וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: נוטים לשתף פעולה? זה גנטי

נעמה טלמור

10.6.2009 / 16:28

באמצעות משחקים כלכליים וניתוחי דנ"א, חשפו חוקרים גן שאחראי לקליטת הורמון שנמצא יותר באנשים חברותיים

נהנים לשתף פעולה, לחלוק ולעזור לאחרים? ממחקר חדש עולה שלתכונה הזו יש בסיס גנטי. פרופ' ריצ'רד אבשטיין, מנהל מחלקת מחקר בבית החולים הרצוג בירושלים, עמד בראש צוות חוקרים שבדקו את הבסיס הגנטי להתנהגות חברתית. "כעת ניתן לומר כי לנטייה לשתף פעולה יש בסיס גנטי הקשור להורמון 'החברתי' אוקסיטוצין", ציין פרופ' אבשטיין.

המחקר, שפורסם בימים אלו בכתב העת המקוון PlosOne, מצביע על כך שהבדלים בהתנהגות חברתית נובעים בחלקם משונות בגן הקשור להורמון אוקסיטוצין, הידוע בכינוי "ההורמון החברתי".

אוקסיטוצין הוא הורמון הידוע בעיקר בהשפעתו על עידוד הנקה והקלה על צירי לידה. מחקרים העלו, שנטילתו דרך האף גורמת למשתמש לראות את הסובבים אותו כמושכים יותר ומחזקת את יכולתו לזהות רגשות על פי הבעות פנים. "המחקר שפרסמנו בימים אלה, מחזק מחקר קודם בו גילינו גן אחר המשפיע על התנהגות אלטרואיסטית", הוסיף שלמה ישראל, שהוביל את המחקר הנוכחי בשיתוף עם פרופ' אבשטיין.

במחקרם, נבדקה הנטייה לאלטרואיזם באמצעות התנהגות בפועל בשורה של משחקים כלכליים. בניסוי שנערך באינטרנט, קיבלו 203 נבדקים 50 שקלים, והתבקשו להחליט אם הם רוצים לחלוק סכום זה עם שחקן לא-ידוע אחר. בנוסף, התבקשו הנבדקים להכריע לגבי חלוקת כסף בינם לבין שחקן אחר בתנאים שונים. בהתאם להחלטות שקיבל, סווג כל נבדק כ"חברתי" (אדם השואף למקסם את הרווח המשותף) או כ"פרו-עצמי" (אדם השואף למקסם את רווחיו הוא).

מכל הנבדקים נלקחו דגימות דנ"א שנותחו ביחס להתנהגותם במהלך הניסוי במעבדה לגנטיקה בבית החולים הרצוג. החוקרים גילו, שאנשים שהיו שונים באות אחת מתוך רצף הגן של הקולטן להורמון אוקסיטוצין (האות G לעומת האות T), נטו יותר להתחלק בכספם עם שחקנים אחרים ולקבל החלטות פרו-חברתיות.
במחקר המשך, השתתפו 98 אמהות שנתנו דגימות דנ"א ושיחקו באותו משחק כלכלי. בדומה לתוצאות המחקר הראשוני, גם במחקר ההמשך נמצא כי האמהות שנשאו את האות G, נתנו בממוצע 35% יותר מכספן לשחקן לא-ידוע, בהשוואה לאמהות שנשאו את האות T.

מעניין לציין, כי במחקר קודם שנערך על ידי פרופ' אבשטיין ופרופ' נורית ירמיה מהאוניברסיטה העברית, נמצא כי ההורמון אוקסיטוצין קשור לאוטיזם, הפרעה המאופיינת בלקויות קשות בתקשורת ובכישורים חברתיים.

פרופ' אבשטיין וצוותו אחראים לגילוי הקשר בין התנהגות חברתית ל-25 גנים שונים. עד כה איתר הצוות גנים המשפיעים, בין היתר, על תגובה ללחץ חברתי, עוררות מינית, התנהגות נורמלית והתנהגות פסיכו-פתולוגית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully