וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד כמה נשקפת סכנת חיים לישראלים בנפאל?

המחלץ חיליק מגנוס אמר באולפן וואלה! NEWS כי ביחס לאסון שפקד את נפאל, מצב הישראלים "סביר מאוד". "לא קרה בעשורים האחרונים שמישהו נפגע ולא ידענו מיד". יותר מ-2,500 הרוגים נספרו עד כה, מטוס ישראלי ראשון נחת. נתניהו למשלחת המחלצים: "אתם נשלחים למשימה חשובה"

מערכת וואלה!

18:45 מניין ההרוגים ברעידת האדמה בנפאל הגיע ליותר מ-2,500. הרשויות בנפאל הודיעו כי לפחות 2,430 בני אדם נהרגו במדינה. המספר לא כולל את 18 ההרוגים במפולות שלגים, 61 ההרוגים בהודו וההרוגים הבודדים במדינות נוספות.


18:25 משלחת מד"א שיצאה הבוקר במטוס מיוחד לנפאל נתחתה בקטמנדו והיא בדרכה לבית חב"ד על מנת להתחיל בפעולות הסיוע.

18:00 ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם מפקד המשלחת הישראלית לנפאל, אל"מ יורם לרדו. ראש הממשלה עודכן במטרות משלחת החוץ, שבהם איתור ישראלים, חילוץ לכודים וטיפול בפצועים. כמו כן, עודכן נתניהו על ידי אל"מ לרדו כי כוח החלוץ שנחת הכין את התשתית להגעת המשלחת. נתניהו אמר למשלחת המחלצים: "אתם נשלחים למשימה חשובה. אלו הם פניה האמיתיות של ישראל - מדינה שנחלצת לסייע בעל מרחק ברגעים שכאלה. אנחנו סומכים עליכם".

אומדים את האסון: לוויה לקורבנות רעידת האדמה על גדות נהר בקטמנדו, נפאל. AP
שריפת גופותיהם של קורבנות הרעידה על גדות נהר בקטמנדו/AP

17:50 חבר מועצת עיריית תל אביב, איתי פנקס, אב לשלוש בנות שנולדו בהליך פונדקאות במזרח, מוביל היערכות לקראת סיוע לישראלים שנמצאים בנפאל, בדגש על 25 ההורים הטריים שנמצאים במקום עם תינוקות ובהם פגים. מאז אירע רעש האדמה עומד פנקס בקשר עם אנשי פיקוד העורף ומסייע בגיבוש רשימת הציוד הנדרש להבטחת שלומם של התינוקות. במקביל, הוא גייס תרומה מ"סופר פארם" וממאות תושבים שנענו לקריאתו לגייס ציוד הכרחי לתינוקות ובמיוחד לפגים.

"בשונה מהישראלים האחרים שמטיילים בנפאל, אנחנו לוקחים בחשבון אפשרות שחלק מהמשפחות הטריות עלולות להישאר בהודו תקופה נוספת כדי לטפל בפגים וחשוב לנו להיות כתובת עבורם לכל בקשת סיוע מיוחדת שעשויה לצוץ", אמר פנקס. "האסון הזה רק מוכיח את הצורך האקוטי בפונדקאות שוויונית בישראל. כרגע המדינה מאלצת זוגות מהקהילה הגאה לצאת להליך פונדקאות במזרח או בארצות הברית ופעם אחר פעם הדבר יוצר מורכבות וסיבוכים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צריך סבלנות". חיליק מגנוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

15:55 מניין ההרוגים ברעידת האדמה בנפאל הגיע ליותר מ-2,300 - כך מסרו הרשויות במדינה.

15:00 המחלץ חיליק מגנוס אמר היום (ראשון) בריאיון באולפן וואלה! NEWS כי נראה שאין נפגעים ישראלים ברעידת האדמה שפקדה את נפאל. "ביחס לאירוע הגלובלי והקשה שנפל על הנפאלים, המצב שלנו סביר מאוד", אמר. "לפי כמות המידע שיש בידנו כרגע על הישראלים שם, נראה שהם מחוץ לתחומי הסכנה ושאין לנו נפגעים כמעט, ואני מקווה שהתמונה תישאר ככה עד הסוף".

לדבריו, "יש לנו הרבה מידע, לא תמונה שלמה, לא סופית. אבל מההתרשמות ומכמות המידע שיש בידנו, עולה שהפעם אנחנו מחוץ לעניין. זה ייקח זמן, צריך סבלנות וצריך לדעת גם שישראלים לא מטיילים לבד, הם מטיילים בקבוצות". מגנוס הסביר כי "לא היה ב-23 השנים האחרונות מישהו שנפגע ולא ידענו על זה באופן מידי. אין תופעה כזאת, לא מכירים תופעה כזאת".

עובדי יוניסף מעניקים סיוע לניצולים בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. יוניסף/ UNICEF, צילום מסך
עובדי יוניסף מעניקים סיוע לניצולים בקטמנדו, היום/צילום מסך, יוניסף/ UNICEF

נופר לוצאטו, בת 24 ממושב השחר שבדרום, סיפרה לוואלה! NEWS כי השגרירות פעלה במהלך הלילה לרכז את הישראלים במקום פתוח, ששם גם ישנו. "יש אווירה של לחץ והיסטריה. הרבה מהמטיילים הישראלים בפרשת דרכים ןמתלבטים אם לעבור להודו או לחזור הביתה. הם לא מקבלים תשובות כי אין מי שייתן אותן. היום בבוקר דיברו על זה שבימים הקרובים כנראה יגיע מסוק חילוץ מהארץ, ואירגנו רשימה של כל מי שרוצה לחזור איתו. אני נשארת פה".

לדבריה, היא אינה הישראלית היחידה שמעוניינת להמשיך בטיול באזור. "יש ישראלים שרוצים להמשיך להיות פה. יש כאלה שרק הגיעו ולא הספיקו לחוות את נפאל. יש הרבה ישראלים שרוצים לעבור להודו, אבל לא יכולים כי הוויזות שלהם תקועות בשגרירות או בסוכנויות; הם לא יודעים מה קורה עם הודו מבחינת טיסות. הכל לוט בערפל.

"יש פחד בקרב הישראלים. אני חושבת שמי שהכי זקוק לעזרה, זו האוכלוסייה של הפונדקאות, שנמצאים פה במצב בלתי-ייאמן. יש פה אוכלוסיה של תינוקות מאוד צעירים שישנים, כמוני, באוהלים. זו האוכלוסייה שהכי זקוקה לעזרה. לא הייתי איתם בלילה, אבל אני מניחה שלא היה להם פשוט. קר פה מאוד בלילות. ההורים פה נראים יחסית רגועים ומטפלים בצורה מקסימה בתינוקות שלהם".

פינוי קורבנות רעש האדמה – קטמנדו, נפאל – 25 באפריל 2015. GettyImages
הריסות נרחבות בקטמנדו, אמש/GettyImages

14:45 קבוצה ראשונה של ניצולים ממפולת השלגים באוורסט הגיעה בצהריים לקטמנדו ופונתה לבתי החולים. לפחות 17 בני אדם נהרגו במפולות שנגרמו אמש במחנה הבסיס בהר, אחרי רעש האדמה העז שפקד את נפאל. הניצולים אמרו כי הם חוששים שעוד רבים מבין אלה שנותרו מאחור, לא שרדו.

14:30 הלילה תמריא לנפאל משלחת פיקוד העורף בפיקודו של אלוף-משנה יורם לרדו. המשלחת תכלול שני מטוסי בואינג 747 של חברת אל-על, שיובילו מטען ו-260 חיילים, קצינים ומפקדים. לדברי אל"מ לרדו, המשימה הראשונה של הכוח תהיה איתור והצלת חיים, המשימה השנייה תהיה הקמת בי"ח שדה, והמשימה השלישית תהיה "לאתר ולהתחבר עם הישראלים עימם אבד הקשר". המשלחת יוצאת עם אספקה ל-14 יום, הכוללת מזון, תרופות, ציוד קשר פיקוד ושליטה, וכלים הנדסיים לחילוץ והצלה. למשלחת יצטרפו לוחמי וכלבי יחידת עוקץ, ולוחמים נוספים.

13:43 מניין הנספים ברעש האדמה עלה ליותר מ-2,100 - כך אישר משרד הפנים בקטמנדו.

נזקי רעש האדמה – בקטפור, קטמנדו – נפאל, 26 באפריל 2015. AP
פינוי נפגעים בבקטפור שבפאתי קטמנדו, הבוקר/AP

13:40 מטוס הסיוע הראשון של אל על, ועליו נציגי משרד החוץ, פיקוד העורף וגופי סיוע נוספים, נחת לפני זמן קצר בקטמנדו על מנת לסייע בהערכת ממדי רעש האדמה.

12:50 נמל התעופה של קטמנדו, שנסגר הבוקר בשל רעש האדמה הנוסף שפקד את האזור, נפתח שוב לנחיתות והמראות.

11:34 מסוק חילוץ שנשלח מטעם צבא נפאל חילץ הבוקר שלושה מטיילים ישראלים מאזור נהר הלנגטנג, שם שוהים כ-60 ישראלים שנתקעו בטרק בעת רעש האדמה אתמול. במשרד החוץ מקווים כי הצבא יוציא מסוק נוסף לאזור. כמו כן, נמסר כי מספר מנותקי הקשר הישראלים עומד על 200.

נזקי רעש האדמה – קטמנדו – נפאל, 26 באפריל 2015. AP
הריסות בבקטפור שבפאתי קטמנדו, הבוקר/AP

10:30 רעש אדמה בעוצמה 6.7 הורגש הבוקר ממזרח לקטמנדו – כך דיווח המכון הגיאולוגי של ארה"ב. סוכנות הידיעות אי-פי דיווחה כי תושבים בבירה הנפאלית נמלטו בזעקות לשטחים הפתוחים בעיר. רעשי משנה הורגשו גם במחנה הבסיס של הר האוורסט. אלכס גוואן, מטפס ההרים מרומניה, כתב בטוויטר כי הרעש גרם לשלוש מפולות שלגים במחנה.

10:00 מניין ההרוגים ברעש האדמה בנפאל עלה ל-1,910 - כך מסר משרד הפנים במדינה. עוד נמסר כי יותר מ-4,70 בני אדם נפצעו ברעש האדמה החמור ביותר שפקד את המדינה זה 81 שנה. הממשל המקומי קרא לקהילה הבינלאומית לשלוח סיוע כדי לעזור לו להתמודד עם ממדי האסון. מוקד הרעש, בעוצמה 7.8 בסולם ריכטר, היה מצפון-מערב לבירה קטמנדו.

מוקדי רעשי האדמה בנפאל ביממה האחרונה

09:30 משלחת ראשונה של צה"ל המריאה הלילה מישראל לאזור האסון. הכוח החלוץ כולל שישה מומחים מתחומי החילוץ והרפואה, ובהם קצינים בכירים מפיקוד העורף ומחיל הרפואה ונציג של משרד החוץ. הצוות יבחן את היקף הסיוע הנדרש ויגבש תמונת מצב. צה"ל נערך להוציא משלחת נוספת שתכלול כ-250 חיילים ומפקדים, ובהם צוות חילוץ והצלה, כוח אבטחה וצוות רפואה המסוגל לבצע ניתוחי שדה.

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי על פי התרשמותו של צוות החלוץ, לאחר בחינת בקשות הסיוע, ובהתאם להמלצותיו המקצועיות, תתקבל החלטה על בניית כוח משימה ייעודי, היקפו ועיקרי פעילותו. "בהתאם לכך ובהנחיית הדרג המדיני, ייערך כוח החלוץ להגעת ולקליטת משלחת ישראלית", נמסר. "צה"ל יסייע בשם מדינת ישראל בכל אסון ברחבי העולם שאליו יידרש". גם נספח צה"ל יצא מניו דלהי בדרכו לאזור האסון על מנת לסייע למצוא מיקום להקמת בית חולים שדה לנפגעים.

רעש האדמה בנפאל || סיקור מיוחד בוואלה חדשות
זוגות ישראלים נותרו תקועים בנפאל: "לא נשרוד עוד לילה"
עדויות מהזוועה בנפאל: "ניפצנו קירות במשך שעתיים כדי לחלץ גופות"
הקשר בין מיקומה של נפאל לממדי האסון ברעש האדמה

עיתונים מסקרים את רעש האדמה בנפאל – מומביי, הודו - 26 באפריל 2015. AP
כותרות עיתונים במומביי, המדווחים על האסון, הבוקר/AP

משלחת סיוע של מד"א צפויה להמריא הבוקר ישירות לקטמנדו. המשלחת תצא במטוס מיוחד של מד"א משדה התעופה שדה דב בתל אביב. במשלחת יצאו רופאים ופרמדיקים שיישאו ציוד רפואי, תרופות, שמיכות, שקי שינה ומזון לתינוקות.

נוסף על כך, בצהריים תצא משלחת משותפת של זק"א, איחוד הצלה ועמותת "פירסט" (היחידה הישראלית להחשת פעולות הצלה) לאזור האסון בנפאל. המשלחת תעסוק בהקמת מרפאות קהילתיות בשטח, טיפול בגופות וחילוץ לכודים.

ההכנות של משלחת החלוץ של צה"ל לאזור רעידת האדמה בנפאל, אפריל 2015. דובר צה"ל
משלחת צה"ל לפני יציאתה לנפאל/דובר צה"ל

חברת גוגל מסרה הלילה כי אחד ממנהליה בקליפורניה, דן פרדינבורג, נמנה עם קורבנות רעש האדמה בנפאל. פרדינבורג היה בין 18 המטפסים על הר האוורסט שנהרגו במפולת השלגים שאירעה בעקבות הרעידה החזקה. בהודעה רשמית שפרסמה גוגל נכתב כי יחד עמו היו עוד שלושה מעובדי החברה, אך הם לא נפגעו. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי מזג האוויר באזור הר האוורסט התבהר מעט וכמה מסוקים הצליחו לנחות על ההר כדי לחלץ חלק המטיילים שנפצעו.

אמש מסר משרד החוץ כי לא ידוע על נפגעים ישראלים מרעש האדמה. חדר מצב, המחלקה לישראלים בחו"ל יחד והשגרירות הישראלית בנפאל החלו לפעול במתכונת חירום. משרד החוץ החל באיסוף פרטים על ישראלים השוהים בנפאל על מנת לתת את הסיוע המירבי. עם זאת, תנאי השטח הקשים ומוכנותם של שירותי החירום הנפאליים מעלים חשש בנוגע לטיפול המהיר בנפגעים, ומעכבים את הערכת מניינם.

משלחת החילוץ של מד"א יוצאת לנפאל, שדה דב אפריל 2015. אבי כהן
משלחת מד"א לפני יציאתה לנפאל/אבי כהן

נכון להבוקר, כ-150 ישראלים שוהים בחצר שגרירות ישראל ועוד כמאה נמצאים בבית חב"ד. במשרד החוץ פועלים לסייע לאלה המעוניינים בכך לחזור לישראל. "אנחנו משתדלים לספק פה לכולם ציוד חם, שקי שינה ושמיכות ללילה", אמרה שליחת חב"ד לאזור, חני ליפשיץ. "אנחנו מבקשים מכל הישראלים הנמצאים בנפאל שלא לשהות במבנים סגורים בשל הסכנה שברעידות המשנה שיש כל הזמן באזור. אנחנו מזמינים את כולם להצטרף לישראלים הנמצאים בבית חב"ד. נמשיך לספק אוכל חם וציוד למטיילים".

"עוד לילה כאן יגבה חיים"

אלון מוליאן, בן 43 מרמת גן, שנמצא בקטמנדו יחד עם בן זוגו, בתם בת השנתיים ובתם התינוקת בת עשרה ימים, סיפר אמש לוואלה חדשות כי הם זקוקים לסיוע מידי ולחילוץ מבירת נפאל, שם הם לכודים יחד עם עשרות זוגות ישראלים נוספים. "עוד לילה כאן ללא ספק יגבה חיים. צריך לעשות הכול כדי שמישהו יבוא להציל אותנו", סיפר מוליאן, ששב יחד עם משפחתו לחדריהם במלון פארק וילג', שכמעט קרס בשל רעידת האדמה העוצמתית.

אלון מוליאן ובן זוגו שלכודים בנפאל עם תינוקם, אפריל 2015. פייסבוק, צילום מסך
אלון מוליאן וזוגות ישראלים נוספים במלון/צילום מסך, פייסבוק

"הציעו לנו אוהלים, אבל קר פה מאוד. אנחנו מבוהלים ומבועתים", הוסיף מוליאן. "אנחנו מניחים שאם הבניין עמד בשמונה דרגות רעש הוא יעמוד גם ברעידות משנה, שקורות כל הזמן. אנחנו עם ילדים, ולכן אנחנו חייבים חימום וסטריליזציה. יש כאן חמש תינוקות ושלושה ילדים בני שנתיים ושלוש. אנחנו צריכים לוודא שהקירות לא יתרסקו עלינו. צריך לדאוג שנצא מפה. אני לא מוכן להעביר פה עוד לילה. אין פה מחסה אחד שלא נפגע בצורה כזאת או אחרת".

מוליאן הוסיף כי השגרירות לא הגיעה לחלץ אנשים. "היא פתחה מתחם אוהלים באזור השגרירות, אך מאוד קר ואין חימום, אז החלטנו לחזור לכאן", הסביר. "דברים על כך שתהיה רעידה נוספת ומאוד חזקה. אנחנו מקווים שהכול יעמוד על תלו. צריך לעשות הכול כדי לשלוח מישהו להציל אותנו. לא אכפת לי להישאר לבד, אבל הילדה שלי בת השנתיים בהיסטריה. היא מבוהלת ובקושי הרדמנו אותה. היא כבר עוד מעט מתעלפת. צריך להזדרז ולהפעיל את כל מי שצריך כדי לעשות משהו".

מוקד הרעש היה כ-80 קילומטרים מצפון-מערב לעיר, באזור פוקארה, ובעומק של כשני קילומטרים בלבד. רעידת האדמה הורגשה גם באזורים בצפון ואף במזרח הודו, אולם ככל הנראה גרמה שם נזק מועט בלבד. כמו כן, תושבים בלאהור שבפקיסטן, לא הרחק מהגבול ההודי, דיווחו על כך שהרגישו ברעידה גם כן.

(עדכון ראשון: 7:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully