וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופא נחשד בניסויים בבני אדם - אך ימשיך בתפקידו

11.8.2014 / 18:25

בית המשפט העליון קבע שד"ר שמעון סלוין יוכל לקבל חולים במרפאתו הפרטית, וזאת חרף עמדת משרד הבריאות לפיה עליו להפסיק לפעול נוכח החשדות לביצוע הליכים אסורים בחולים

חדר ניתוח. רויטרס
חרף החשדות, הרופא יוכל להמשיך לקבל מטופלים במרפאתו/רויטרס

בית המשפט העליון קבע בשבוע שעבר כי ד"ר שמעון סלוין, מבכירי הרופאים המומחים בישראל בתחום הסרטן, יוכל להמשיך לקבל חולים במרפאתו הפרטית, זאת בניגוד לעמדת משרד הבריאות שהורה לו להפסיק פעילותו לאור החשד שהוא מבצע ניסויים בבני אדם.

סלוין הוא מומחה ברפואה פנימית ובמיוחד באימונולוגיה קלינית ואלרגולוגיה (חקר וטיפול במחלות הקשורות לפעילות מערכת החיסון). בעבר כיהן כראש החטיבה להשתלת מוח עצם בבית החולים הדסה עין כרם. במשך שנים נחשב לאחד המומחים הבולטים והמובילים בארץ בתחום הסרטן ולחלוץ עולמי בתחום השתלות מוח עצם. שיטות חדשניות שפיתח משמשות כיום לטיפול בחולים כדבר שבשגרה.

עוד ידיעות בריאות בוואלה! חדשות
איום נגיף האבולה: במשרד הבריאות כבר נערכים
קרן מתה לאחר שנדבקה בווירוס ממכרסמים שחקרה
אתם לא לבד: כיצד תתמודדו עם מצבי חרדה וטראומה?

החל משנת 2009 הוא בעל מרפאה פרטית בשם "המרכז הבינלאומי לרפואה תאית ואימונותרפיה של סרטן בע"מ". במסגרת זו הוא מעניק טיפולים לחולים במחלות ממאירות, תורשתיות או אוטואימוניות הכוללים שימושים שונים ברקמות ובתאים של המטופלים עצמם או של תורמים.

משרד הבריאות טען כי מדובר בטיפול שמבוסס על מתן תרופות ביולוגיות ניסיוניות שאינן רשומות בישראל, אשר על פי דין חל איסור על שימוש בהן ללא קבלת אישור מתאים ממשרד הבריאות. לפיכך, עמדת משרד הבריאות הייתה כי הוא למעשה עושה שימוש לא חוקי בתרופות, ובנוסף מבצע ניסויים רפואיים בבני אדם שלא כדין. על רקע זה, הורה המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר בועז לב, לסלוין להפסיק את פעילותו.

נדרש פיקוח

חשוב לציין, "תקנות בריאות העם" קובעות כי לא ייעשה ניסוי רפואי באדם בבית חולים, אלא רק לאחר שקיבל אישור ממשרד הבריאות ובכפוף לתנאי האישור ולפי תקנות והוראות משרד הבריאות.

על פי ההוראות, מותר לבצע ניסוי רפואי אך ורק לאחר שאושר על ידי "ועדת הלסינקי", שפועלת בכל בית חולים, ותפקידה לדון בבקשות לעריכת הניסויים ולהבטיח את זכויותיהם, בטיחותם ורווחתם של המשתתפים בניסויים, וכן לבצע פיקוח על דרך ביצוע המחקרים "וזאת רק לאחר ששוכנעה שיש תועלת מדעית ורפואית לחולה ולחברה כולה בביצוע הניסוי". עוד נקבע כי פעולה זו יכולה להתבצע רק במוסד ציבורי.

לפני כשנה וחצי שנה התקבל מידע במשרד הבריאות לפיו סלוין נתן טיפול לחולה שעלותו 250 אלף דולר ושיעילותו אינה ידועה למשרד הבריאות. פנייה נוספת התקבלה מרופא בכיר, שביקש לדווח על כך שמטופלת שלו, חולה במחלת קרוהן, עברת השתלת תאים במרכז שלו בעלות של 100 אלף דולר.

"תכשירים" לא רשומים

לאחר התייעצויות במשרד הבריאות, התבקש ד"ר סלוין להעביר את טפסי ההסכמה עליהם חתמו מטופליו. מטפסים אלה עלה, כך על פי ההחלטה בעליון, כי במרכז שלו מוענקים טיפולים המבוססים, למשל, על השתלות תאים ממערכת החיסון של החולה עצמו או של תורם בגופו של החולה, לאחר שבוצעו בהם מניפולציות מסוימות. משרד הבריאות הורה על הפסקה מידית של פעילות המרפאה בתחום הרפואה התאית וסלוין זומן לשימוע עם בא כוחו. בא בזמן עתרו מטופליו וביקשו שיושלם הטיפול בהם בטענה שהפסקת פעילותו של סלוין פוגעת באופן בלתי מידתי בזכותם לחיים. לטענתם, להפסיק טיפולים בחולים, מבלי שהתאפשר לחולים אלה להשמיע את עמדתם, אינו סביר, אינו עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, וממילא אינו מידתי. לטענת המטופלים, אין להם אפשרות ממשית לעבור את הטיפולים במסגרת בית חולים כטיפול חמלה או כניסוי רפואי.

הרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון קבע כי למשרד הבריאות אין סמכות להורות על הפסקת פעילות המרפאה של סלוין ועבודתו בתחום הרפואה התאית. "לא ניתן, אף לא בשם אינטרסים ציבוריים ראשונים במעלה, לפגוע בחופש העיסוק בלי הסמכה מתאימה. ככל שישנן ראיות להפרת חוק מצד העותר, על המשיבים לפעול כנגדו באמצעות הכלים המסורים להם בדין, במסגרת הליך משמעתי או הליך פלילי", נכתב בפסק הדין.

בהרחבה הביעו השופטים אי-נחת מפעילותו של סלוין. "קיימות אינדיקציות לכאוריות לפעילות אסורה של העותר", כתבו השופטים. "ככל שהטיפולים שמעניק העותר במרכז כוללים ביצוע מניפולציות משמעותיות בתאים או רקמות, אזי אכן מדובר ב'תכשירים' לא רשומים, שאין להורות על שימוש בהם. מסקנתנו תהיה דומה אם יימצא כי הטיפולים שהעותר מעניק במרכז הינם בגדר ניסויים רפואיים. כלומר, כי טיפולים אלה בלתי מקובלים... אינדיקציות אלה, וכן כל מידע רלוונטי נוסף, צריכים להישקל על ידי המשיבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully