וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: גידול סרטני הוסר מהכבד ללא חתך

קובי מנדל

4.1.2012 / 1:49

בניתוח לפרוסקופי שבוצע בבית החולים כרמל, הוסר יותר מחצי מהאונה הימנית של הכבד אצל אישה שבמהלך הריונה נתגלו סימנים לסרטן במעי הגס. "פריצת דרך בניתוחי הכבד"

ניתוח נדיר להסרת גידול סרטני ענק מהכבד נעשה בבית החולים כרמל בתושבת הצפון שהייתה בשבוע ה-34 להריונה. בתחילה היה צורך ליילד את העובר בניתוח קיסרי, כאשר בניתוח העיקרי הוסרו יותר מ-60% מהאונה הימנית של הכבד. לראשונה בוצע ניתוח מורכב מסוג זה בשיטה הלפרוסקופית, מבלי לפתוח את הבטן. בניתוח נעזר המנתח בציוד "אולטראסאונד - תוך ניתוחי" חדש, שנרכש בעלות של כמיליון שקלים, ובעקבותיו ניצלו חייה של האישה. "בהחלט מדובר על פריצת דרך בניתוחי הכבד", ציין ד"ר אריה ביטרמן מנהל המחלקה הכירורגית א' בבית החולים כרמל.

הסימנים לסרטן במעי הגס נתגלו לפתע אצל החולה בשבוע בשלב מתקדם של הריונה. כדי להציל את התינוק ואמו, עברה האישה ניתוח קיסרי דחוף בו הוצא התינוק, ולאחר מכן עברה ניתוח אונקולוגי להסרת הסרטן מהמעי הגס. במהלך הניתוח להסרת הגידול הסרטני מהמעי הגס גילו הרופאים כי סרטן המעי שלח כבר גרורות לכבד וכי גם אונות הכבד נגועות בסרטן.

אילוסטרציה. Alexander Batayef, ShutterStock
"עד היום היה מקובל להסיר גידולים גדולים בשיטה הפתוחה"/ShutterStock, Alexander Batayef

בישראל נערכים מאות ניתוחי כבד להסרת גידולים בכל שנה, כאשר רובם נערכים בשיטה הפתוחה - אומר ד"ר ריאד חדאד, מנהל היחידה לכירורגיית הכבד בבית החולים כרמל ואחד ממנתחי הכבד המובילים בישראל. משמעות השיטה הפתוחה היא חתך ענק לרוחב כל הבטן, סכנת זיהום גדולה, כאבים קשים של המנותח, צריכה גבוה של תרופות נוגדות כאבים ואנטיביוטיקה והחלמה ארוכה וקשה של החולה.

"עד היום היה מקובל בארץ ובעולם שניתוחי כבד להסרת גידולים קטנים נעשים בשיטה הלפרוסקופית, וניתוחים להסרת גידולים גדולים נעשים בשיטה הפתוחה", מסביר ד"ר חדאד. "במקרה הזה בוצע לראשונה בישראל ניתוח גדול להסרת 60% מהאונה הימנית, המורכבת יותר, של הכבד, בצורה לפרוסקופית ומבלי לפתוח את הבטן, והניתוח עבר בהצלחה".

האיבר השכיח לגרורות שמקורן במערכת העיכול

כדי לעבור את הניתוח בהצלחה, נדרש המנתח ד"ר חדאד להשתמש לראשונה בציוד אולטראסאונד תוך ניתוחי מיוחד, שנרכש לאחרונה בבית החולים כרמל בעלות של כמליון שקלים. "מדובר באולטראסאונד מתקדם שאנו מעבירים פיזית על הכבד עצמו, ולא מבחוץ על בטן החולה", מסביר ד"ר חדאד. "התוצאות והתמונות שאנו מקבלים מהכבד הן יותר אמינות ומדוייקות ומאפשרות לנו לעבוד בתוך חלל בטן החולה לראות דברים מבלי שיהיה צורך לחתוך ולפתוח את כל הבטן", הוסיף.

הכבד הוא האיבר השכיח ביותר לגרורות סרטן שמקורן בסרטן ממערכת העיכול, דוגמת המעי הגס. 20% ממחלות הסרטן הכבד הם מהכבד עצמו ו-80% ממקרי הסרטן מגיעים לכבד מאיברים שונים בגוף, כמו מערכת העיכול, הריאות ואפילו השד. הניתוח הלפרוסקופי להסרת גידולים מהכבד מתאים לכל גיל וזו הפעם הראשונה בישראל שהוא מבוצע באם צעירה לשני ילדים.

"בהחלט מדובר בפריצת דרך בניתוחי הכבד", ציין ד"ר אריה ביטרמן. "האישה שעברה את הניתוח בהצלחה שוחררה הביתה לאחר ארבעה ימים בלבד במקום 10 ימים, במידה והייתה עוברת את הניתוח המקובל. היא שוחררה עם פחות זיהומים, פחות תרופות נגד כאבים ומה שמתברר כלא פחות חשוב לנשים - גם עם תוצאה קוסמטית טובה, ובלי חתך ענק ומכוער לאורכה של הבטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully