וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר על הרופאים: קבוצת גרילה שיצרה אנרכיה

קובי מנדל

16.11.2011 / 11:40

אחרי שבית החולים רמב"ם בחיפה הושבת למשך שעתיים, השמיע הממונה על השכר במשרד האוצר אילן לוין ביקורת נוקבת: "הכל מנותב לכסף ואינטרסים". הרופאים: "ליצמן הכריז מלחמה"

שי מכלוף

(צילום: אילן גילווארג ושי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

משרד האוצר מסיר את הכפפות נגד הרופאים: הממונה על השכר במשרד האוצר אילן לוין, תקף הבוקר (רביעי) את הרופאים המומחים הבכירים שהגישו מכתבי התפטרות ואת הרופאים המתמחים, שהחריפו את מאבקם. על רקע אסיפת המחאה בבית החולים רמב"ם בחיפה, שבסופה השביתו הרופאים את הפעילות במוסד למשך שעתיים, אמר לוין לגלי צה"ל כי "ביממה האחרונה מתנהלת פה אנרכיה, קבוצת גרילה מנסה לפרק את ההסכם. צריך לתת למי שרוצה להתפטר לעשות זאת, אך בהדרגה, כדי לא למוטט את מערכת הבריאות".

משבר הרופאים מחריף - כותרות אחרונות:

רמב"ם הושבת עד 10:00; ההנהלה מסרבת לפטר רופאים
ליצמן מאיים לקבל את ההתפטרויות; הרופאים: נשבות
משבר הבריאות: 100 רופאים בכירים הודיעו על התפטרות

לוין הוסיף כי "אנחנו עושים הכל כדי לפתור את הבעיות. כמעט מדי יום ישבנו איתם ואנחנו מוכנים להמשיך לשבת. העמדנו כל מיני הצעות כדי לשפר את הרפואה הציבורית, אך הכל מנותב לאינטרסים אישיים וכסף. ברגע שנציע להוריד את משך ההסכם יקוצר לשלוש שנים, אתה תראה את המהומה. אצל המתמחים הבעיות שונות, אך חלקם שולהבו וקיבלו רוח גבית. אני מקווה שהרופאים ישובו לעבודה, אחרת זה בפירוש אנרכיה. לא נחזיק אנשים בכוח".

בחודש מאי עורר לוין סערה לאחר שטען בראיון עיתונאי כי שביתת הרופאים שפרצה כמה חודשים לפני כן "אינה מוסרית". לוין אף פנה בראיון לרופאים בקריאה כי "לא ירצחו אנשים בשביל תוספות שכר, אין לזה הצדקה".בעקבות האמירות הגישה אז ההסתדרות הרפואית תלונה נגד לוין לנציבות שירות המדינה. יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר אז כי "מצער כי אדם בדרגתו וברמתו של אילן לוין מתנהג כאחרון התגרנים בשוק ומשתמש בביטויים שאין האוזן סובלת". לאחר כמה ימים לוין התנצל וציין כי האמירות לא משקפות את עמדתו וכי הדברים הוצאו מהקשרם.

רופאים בבית חולים רמב"ם לא הגיעו לעבודה, נובמבר 2011. ערן גילווארג
בית החולים רמב"ם, היום/ערן גילווארג

הבוקר הודיעה הנהלת בית החולים רמב"ם בחיפה כי היא דוחה את הנחיית משרד הבריאות לקבל לאלתר את התפטרותם של 10 רופאים בכירים במוסד. מהנהלת בית החולים נמסר כי "הדבר יהווה פגיעה קשה בטיפול בחולים, ולפיכך אינה יכולה להיענות להנחיה זו. מדובר ברופאים העובדים בבית החולים שנים רבות, בהם מנהלי מחלקות ומרכזי תחומים חיוניים".

בתוך כך, ועד רופאי בית החולים קיים הבוקר אסיפת מחאה ובסופה הוחלט להשבית את העבודה במוסד עד לשעה 10:00. לאחר האסיפה שבו מרבית העובדים למחלקות ובשל כך פחת הלחץ שהורגש מוקדם יותר בחדר המיון ובחלק מהמחלקות. אסיפת המחאה התקיימה לאחר שמשרד הבריאות איים אמש להכניס לתוקף מידי חלק ממכתבי הפיטורים, שהגישו אתמול עשרות רופאים בכירים. במהלך האסיפה ניכר עומס כבד, בעיקר בחדר המיון שאכלס למעלה מפי שניים מהתפוסה המקסימלית שלו.

הרופאים ברמב"ם זועמים על החלטת משרד הבריאות בעניין פיטורי עשרת הרופאים הבכירים. הבוקר הגישו רופאים בכירים נוספים במוסד את התפטרותם ומספרם בבית החולים בחיפה בלבד מגיע בקירוב ל-100. מנהלת השירות הפסיכיאטרי בבית החולים, ד"ר אירית מרטיק, הגישה יחד עם בעלה, פרופ' שמעון מרטיק המשמש כמנהל המחלקה האורולוגית במוסד, את התפטרותה. בהתייחסותה לסגן שר הבריאות ליצמן, אמרה ד"ר מרטיק כי "יש לנו תחושות מאוד קשות, תחושות שמדובר באדם שלא מבין במה מדובר, שלא מבין עם אילו אנשים הוא עובד. הוא בעצם פיטר אותנו בצורה הזו – והכריז מלחמה במקום לרדת מהעץ ולנסות לפתור בעיות אמיתיות ובוערות. הוא הכריז מלחמה. אני לא מבינה מאיפה הוא מתכוון לייבא את כל הרופאים. אולי בחברות כוח אדם. יש תחושה שמנסים לסתום את הפיות שלנו, גם מצד משרד הבריאות וגם מצד משרד האוצר".

רופאים בבית חולים רמב"ם לא הגיעו לעבודה, נובמבר 2011. ערן גילווארג
במהלך האסיפה של הרופאים נרשם עומס בחדר המיון/ערן גילווארג

יו"ר ועד הרופאים בבית החולים, ד"ר חיים טולדנו, אמר לוואלה! חדשות כי "בגלל כוונת משרד הבריאות, הודענו על השבתת בית החולים לשעתיים. כנראה שסגן שר הבריאות רוצה לגמור את הסכסוך בבתי החולים. מעל 250 מתמחים וזה משבש מאוד את העבודה. כשרופאים מתמחים חסרים, יש בעיות במחלקות ילדים, בחדר המיון ובמחלקות אחרות וקשה לקיים את העבודה הסדירה. אנחנו עדיין עובדים, גם אם קשה למלא את החסר. התנהלות משרד הבריאות היא כוחנות שלא הכרנו עד היום".

מנהל מכון בריאות השד בבית החולים, פרופ' דן הרשקו, נמנה על הבכירים שהתפטרו. פרופ' הרשקו אמר כי "מה שקורה כרגע הוא חוסר רצון לפתור את הבעיות. כל הסיבות שגרמו למתמחים להתפטר, ואי אפשר להמשיך לנהל את המצב ללא המתמחים וללא טיפול עמוק בבעיה אי אפשר להמשיך לעבוד. אנחנו לא רוצים לסכן את החולים ולא את עצמנו. החלטנו להתפטר גם כאקט תמיכה במתמחים שלנו, וגם כאות אזהרה לכך שצריך לפתור את הבעיה. אני חושב שזו לא רק אשמת משרד הבריאות, אבל הוא צריך לקחת על עצמו לעזור בפתרון הבעיה באופן אקטיבי".

במשרד הבריאות העדיפו הבוקר שלא לתקוף את הרופאים. "אמש הגישו כ-25 רופאים מבית החולים רמב"ם בקשה להתפטר", נמסר ממשרד הבריאות, "כיוון שבקשה זו לא נמשכה, אף על פי שבית החולים נמצא במצוקת אשפוז גדולה, כאשר ברקע דיונים בבג"ץ על פתרון משבר הרופאים, ביקש סגן שר הבריאות להיענות לבקשתם ולקבל את מכתבי ההתפטרות, כדי להוציא אותם מסטטוס של לחץ למילוי הבקשה בפועל. דבר זה בוצע לגבי 10 רופאים לאחר שמנכ"ל המשרד ניסה לתת את ההסברים הנדרשים ולהבהיר את חומרת המצב לאותם הרופאים. מדובר ברופאים ממחלקות שונות בתחומי מומחיות שונים, כדי לא לייצר מוקדי מחסור ברופאים מומחים באופן שעלול לסכן חולים".

בתוך כך, כעשרה רופאים מתמחים בבית החולים ברזילי באשקלון נטשו בצהריים את מחלקותיהם במחאה על חוסר שביעות רצונם מההסכם שהושג בין הסתדרות הרפואית בישראל לבין משרד האוצר, זאת לאחר שהתברר להם כי המתמחים ברזילי לא ייכללו במסגרת מקבלי הטבות כפי שניתן לרופאים מתמחים בבתי חולים אחרים בפריפריה. לדבריהם, הדבר מפלה אותם "בצורה משמעותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully