הקבוצה שלו, אך ההנהלה הביעה בו תמיכה וזה השתלם. סוסה הוביל הקיץ את וידאוטון להישג מדהים - העפלה לשלב הבתים של הליגה האירופית. אחרי שהקבוצה הצנועה שלחה הביתה את גנט וטרבזונספור וניצחה בשלב הבתים את 0:3 את ספורטינג ליסבון ו-1:2 את באזל, ההונגרים החלו להתרכך.

"לצד השערוריות והמחלוקות, סוסה הביא תוצאות טובות. ההישגים של וידאוטון נדירים במונחים של קבוצות הונגריות. הוא גם הצליח למשוך שחקנים טובים שלא היו מגיעים להונגריה אם הוא לא היה המאמן", מנתח עיתונאי הונגרי. בינואר 2013, תחת מעטה מסתוריות, הודיע הפורטוגלי על התפטרותו. "אחת ההחלטות הקשות ביותר שלקחתי בקריירה", טען. בהונגריה דיברו על סיבות משפחתיות, אך ההערכה היא שלא זו האמת. סוסה דאג להביא למועדון להביא את בן ארצו ז'וזה גומש כמחליפו וביקש מהצוות הזר שהביא להישאר. בימים הראשונים שאחרי עזיבתו היה נראה שהוא בדרך לניו יורק רד בולס, אך זה לא יצא אל הפועל. היעד הבא, כידוע, הוא ישראל.

שחקן דורטמונד פאולו סוזה. Mark Sandten, GettyImages
שערוריות, מחלוקות והישגים באירופה עם וידאוטון. סוסה בימי דורטמונד/GettyImages, Mark Sandten

ייתכן שקרויף בחר בסוסה בשל ההישגים יוצאי הדופן שלו עם וידאוטון באירופה. בכל מקרה, הוא מקבל טיפוס שונה לחלוטין מאוסקר, אותו הכיר היטב מימיהם המשותפים כשחקנים. מעבר לסוגיית האופי, סוסה שונה מאוסקר גם בפילוסופיית הכדורגל. הוא אולי קרוב יותר לכדורגל המאורגן של מוריניו מאשר למשחק המהיר והסגנון ההולנדי של ברצלונה. סוונסי שלו, למשל, הייתה קבוצה שמתישה את היריב עם משחק מסירות. "סוונסי משחקת בשיטה שונה מיתר הקבוצות בליגה וזה עוזר להם להחזיק הרבה בכדור. אתה צריך להיות אמיץ כשאתה משחק נגדם", אמר מאמן ניוקאסל לשעבר כריס יוטון. בתקשורת היו קצת נחרצים יותר: "במקרה הטוב, משחקים של סוונסי מספקים הנאה אסטתית. במקרה הרע, לראות את הקבוצה של סוסה הופכת את הכדורגל למשחק שחמט טקטי יכול להיות מאוד משעמם".

על הלוח הטקטי בחדר ההלבשה של לסטר כתב משפט קצר: "תשלטו בכדור". בהונגריה, סוד ההצלחה במשחקים באירופה היה הגנה מאורגנת והתקפות מתפרצות קטלניות. "שיטות משחק הן לא החלק העיקר בקבלת ההחלטות שלי", אמר המאמן. "שיטה זה משהו סטטי. אני יכול לשחק 4-4-2 כמו שאני יכול לשחק 4-3-3, אבל הדבר החשוב ביותר הוא האיכות של השחקנים. אני לא יכול לשנות שחקן, אלא להיות חכם ולהבין איזה סגנון של שחקן יש לי ולהתאים את עצמי. אני משקיע שעות בהכנת האימונים שלי ולמידה מהם. אני רוצה לראות את הקבוצה שלי שולטת במשחק עם הגנה מאורגת ומבקיעה שערים".

למרות הדברים, סוסה הוא חסיד של שיטת 4-2-3-1. בניגוד לאוסקר, הוא אוהב לשחק עם תשע קלאסי ושני קשרים אחוריים מובהקים שאוהבים לעשות סדר. לא מן הנמנע שהצהובים, במיוחד באירופה, ייראו הרבה יותר הגנתיים העונה. למכבי תל אביב אין הרבה מאוד זמן להתכונן כי בעוד קצת פחות מחודש הקבוצה תתייצב לפתיחת הקמפיין האירופי. המטרה במקרה הזה ברורה - העפלה לשלב הבתים. לסוסה אין זמן לעשות מהפכה, כמו שהוא אולי ירצה. "כמאמן, יש לי רעיונות אבל מאוד חשובה לי התרבות של המדינה והמועדון. אני מתאים את עצמי לסיטואציה ורק אז מתחיל לשנות דברים", אמר לפני שקיבל את המשרה בלסטר.

סוסה הוא הדבר הכי רחוק מאוסקר. מנוסה יותר, בוטה יותר, דומיננטי יותר וגם היה שחקן גדול יותר. בפעם השלישית בקריירה הוא נכנס לסיטואציה בה הוא מחליף מאמן אהוב, בפעם השנייה זה קורה אחרי אליפות. המינוי המאוחר הוכיח שסוסה לא התלהב להגיע (על פי פרסומים היה מועמד לברייטון ו-ויטסה). המינוי המאוחר מוכיח גם סדקים בעליונות הניהולית של קרויף. שיתוף הפעולה עם השותף הכנוע אוסקר היה מושלם, אבל מעניין יהיה לראות כיצד יעבדו שני אנשים בכירים עם אגו ענק. מי מהם יבנה את הסגל ואיך יצליח סוסה להיכנס לנעליו של מאמן שהיה אהוב על הקהל והשחקנים? ההימור שלנו: הולך להיות מעניין מאוד העונה בקרית שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully