וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק עדי טלמור: הישראלים שמבקשים למות בכבוד

גלעד גרוסמן

8.8.2011 / 0:18

עדי טלמור, שדרן גלי צה"ל ששם קץ לחייו, אינו הישראלי הראשון שהשתמש בשירותי החברה השוויצרית, שמסייעת בהתאבדות מכובדת. "האם זה יותר מכובד להכריח אנשים לקפוץ מגשר?"

בעקבות מותו של שדרן גלי צה"ל, עדי טלמור, בסיוע חברת דיגניטאס השוויצרית, עולה השאלה האם רבים הם הישראלים שעשו שימוש בהמתת חסד מסוג זה. בחברה סירבו אתמול (שני) למסור נתונים עדכניים בנוגע למספר הישראלים המנויים בחברה ואשר השתמשו כבר בשירותיה, אולם לפי נתונים שהעבירה החברה לעיתון הגרדיאן הבריטי לפני כשנה וחצי, נכון ל-2009 34 ישראלים היו מנויים בחברה, ו-13 ישראלים כבר התאבדו באמצעותה. הראשון עשה זאת בשנת 2001, כאשר השיא היה ב-2003, אז שמו קץ לחייהם ארבעה ישראלים באמצעות החברה השוויצרית.

עוד באותו נושא:
סעיף 115: כך הפכה שוויץ ל"בירת תיירות המוות"
עדי טלמור הלך לעולמו
השרים יקבעו האם חולים חשוכי מרפא יוכלו לבקש למות

"לתת לטבע לעשות את שלו"

החוק בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, אינו מתיר המתת חסד, ועל כן ישנם הישראלים שנאלצים לטוס לשוויץ שם החוק מתיר זאת. כיום, ניתן בישראל רק לבקש שלא לקבל טיפול מאריך חיים במקרה שנקבע כי אדם חולה במחלה סופנית ונותרו לו פחות משישה חודשים לחיות. אולם תומכי "מוות בכבוד" מכנים את החוק "גבינה שוויצרית", מכיוון שלא ניתן למדוד תוחלת חיים לגבי חולים סופניים רבים. "אני לא מאמינה שאי פעם תהיה בישראל המתת חסד פעילה", אמרה בינה דיבון מעמותת ליל"ך, שמקדמת את נושא המוות בכבוד בישראל, והוסיפה כי "זה מנוגד לדת ואני לא מאמינה שתהיה ממשלה שתעז לחוקק חוק כזה".

דיבון הסבירה שהמושג "מוות בכבוד" מורכב משלוש גישות - אנשים שמעוניינים להאריך את חייהם למרות מחלות סופניות וכאב, מסיבות שונות בהן דת או רצון לבלות כמה שניתן עם משפחתם, אנשים שמעוניינים "לתת לטבע לעשות את שלו", כלומר מבקשים לא לקבל טיפולים מאריכי חיים, ואנשים שמבקשים המתת חסד פעילה. עוד טענה דיבון כי המתת חסד כן קיימת בישראל, אך בסתר, והעמותה מנסה להוביל לכך שהדבר יעשה בצורה חוקית, גלויה ובטוחה יותר. העמותה מנסה כעת לקדם חוק שיתיר לרופאים לתת תרופות מסיימות חיים לחולים סופניים שנותרה להם פחות מחצי שנה לחיות, כאשר ההחלטה לגבי השימוש בתרופות תעשה על ידי החולה, בביתו. חוק דומה קיים במדינת אורגון בארצות הברית.

"האם זה יותר מכובד להכריח אנשים לקפוץ מגשר או מול רכבת, מאשר לתת לאדם לסיים את חייו על פי החלטתו, ללא כאבים וללא סיכונים?", נכתב בתגובת חברת דיגניטאס בעקבות פניית וואלה! חדשות. עוד מסרה החברה כי הארגון מתמקד בעיקר במניעת התאבדויות באמצעות מתן אוזן קשבת, ייעוץ או הפניה לבתי חולים ולייעוץ רפואי, וכי מטרת החברה אינה לקדם "תיירות מוות" לשוויץ, אלא להגיע ליום שכל מדינה תאמץ בספר חוקיה חוקים המכירים ומתירים המתת חסד, חוקים שימנעו מהענשת רופאים המסייעים בהמתות חסד.

(עדכון ראשון: 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully