וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מדגסקר: "אלחם עד המוות"

17.3.2009 / 3:40

לאחר שהצבא כבש את ארמון הנשיאות ומנהיג האופוזיציה הורה על מעצרו, לא נישארו לנשיא ברירות. יריבו צפוי לתפוס היום את השלטון

מנהיג האופוזיציה במדגסקר, אנדרי רג'ואלינה, הורה הבוקר (שלישי) לעצור את נשיא המדינה, מרק רבאלומנאנה, כך דווח באתר האינטרנט "וויס אף אמריקה". רג'ואלינה צפוי להיכנס היום לארמון הנשיאות שבבירה אנטננריבו ולתפוס את מקומו של רבאלומנאנה בהנהגת המדינה.

בתוך כך, רבאלומנאנה נשבע אמש כי יילחם עד המוות אם ינסו החיילים המורדים להדיחו מהשלטון. דובר של לשכת הנשיא אמר כי רבאלומנאנה לעולם לא יתפטר וכי הוא מוכן למות יחד עם שומריו הנאמנים שמגינים על מעונו שמחוץ לאטננריבו, בירת המדינה.

"ברור שכוחותיו של הנשיא מוגבלים כעת", אמר הדובר. "זה הפך להפיכה צבאית. אבל הנשיא מתכוון להישאר במדגסקר. הוא אמר זאת למשמר הנשיאותי, שאמרו לו שהוא צריך לעבור למקום אחר, והוא ענה בתגובה, 'אמות אתכם אם אצטרך'. זו עמדתו".

בתוך כך, אמש הביע הצבא תמיכה במנהיג האופוזיציה רג'ואלינה וזמן קצר לאחר מכן תקפו חיילים את הארמון הנשיאותי ששוכן בלב הבירה. רג'ואלינה, בן 34, מוביל מאז תחילת השנה מחאות ציבוריות כנגד שלטונו של רבאלומנאנה בטענה שהוא מנהל את המדינה כאילו היתה חברה פרטית בבעלותו. רג'ואלינה, שדרן רדיו בעברו שפוטר מראשות עיריית אנטננריבו בחודש שעבר, זוכה לתמיכה רבה בקרב הציבור בשל העוני הקשה שממנו סובלות שכבות רבות מאוכלוסיית המדינה. תומכיו של הנשיא, לעומת זאת, אומרים כי רג'ואלינה הוא פרחח שנחוש להשתלט על המדינה באופן בלתי חוקי.

המשבר הפוליטי כבר גבה את חייהם של 135 מתושבי האי ששוכן באוקיינוס ההודי. מגזר התיירות, שמכניס למדינה כ-390 מיליון דולר בשנה, נמצא על סף התמוטטות ומשקיעים זרים במגזרי הכרייה והנפט משקיפים על האירועים בעצבנות.

"התפטרות היא בגידה"

במשברים פוליטיים בעבר נשאר הצבא במדגסקר בעמדה ניטראלית. אלא שבשבוע שעבר מרדו כמה קצינים בדלנים והדיחו את הרמטכ"ל. אמש, כאמור, הם הצהירו כי הם תומכים ברג'ואלינה.

זמן קצר לאחר מכן, יריות ופיצוצים הרעידו את אטננריבו הבירה כאשר טנקים פרצו לתוך הארמון הנשיאותי במרכז העיר והשתלטו על הבנק המרכזי. "אנחנו בעד אזרחי מדגסקר. אם אנדרי רג'ואלינה יכול לפתור את הבעיה, אנחנו מאחוריו", אמר הקולונל אנדריי נדריאריג'אונה, שהוביל את המרד בצבא.

דוברו של הנשיא שרטט את האפשרויות הפתוחות בפני רבאלומנאנה. לדבריו, אפשרות אחת היא שאנשי הצבא שעדיין נאמנים לנשיא יביעו את חוסר הסכמתם עם המורדים. אפשרות אחרת היא שהם יצטרפו לבדלנים ויתעמתו עם המשמר הנשיאותי. אפשרות שלישית היא שאלה מהציבור שעדיין תומכים בנשיא יתחילו במלחמת אזרחים.

ואילו האפשרות הרביעית היא שהנשיא יבקש עזרה צבאית מהקהילה הבינלאומית. "האפשרות הזו נדונה עם האו"ם", אמר הדובר. "הנשיא רוצה להישאר עם העם. זו הייתה שבועתו כאשר הושבע לתפקיד והוא מרגיש כי התפטרות תהיה למעשה בגידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully