וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בהודו: ניצחון סוחף ללאומן האנטי-מוסלמי

16.5.2014 / 10:03

נרנדרה מודי הביס בפער עצום את מפלגת השלטון של גנדי ושם סוף לשושלת של 50 שנים. "מפלגת העם ההודית" זכתה ליותר מחצי מהמושבים בפרלמנט. "הודו ניצחה. זמנים טובים לפנינו"

מנהיג מפלגת העם ההודית (BJP) נרנדרה מודי מול קהל מעריצים. רויטרס
מספר אחת. מנהיג מפלגת העם ההודית נרנדרה מודי מציג את אצבעו אחרי שהצביע בבחירות/רויטרס

תבוסה ל"שושלת גנדי" בבחירות בהודו: ראש מפלגת העם ההודית (BJP) נרנדרה מודי יעמוד בראש ממשלת הודו החדשה – ובכך ישים קץ לכמעט 50 שנות שלטון של מפלגת "הקונגרס", כך עולה מתוצאות האמת בבחירות במדינה. נרנדרה, איש עסקים בן 63 ומי שנודע בתור לאומן אנטי-מוסלמי, מוביל את מפלגתו לניצחון הסוחף ביותר שראתה הודו בשלושת העשורים האחרונים. אחרי ניצחונו ביקר מודי את אמו הקשישה וצייץ בטוויטר: "הודו ניצחה. זמנים טובים לפנינו".

מיוחד | מוכר הצ'אי נגד הנסיך בבחירות הגדולות בהיסטוריה

אף שהתוצאות הסופיות יפורסמו רק לקראת הערב, נראה כי מפלגת העם ההודית זכתה בלפחות 280 מושבים בפרלמנט – ובכך עברה את 272 המושבים הדרושים כדי להפוך לרוב. המשמעות היא שמודי יוכל להרכיב קואליציה שתכלול רק את מפלגתו שלו.

שיעור ההשתתפות בבחירות בדמוקרטיה הגדולה בעולם, שהתפרשו על פני חמישה שבועות, היה גבוה יחסית ועמד על יותר מ-66% - שיא של 30 שנה. יותר מחצי מיליארד אזרחים הצביעו.

עוד ידיעות על הודו
אלכוהול, אונס והוללות: המכתב הסודי של גנדי לבנו
הודו הכירה בטרנסג'נדרים כמגדר שלישי שווה זכויות
גם הודו במועדון המאדים: שיגרה חללית לכוכב האדום

"הוא יוכל להרשות לעצמו ממשלה קטנה יותר אך חזקה יותר, וזה בהכרח אומר שהיא תהיה הרבה יותר נחושה", אמרה בעקבות התוצאות נבית מונות, בכירה בחברת השקעות מובילה במדינה. "מודי כבר אמר לאורך הקמפיין שהוא בעד פחות ממשלה ויותר וממשל, ואנחנו באמת צפויים לראות את זה".

אוטובוס של תומכי מנהיג מפלגת העם ההודית (BJP) נרנדרה מודי משפריץ קונפטי לאור הניצחון. רויטרס
במפלגת העם ההודית כבר החלו לחגוג/רויטרס

יריבו העיקרי של מודי היה רהול גנדי, סגן נשיא מפלגת "הקונגרס". גנדי, בן 43, מותג כ"בן האצולה" של הבחירות אך לא נראה נלהב למדי מהתמודדות. תוצאות האמת מלמדות על תבוסה צורבת, ועל כך שמפלגת השלטון לשעבר זוכה ב-45 מושבים בפרלמנט – לעומת 232 כיום.

"מהפכה של העם"

מדובר בנתון הנמוך ביותר מעולם עבור המפלגה - שמעולם לא קיבלה פחות מ-100 מושבים. הרשת ההודית NDTV הודיעה כי במפלגת "הקונגרס" הכירו בהפסד, אולם גורמים בה מיהרו לצאת להגנתו של מוביל הקמפיין של המפלגה. "זה מאמץ משותף, ואי אפשר להאשים את רהול לבדו", מסר דובר המפלגה. במטה מפלגת העם ההודית כבר החלו חגיגות הניצחון, ובמטה "הקונגרס" נותרו תומכים מועטים בלבד עם היוודע התוצאות.

סוכנות הידיעות הצרפתית פרסמה את הודעת הניצחון של ה-BJP. "זהו תחילתו של שינוי, של עידן חדש. זו מהפכה של העם", אמר בכיר במפלגה. "אנחנו מכירים בתבוסה", אמר דובר מפלגת "הקונגרס" רג'יב שוקלה במסיבת עיתונאים בניו-דלהי. "מודי הבטיח את הירח ואת הכוכבים, ואנשים קנו את החלום הזה".

המנט מיטאל, בלוגר ידוע ממומביי, צייץ היום: "סוף כל סוף התעלינו מעבר לפוליטיקת הקאסטות ש'הקונגרס' יצר. הודו רוצה לעמוד מאוחדת".

ספירת קולות הבוחרים בבחירות בהודו. רויטרס
שיעור ההשתתפות היה הגבוה זה 30 שנה. סופרים קולות בהודו/רויטרס

המפלגה שבראשות מודי סחפה את המצביעים בסבבי ההצבעה הממושכים, בין היתר בזכות קמפיין מודרני שהציג אותו כפוליטיקאי שהחל את דרכו כמוכר צ'אי וצמח מהשכבות הנמוכות ביותר של החברה, ותוך פיזור הבטחות שיוכל ליצור מקומות עבודה רבים. גם אם להבטחות הללו אין כיסוי, הבורסה ההודית הגיבה בחיוב רב לפרסום התוצאות ועלתה לשיא כל הזמנים.

העיתונות המקומית כבר מנסה להרכיב את ממשלתו העתידית של מודי ובוחנת תרחישים שונים להרכב הפרלמנט. בכל מקרה, המפלגה תוכל תיאורטית להרכיב ממשלה שהיא החברה היחידה בה.

מפלגתו של מודי הדוגלת במצע הינדואי-לאומני זוכה לפופולריות ברקע המשבר הכלכלי. כתם גדול שמעיב על עברו חוזר ל-2002, כאשר היה ראש מדינת המחוז גוג'ראט במערב הודו. חודשים ספורים אחרי שנבחר לתפקיד, פרצו בגוג'ראט מהומות אלימות ביותר על רקע דתי. למעלה מאלף בני אדם, מרביתם מוסלמים, הוכו למוות על ידי המון הינדי זועם, נקמה על הצתת רכבת של עולי רגל. עד היום נטען כי מודי עודד את המהומות ולא עשה דבר כדי לעצור אותן, ויש מי שחושש שניצחונו בזירה הארצית יצית מחדש את האלימות העדתית נגד המוסלמים ברחבי הודו, ויעמיקו את השסע העדתי בתת היבשת.

מודי סירב להתנצל על הפוגרום האלים ב-2002 וכמעט שלא התייחס בתקשורת לתפקידו באירועים. בהתייחסות נדירה ביותר למהומות, בשנה שעברה בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר מודי: "אם אני יושב במושב האחורי במכונית, וכלבלב נכנס מתחת לגלגלים, זה לא כואב? כאשר אני ראש ממשלה, אני בנאדם, ולכן אני עצוב אם קורה משהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully