וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים באצ'ה השלימו את מסירת נשקם

רויטרס

21.12.2005 / 15:04

בכך הושלם אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך השלום, ששם קץ לשלושים שנות מלחמת אזרחים. אפילו האופטימיסטים הופתעו

אחרוני כלי הנשק, שנמסרו על ידי המורדים הבדלנים לשעבר בחבל אצ'ה שבאינדונזיה, הושמדו היום. בכך מומש אחד התנאים החשובים ביותר של הסכם השלום ההיסטורי.

גנרל מצבא אינדונזיה, מנהיג לשעבר בתנועת המורדים וראש משלחת המעקב של אצ'ה השתמשו במסורים כדי לנסר את האחרונים מבין 840 רובי הסער, האקדחים ומשגרי טילי הכתף שנאספו על ידי צוות המעקב.

ממשלת אינדונזיה ותנועת אצ'ה החופשית (GAM) חתמו על הסכם השלום בהלסינקי שבפינלנד באוגוסט השנה, בעקבות הצונאמי שהחריב את החבל. ההסכם שם קץ רשמי למלחמת אזרחים שארכה שלושה עשורים גבתה את חייהם של 15,000 בני אדם, רובם אזרחים, ויצרה אווירה של פחד ודיכוי.

הגנרל במבאנג דרמונו, נציג צבא אינדונזיה במשלחת, שיבח את המורדים אולם ציין כי הצבא עדיין חולק על מספר כלי הנשק הפעילים שנמסרו.

אינדונזיה הגדילה את נוכחותה הצבאית ל-35 אלף חיילים ו-15 אלף שוטרים במהלך העימות בחבל, הנמצא בקצהו הצפוני של האי סומטרה. אולם היא החלה להסיג את כוחותיה והבטיחה להמשיך בכך למרות המחלוקת על מספר כלי הנשק.

"בשם ממשלת אינדונזיה, אנו מביעים את הערכתנו למאמצים הרבים של GAM בהתפרקות מנשקה", אמר דרמונו. הוא הוסיף, כי "משום כך, עלינו להפגין ביטחון בכך שהתהליך בוצע במלואו".

נציג GAM, אירוואנדי יוסוף, אמר כי הטקס הוא "רגע עצוב עבור חברי GAM, מפני שראינו את כלי הנשק שלנו מושמדים לנגד עינינו. כלי הנשק הללו היו חברינו במהלך המלחמה". עם זאת, הוסיף, כי "הגיע הזמן לעבוד על עתיד שבו ייתכן כי נשק לא יהווה תשובה נכונה". יוסוף אמר, כי "אנו רוצים לראות את בני אצ'ה חיים בהרמוניה עם אחינו ואחיותינו". הוא סיים באומרו כי "אנו נשתתף בדמוקרטיה, וכלי נשק עלולים לפגום ביפי הדמוקרטיה".

"העם באצ'ה סבל מספיק"

הצלחת תהליך העברת הנשק ועזיבתם, כמעט בו בזמן, של אלפי חיילים ושוטרים הפתיעה אפילו את האופטימיים שבין המשקיפים. כעת צפויים אחרוני החיילים האינדונזיים לעזוב סביב יום השנה לצונאמי, שהבה ב-26 בדצמבר 2004, והותיר 170 אלף מתים או נעדרים באצ'ה. הצונאמי, והצורך בשיתוף פעולה לצורך שיקום החבל בעקבותיו, הם בעצם אלה שהציתו את תהליך השלום, שהחל ונפסק מספר פעמים לפני כן בשל חשדנות הדדית.

"אני בטוח שהשאיפה לשלום תוגשם באצ'ה, לאור הרצינות שמפגינים שני הצדדים", אמר מרזוקי, פקיד בן 42 שצפה בטקס השמדת הנשק. "אולם התהליך חייב להיות תחת פיקוח, כמו מה שמשלחת הבקרה עושה עכשיו". פהרול, רוכל סיגריות בן 37, הסכים עמו: "העם באצ'ה סבל מספיק".

תנועת אצ'ה החופשית, הצבא האינדונזי ופקחים אירופאים נחלקו לאורך התהליך בנוגע לסוג כלי הנשק שעל המורדים למסור, וכן בנוגע למספרם. עם זאת, המחלוקות מעולם לא הגיעו לרמה שבה סיכנו את יישום תהליך השלום ומשלחת הבקרה אומרת שהחלטתה בכל מחלוקת היא הקובעת.

הנהגת GAM סיפקה התחייבות בכתב לפיה כל לוחמיהם לשעבר הסגירו את כל כלי הנשק, התחמושת וחומרי הנפץ שברשותם. הסכם השלום מחייב את אינדונזיה לקצץ את מצבת חייליה ושוטריה באצ'ה ללא יותר מ-14,700 חיילים ו-9,100 שוטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully