וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הסלולר עושה אתכם סניליים

15.9.2003 / 9:19

לאחר כשלונות חוזרים ונשנים להוכיח שהטלפונים הניידים גורמים לסרטן מציע מחקר שבדי נתונים מדאיגים. מזהיר: אובדן זיכרון כבר מגיל 30

מחקר חדש טוען כי טלפונים ניידים וטכנולוגיות אלחוטיות אחרות, עלולים לגרום לדור שלם שגדל היום בעולם להפוך לסניליים בשיא חייהם. המחקר גילה שתאי עצב במוח, שבמצב נורמלי יכולים להפוך "סניליים" רק בגילאי 60 ומעלה, מסוגלים להפוך לכאלה תחת חשיפה מוגברת לגלי המיקרו של הטלפונים הניידים כבר בגילאי 30.

המחקר - שמומן בידי המועצה השבדית למחקר במדעי החיים, ופורסם על ידי המכון האמריקאי הממשלתי לבריאות סביבתית - מזהיר במיוחד משימוש מרובה של צעירים בטלפונים ניידים. פרופ' לייף סלפורד, שהוביל את המחקר באוניברסיטת לונד היוקרתית, אמר ל"אינדיפנדנט" הבריטי, כי "החשיפה מרצון לגלי מיקרו שפולטים טלפונים ניידים, היא הניסיון האנושי-ביולוגי הגדול ביותר אי פעם". סלפורד מוטרד מכך שעם פיתוחן של טכנולוגיות אלחוטיות חדשות, בני האדם "יטבעו בים של גלי מיקרו".

המחקר פורץ דרך בכך שהוא בוחן פריצת מחסומים במחזור הדם במוח, ו"נזילת" פרוטאין. מחקרים קודמים התרכזו בחימום גלי המיקרו את המוח או בסכנות מהיווצרות סרטן, אבל החום לא התגלה כמשמעותי, ומאות מחקרים על סרטן לא הוכיחו את החשש. כתוצאה מהמחקרים הצליחה תעשיית הטלפונים הסלולריים האמריקאית להוריד משמעותית את הסכומים שהופנו למחקרים בתחום ההשפעות הבריאותיות של המוצרים שלהן, וארגון הבריאות העולמי גם הוא לא צפוי להמשיך במחקריו. מייס סוויקורד, יועץ מדעי למוטורולה, אמר אף כי הממשל צריך "להפסיק לבזבז כסף" על חיפוש נזקים בריאותיים.

אבל פרופ' סלפורד וצוותו בילו 15 שנה בבדיקת איום אחר, שעליו לא חשבו בחברות הסלולר ובארגון הבריאות העולמי. מחקרים קודמים שלהם הוכיחו כי קרינה יכולה לפתוח את מחסומי מחזור הדם במוח, ולאפשר לפרוטאין להיקשר לחלבון בשם אלבומין ולהכניס אותו אל תוך המוח. עבודתם האחרונה הולכת צעד נוסף קדימה, בכך שהיא מוכיחה שדבר כזה מתקשר לגרימת נזק מוחי רציני.

פרופ' סלפורד אומר כי הנזק לטווח ארוך לא הוכח עדיין, וכי יש סיכוי שתאי העצב יתקנו עצמם בעקבות פגיעה מסוג זה שצוותו גילה. הפרופ' השקדן הוסיף כי בשלב זה הוא נמנע בכוונה מפירסום מחקרו, בכדי שלא לעורר חרדה. הוא הוסיף כי מודע לכך שטלפונים ניידים הם במקרים רבים גורם מכריע דווקא בהצלת חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully