וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: הושגה הסכמה על מתקן המים הכבדים באראק

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן טען כי שש המעצמות נעתרו להצעה לתכנן מחדש את ליבת הכור שבו מופק פלוטוניום העלול לשמש לנשק גרעיני. עם זאת, טרם הושג הסכם כולל

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
המעצמות הסכימו לתכנון מחדש של ליבת הכור. מתקן המים הכבדים באראק/AP

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סאלחי, מסר היום (שבת) כי סוגיית המתקן להפקת מים כבדים באראק - אחת הסוגיות המרכזיות במשא ומתן עם המעצמות בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית - "למעשה נפתרה". לדבריו, טהראן הציעה לשש המעצמות לתכנן מחדש את ליבת הכור באראק, ונציגי המעצמות נעתרו לכך. ראוי להדגיש כי לא מדובר בהסכמה על כל הסוגיות הנידונות בין הצדדים בנושא תכנית הגרעין האיראנית.

עוד בוואלה! חדשות:
הצאר הרוסי ממשיך לצעוד לאוקראינה
מה עושות 2 נערות אוסטריות במחנה אימונים בסוריה?
הקברניט התנצל: "לא היו סירות הצלה, פחדתי שנוסעים יטבעו"

סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, הסביר כי שיחות בנושאים טכניים יתקיימו בתחילת חודש מאי, במהלך ועידת המדינות החברות באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני בניו יורק.

שר החוץ של אירן, שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, בריאיון עם רויטרס. 9 ביולי 2012. רויטרס
"אנחנו יכולים לבצע שינויים בתכנון ובעיצוב, ולהרגיע את חששות המערב". סאלחי/רויטרס

בחודש פברואר השנה אמר סאלחי כי טהראן מוכנה לשנות את אופן ההפעלה של כור המים הכבדים באראק. "אנחנו יכולים לבצע שינויים בתכנון ובעיצוב על מנת להפיק פחות פלוטוניום בכור הזה, ובדרך זו להרגיע את החששות (של המערב)".

זו הייתה ההתייחסות המפורשת הראשונה של בכיר איראני לדרישת שש המעצמות - ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה - להפסיק את פעילות הבנייה של הכור לייצור מים כבדים באראק. במערב חוששים כי איראן מנסה לפתח פצצת פלוטוניום באראק, כמסלול חלופי לפיתוח פצצת אטום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נציגי איראן ושש המעצמות מכונסים לשיחות על עתיד תכנית הגרעין, ז'נבה, 15 אוקטובר 2013. רויטרס
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בז'נבה ב-2013/רויטרס

סאלחי, שכיהן כשר החוץ של איראן בתקופת שלטונו מחמוד אחמדינג'אד, אמר בעבר בראיון לרשת "פרס טי.וי" כי "מתקן המים הכבדים באראק לא נועד להפקת פלוטוניום", והוסיף כי מטרתו של הכור המחקרי היא "לייצר רדיו-איזוטופים ולבצע ניסויים נוספים". עם זאת הוא הבהיר כי הפלוטוניום שכבר הופק בכור - במשקל תשעה קילוגרמים, לא נועד למטרה צבאית. אני רוצה להדגיש זאת - לא מדובר בפלוטוניום באיכות צבאית", הדגיש. בנוסף, סאלחי טען כי לאיראן אין כוונה או יכולת לייצא פלוטוניום מהכור באראק וכי הדבר ייקח לפחות שמונה שנים. "לשם כך יש צורך במפעל עיבוד, שאין לנו ואנו לא מתכוונים להקים".

כור המים הכבדים באראק ממוקם כ-240 קילומטרים מדרום-מערב לטהראן. בפעילות מלאה, הוא מסוגל להפיק כתשעה קילוגרמים של פלוטוניום בשנה - כמות המספיקה לשתי פצצות גרעיניות. איראן, עם זאת, ממשיכה לטעון כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום בלבד, וכי הכור באראק נועד להפיק איזוטופים לטיפול בחולי סרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully