וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי על עונה שלמה: איך יעבוד השילוב של לנגפורד ומאלט?

מכבי תל אביב יוצאת לאתגר חייה עם קו אחורי חדש לגמרי, שלא ברור כיצד יתחבר, אם בכלל. ורד כהן ואוהד גרינוולד בודקים את המנוע

במכבי תל אביב מרוצים עד כה מהרכש הטרי דמונד מאלט. "הוא מספק לנו בדיוק את הדברים שאנחנו צריכים: עזרה בניהול המשחק, קליעה מבחוץ, ייצור נקודות, ובאופן כללי ניסיון ולקיחת אחריות", אומר עוזר המאמן גיא גודס. "רמת ההתאקלמות שלו בסדר גמור לדעתי, אבל זה ייקח עוד קצת זמן. לקית' (לנגפורד) גם כן לקח זמן ובסוף הוא התאקלם. למאלט זה אמור לקחת פחות זמן, כי בניגוד ללנגפורד הוא הגיע אלינו בכושר משחק מלא".

מכבי תל אביב פוגשת הערב את ז'לגיריס (19:45, ערוץ 10)

דמונד מאלט שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
"ייקח לו עוד קצת זמן להתאקלם". דמונד מאלט/קובי אליהו

***

זהו הגלגול השלישי שעובר הקו האחורי של מכבי תל אביב מאז חודש אוגוסט.

עם הודעתו של ג'רמי פארגו כי לא ישוב לתל אביב מיהרה מכבי להחתים את ג'ורדן פארמר; לאחר תחילת העונה וכחלק מההיערכות לעזיבתו של פארמר הוסיפה את קית' לנגפורד, שהפך בחודש האחרון לבעל הבית בקו האחורי; התובנה שמכבי זקוקה לכוח אש נוסף בפרימטר – פועל יוצא של האכזבה מתיאו פפאלוקאס ושל ההכרה כי לא יהא די ביוגב אוחיון, טוב ומפתיע ככל שיהיה – הביאה לצירופו של מאלט הוותיק משרלרואה.

ההחתמה של מאלט מעוררת שאלות משמעותיות: כיצד יארגן דיוויד בלאט מחדש את הרוטציה, רגע לפני הכניסה לחלקה החשוב ביותר של העונה? מי השחקנים שיינזקו? כיצד תגיב הקבוצה לשתל ברמה המקצועית, וכיצד ישפיע על הדינמיקה הקבוצתית שהתפתחה והתגבשה בחודשיים שעברו מאז עזיבתו של פארמר?

ג'ורדן פארמר שחקן מכבי תל אביב נפרד מהקהל. ברני ארדוב
הקו האחורי של מכבי תל אביב עובר עוד גלגול. ג'ורדן פארמר/ברני ארדוב

***

השאלות המקצועיות הן הבוערות ביותר. הערב בקובנה – רק בפעם השלישית, למעשה – תופיע מכבי עם הקו האחורי הסופי שלה בהרכבו המלא. בשבועיים הראשונים לצירופו של מאלט שיחקה מכבי ללא לנגפורד הפצוע; השאלות בדבר שיתוף הפעולה בין השניים, שאמור להכריע את גורל העונה של מכבי, נותרו עדיין פתוחות.

לנגפורד ומאלט קיבלו הזדמנות לתרגל את השילוב ביניהם במשחק החוץ של מכבי בזאגרב במסגרת האדריאטית, ולאחר מכן במשחק הליגה מול אשקלון. בשני המשחקים סיפקו השניים יחד, בממוצע, 23 נקודות (ב-60% מ-3), יחד עם 6.5 אסיסטים. אבל חשוב מכך, בשני המשחקים הללו – באופן נדיר לאור יכולת הקליעה הגרועה של מכבי מחוץ לקשת העונה – סיימה מכבי עם 50% ומעלה מטווח ה-3 (55.6% בזאגרב, 50% מול אשקלון); קודם לכן, רק בארבע פעמים מתוך 36 משחקיה הקודמים סיימה מכבי עם 50% ומעלה מבחוץ.

"היה לנו חשוב מאוד להביא גארד שיכול לקלוע שלשות באחוזים גבוהים, וזה בדיוק מאלט", מאשר גודס. "רצינו שחקן שייתן לנו את המענה המלא לעזיבה של פארמר. אני חושב שעכשיו קיבלנו אותו".

סופוקליס שחורציאניטיס שחקן מכבי תל אביב מול מרקו קילינגסוורת' שחקן עירוני אשקלון. ברני ארדוב
בשני המשחקים האחרונים סיפקו לנגפורד ומאלט יחד בממוצע 23 נקודות/ברני ארדוב

***

מבחינה מתמטית, לצוות המקצועי של מכבי 120 דקות לחלק מידי ערב בעמדות 1-3 שמרכיבות את הקו האחורי. על זמן הפרקט הזה מתמודדים שמונה שחקנים: דמונד מאלט, קית' לנגפורד, יוגב אוחיון, תיאו פפאלוקאס, טל בורשטיין, ג'ון שאייר, דווין סמית' וגיא פניני.

טרם עזיבתו של פארמר, הייתה הרוטציה ברורה: הוא וסמית' שאבו למעלה מ-60 דקות במשותף מידי ערב; השאריות התחלקו בין אוחיון, לנגפורד, פפאלוקאס, בורשטיין ופניני (שהוסט לעתים, בעיקר בליגה, לעמדה מספר 4).

לאחר מכן נכנס לנגפורד לנעליו של פארמר כגארד הבכיר מבחינת דקות המשחק (לפני העזיבה של פארמר שיחק לנגפורד רק 9 דקות בממוצע ביורוליג; אחריה יותר משולשה כמות הדקות שלו, לכדי 29 דקות בממוצע). יתר הדקות שנחסכו עם העזיבה של פארמר התחלקו בעיקר בין אוחיון (עלה מ-18 דקות ל-20) וסמית' (מ-23.5 ל-27). במלים אחרות, למעט החלפתו המעשית של פארמר בלנגפורד – גם בחמישייה הפותחת – לא סבלו יתר חברי הקו האחורי משינוי דרמטי בדקות המשחק שלהם או במעמדם המקצועי.

מהבחינה הזו, צירופו של מאלט דווקא כן צפוי לשנות לחלוטין את התמונה. בתקופתו בשרלרואה מאלט כמעט ולא ירד מהפרקט (35 דקות בממוצע ביורוליג); גם אם במכבי ישחק פחות, הרי שלכל הפחות הוא אמור לראות בין 22 ל-26 דקות לערב ביורוליג.

המועמד העיקרי להיפגע הוא אוחיון: מעבר לכך שצפוי לאבד את מקומו בחמישייה, 19 הדקות שמקבל ביורוליג מעמדת הרכז אמורות להצטמצם דרמטית. גם בורשטיין, שהרוויח מאז עזיבתו של פארמר כמה דקות בעמדת הפוינט גארד, ופפאלוקאס, שממילא בקושי רואה פרקט ביורוליג (להוציא את ערב הגארבג' בשרלרואה, קיבל 9.5 דקות בממוצע בתשעה משחקים ביורוליג), ייפגעו.

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מעבר לכך שצפוי לאבד את מקומו בחמישייה, 19 הדקות שמקבל בממוצע ביורוליג מעמדת הרכז אמורות להצטמצם דרמטית. יוגב אוחיון/קובי אליהו

***

כי לפני הכל, מאלט הגיע למכבי כדי לספק לא רק קליעה ונקודות, אלא בעיקר ניהול משחק; זאת למרות שבשרלרואה היה רחוק מלהפגין מספרים של רכז, והעמיד יחס אסיסטים-איבודים גרוע של 2.4 אסיסטים לעומת 2 איבודים. מבחינת אסיסטים לדקה, מאלט רשם בבלגיה ממוצע של 0.07 – הרבה פחות אפילו מלנגפורד (0.11) וכמובן שהרבה פחות מאוחיון (0.17).

לנגפורד, אומרים במכבי, חש שלא בנוח בעמדת הרכז, אליה נדחק לאחר עזיבתו של פארמר. בכל הקריירה שיחק בעמדת הסקנד-גארד, כמוביל כדור נוסף שאחראי בעיקר על אספקת נקודות; הוא לא שחקן בעל ראיית משחק או אינסטינקטים טבעיים של פוינט גארד. ספק אם גם מאלט כזה, אולם מכל מקום, זוהי המשבצת העיקרית שאמור למלא במכבי. וכך יוחזר לנגפורד לעמדה מספר 2.

לצד סמית', הבאנקר של מכבי בעמדת הסמול-פורוורד, יוכל בלאט להעמיד שלישיית קלעים קטלנית בקו האחורי, שכוללת שני סופר-סקוררים (לנגפורד ומאלט). יחד עם בלו בעמדה מספר 4 תציג מכבי הרכב שיוכל לחסל משחק בכמה דקות טובות. אם, בניגוד לשלב המוקדם של העונה, השלשות גם ייכנסו לטבעת, כמובן.

"אין ספק שהשיבוץ בעמדה מספר 2 נוח יותר לקית'", אומר לנו גם מאלט עצמו. "זו העמדה הטבעית שלו. יחד עם פפאלוקאס, אוחיון ואיתי יש למכבי שלושה מובילי כדור, ולכן הוא יכול להתרכז יותר בקליעה. אני חושב שאני מוסיף לקבוצה הרבה וורסטיליות ואפשרויות שונות להרכבים, וזה נותן לנו יתרון. יש לנו שחקנים שיכולים לקלוע, כמו לנגפורד ושייר, ויש שחקנים שיכולים לספק הגנה חזקה, כמוני וכמו סמית'. בניגוד למה שאנשים חושבים, אני לא חייב לספק נקודות. עד עכשיו במכבי לא קלעתי הרבה נקודות ולא ניסיתי, כי אני פשוט לא חייב לעשות את זה. בשונה משרלרואה, עכשיו אני צריך בעיקר לעזור להריץ את הקבוצה, לרכז, לדאוג לאנשים סביבי ולהיות אגרסיבי באותו הזמן".

אחרי שנים בקבוצות קטנות, בהן נאלץ לעשות הכל, התפקיד הנוכחי – האפור יותר, בעל האוריינטציה היותר קבוצתית – דווקא משמח את מאלט. "אני רואה את עצמי כקפטן על המגרש, כאיש האחראי", הוא מצהיר. "התפקיד שלי זה לגרום לכולם להיות יותר מעורבים וגם לשים דגש משמעותי על ההגנה. קודם כל אני צריך לשחק כרכז, אבל במקרה הצורך אני יכול לעבור גם לעמדה מספר 2. זה תלוי בעיקר בשילוב שרוצה המאמן, ובשחקנים שנמצאים לצדי על הפרקט. אם יוגב או תיאו על הפרקט אני זז יותר לעמדה 2. אם אני עם קית' או עם סקורר כמו בלו, אני משחק כרכז".

מאמן מכבי תל אביב דיוויד בלאט עם עוזרו גיא גודס. ברני ארדוב
"בעבר היינו צריכים משחקי אימון בשביל לתרגל, היום אנחנו לא צריכים, וזה אולי סוג של יתרון. הערב השילוב הזה יצטרך להוכיח את עצמו על המגרש". גיא גודס עם דיוויד בלאט/ברני ארדוב

***

שאלה מרכזית שמעוררת הצטרפות מאלט נוגעת לפן החברתי-פסיכולוגי: כיצד תעמוד מכבי בזעזוע נוסף, דווקא כשהיא נכנסת לחלקה המכריע של העונה?

"שמעתי לא מזמן את פפ גווארדיולה אומר שרק פעם אחת כמאמן ברצלונה החליט לצרף שחקן בחלון ההעברות של ינואר, מתוך התפיסה שזה דבר שפוגע במרקם הקבוצתי", מספר פסיכולוג הספורט שרגא שדה. "יחד עם זאת, בעולם זה כן קורה. יש הבדל משמעותי בין סוגי השחקנים שמצטרפים במהלך העונה לבין אלו שמצטרפים בקיץ: במהלך העונה מצטרפים שחקנים מתוך הכרח מקצועי, ולכן הרבה פעמים שאלת החיבור לקבוצה, שבקיץ נבחנת בזכוכית מגדלת, נדחקת לצד.

"מאמנים מבינים מה המשמעות של צירוף שחקן משמעותי במהלך העונה. גם בלאט מבין", ממשיך שדה ואומר. "אני חושב שהרבה תלוי בשחקן החדש שמגיע. אם זה מישהו עם אגו גדול, שמגיע ממקום מתנשא, יכולה להיות בעיה. מאלט מגיע מקבוצה קטנה ממכבי, ולכן במובן הזה הוא בטוח יודע שהגיע לקבוצה שבה התפקיד שלו אמור להיות שונה. הוא יודע שהוא צריך להיות גמיש והוא זה שצריך להתאים את עצמו לצורכי הקבוצה, ולא להפך. כמובן שבשביל שהכניסה שלו למערכת תהיה חלקה הרבה תלוי גם באווירה הקבוצתית: אם יש אווירה של 'ביחד', של קבלה, והמאמן מעביר את המסר שהוא גייס דמות שיכולה לעזור לקבוצה להשתפר, אז זה כמובן מגדיל את הסיכויים שהשחקן ייקלט, שירגיש בנוח, ושהקבוצה תהנה מתוספת כוח".

בזמן הקצר מאז שהגיע לישראל התחבר מאלט למספר שחקנים, אבל בעיקר הפך לחברו הקרוב של לנגפורד.

"דמונד מסתדר עם כולם. מבחינה חברתית הוא הסתגל במהירות", אומר לנגפורד. "כך זה גם היה איתי, אז אני לא חושב שיהיה שינוי באווירה. אנחנו יודעים שעכשיו מגיע החלק החשוב של העונה וכולנו צריכים להיות ביחד, לשחק כקבוצה. יש במכבי שחקנים עם הרבה ניסיון, שכבר היו במעמדים חשובים בעבר, ואנחנו ניתן להם להוביל בימים הללו".

"מבחינה חברתית אני קרוב לכולם, אבל לקית' במיוחד", מוסיף מאלט עצמו. "אולי זה כי שנינו הגענו מדרום ארה"ב. גם כאן אנחנו גרים קרוב אחד לשני, הפכנו לחברים טובים ואנחנו מסתדרים נהדר".

כיצד יבוא החיבור הזה לידי ביטוי על הפרקט? "קית' הוא גו טו גאי, ואנחנו צריכים אותו על המגרש", משיב מאלט. "כשאני איתו ביחד על הפרקט יש אנרגיה גבוהה. אני יותר רכז בתפיסה שלי, אני מעדיף לתת לאחרים להיות מעורבים מאשר לקלוע, וקית' הוא אחד ממנועי הקליעה העיקריים שלנו. אגב, שנינו גם שחקני הגנה טובים. זה שילוב שיכול לעבוד נהדר".

מבחינתו של גיא גודס, זה השילוב שיכול להפוך את מכבי לקונטנדרית רצינית על מקום בפיינל פור; אולי אף מעבר לכך. "השילוב בין לנגפורד למאלט פנטסטי", הוא אומר, "עם מאלט כרכז ולנגפורד כסקנד גארד. ניסינו אותו בשתי מסגרות, גם בליגת העל וגם באדריאטית. בעבר היינו צריכים משחקי אימון בשביל לתרגל, היום אנחנו לא צריכים, וזה אולי סוג של יתרון. הערב השילוב הזה יצטרך להוכיח את עצמו על המגרש. מבחינתנו, המשחק מול ז'לגיריס חשוב מאוד. ניצחון יכול לתת לנו יתרון אדיר. גם ההפרשים חשובים. אני חושב שאנחנו מגיעים מוכנים ובכושר טוב. אבל כל הדיבורים לא משנים; מה שחשוב הוא איך נתפקד על המגרש, בהרכב החדש שלנו".

ohad@walla.net.il

ג’ון שייר: ”אני מרגיש שאני יכול לתרום גם ביורוליג”

ג'ורדי ברתומיאו: "פיינל פור ב-2014 בתל אביב זו אופציה"

הטופ 16 - כל הכתבות והדיווחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully