וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדיטציה מעבה חלקים במוח

16.11.2005 / 9:31

מחקר חדש מצביע על כך שהמדיטציה מאטה את שחיקת המוח כתוצאה מזקנה, ומעבה את התפיסה החושית

מדיטציה משנה את תבניות המוח בדרכים שהן, ככל הנראה, קבועות. את זה מדענים כבר ידעו. אולם מחקר חדש מראה שחלקי מפתח במוח אפילו מתעבים בזכות התרגול.

הדמיית מוחותיהם של אנשים רגילים שנוהגים לעשות מדיטציה באופן קבוע חשפה עיבוי באזורים הקשורים לתפישה חושית, שמיעתית וחזותית, כמו גם תפישה פנימית – הבקרה האוטומטית של דופק או נשימה, לדוגמא. המחקר מצביע גם על כך שמדיטציה קבועה עשויה להאט את שחיקתה של קליפת המוח הקדמית, הנגרמת כתוצאה מזקנה.

"מה שמרתק במיוחד בעיניי זו האפשרות שתרגול המדיטציה יכולה לשנות את החומר האפור של אדם", אומר חבר צוות המחקר ג'רמי גריי, עוזר פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת ייל. "משתתפי המחקר היו אנשים עם עבודות ומשפחות. הם עשו מדיטציה כ-40 דקות ביום. לא צריך להיות נזיר בשביל זה".

המחקר, שמתפרסם במהדורת נובמבר של כתב העת ניורו-ריפורט, הקיף 20 אנשים בלבד, שלכולם היתה הכשרה נרחבת במדיטציית התבוננות בודהיסטית. אולם החוקרים אומרים שהממצאים משמעותיים.

רוב חלקי המוח שעל פי המחקר ניתנים לשינוי באמצעות מדיטציה נמצאים באונה הימנית של המוח, החיונית לשמירה על ריכוז – וריכוז הוא המפתח למדיטציה. החוקרים מעריכים שגם לסוגים אחרים של מדיטציה, וכן לפעילויות כמו יוגה, יש השפעה דומה על מבנה המוח, אולם הם מעריכים שלכל אסכולה יש השפעה שונה במקצת על עיבוי קליפת המוח, בהתאם לתרגולות המסוימות הכרוכות בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully