וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסטרליה מנקה את ישראל בפרשת בן זיגייר

יוסי מלמן

6.3.2013 / 9:15

משרד החוץ של אוסטרליה פרסם את דו"ח החקירה בפרשת "האסיר איקס", ממנו עולה כי לא היה שימוש פסול בדרכונים הרבים שהונפקו לו. אך ייתכן שקיים סוד שקנברה מסתירה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אוסטרליה "מנקה" את ישראל בפרשת בן זיגייר: שר החוץ האוסטרלי, רוברט קאר, אמר אמש (שלישי) כי לא נמצאו עדויות לכך שזיגייר, שכונה "האסיר X" ומת בבית הכלא בישראל בשנת 2010, היה מעורב בחיסולו בדובאי של בכיר חמאס, מחמוד מבחוח, וכי אין עדויות לשימוש לא-חוקי באחד מהדרכונים שהונפקו לזיגייר, ששינה את שמו כמה פעמים. עם זאת, קאר ציין כי בדיקת הפרשה העלתה כמה שאלות לא-פתורות לגבי דרכונים שהונפקו עבור אזרחים אוסטרליים שהחזיקו באזרחות כפולה ועבדו עבור ממשלות זרות. לדבריו, קנברה, תשמיע את "הגינוי החריף ביותר" אם יתברר שישראל השתמשה בדרכונים אוסטרליים לצורכי ריגול. הדברים נאמרו בשיחה עם עיתונאים במקביל להגשת דו"ח חקירה שעסק בפרשה. קאר אמר כי זיגייר התגורר בישראל במשך עשר שנים ואישר כי הוא עבד עבור הממשלה בישראל, אך לא פירט אם הוא הועסק במוסד או בשירות מודיעין אחר.

דיווח מחסלי מבחוח השתמשו בזהות חלל צה"ל. חומרי ארכיון,
תמונות של המעורבים, לכאורה, בחיסול מחמוד מבחוח בדובאי/חומרי ארכיון

בדברים אלה מנקה אוסטרליה את ישראל ויש שעשויים לראות בכך אפילו הצדקה בעקיפין של מהלכיה. אין הוכחה לכך שזיגייר השתמש בדרכונו לרעה, טוענים בקנברה – עובדה המעידה על כך שהוא לא ביקר במדינות האויב (לישראל) שיוחס לו ביקר בהן, בהן אירן, סוריה ולבנון, או שלא נמצאה הוכחה לכך שבמהלך ביקוריו שם השתתף בפעילות מבצעית כלשהי. ברור שבכל הקשור לפרשת זיגייר ולהעברת המידע לאוסטרלים בנוגע אליו, ישראל פעלה כשורה; האוסטרלים יודעו על נסיבות מעצרו, חקירתו ומותו, ומן ההודעה האוסטרלית אף עולה בין השורות שהם הולכים כברת דרך ארוכה מאוד לקראת ישראל. יתכן וקיים סוד שהם יודעים ומסתירים אותו, ואף שותפים לו. ובעיקר – זו פרשה אוסטרלית פנימית של חוסר תיאום רשלני בין הזרועות השונות – משרד החוץ האוסטרלי וגופי המודיעין השונים, שלכאורה מי מאנשיו חשף את שמו של בן זיגייר, באופן כזה או אחר, עוד לפני שנעצר, בכך שמסר את שמו לעיתונאי שחשף את הפרשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ההדלפה לא הגיעה משירות הביטחון האוסטרלי

במקביל לדו"ח של משרד החוץ האוסטרלי התפרסמה גם הודעה של מבקרת שירותי המודיעין של המדינה, בה נאמר כי היא בדקה את הסוגיה מבחינת שירותי הביון וקיבלה גישה לכל החומר שהיה ברשותה. המבקרת לא מצאה ששירותי הביטחון האוסטרליים נהגו שלא כשורה בפרשה הזאת אך לא מסרה פרטים נוספים. אפשר להסיק מכך כי היא בדקה בין השאר אם שירות הביטחון הכללי של אוסטרליה, ASIO, חקר את בן זיגייר אישית או שניהל חקירה נגדו בלי שיוזמן לתשאול. אפשר להעריך גם כי היא עסקה בשאלה האם הייתה הדלפה מכוונת של שירותי הביטחון האוסטרליים לאותו עיתונאי אוסטרלי שטוען כי חשף את בן זיגייר ואף שוחח עמו ועם שניים מחבריו, כאנשי מוסד, וזאת כמה שבועות לפני שבן זיגייר נעצר בישראל. במילים אחרות, אם אותו עיתונאי אוסטרלי "עלה" על בן זיגייר וחבריו כפי שהוא טוען, הרי ההדלפה, אם הייתה כזאת, לא באה משירות הביטחון האוסטרלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דו"ח הבדיקה של משרד החוץ האוסטרלי מגלה את מה שלא סיפרו הפרקליטות ומשרד המשפטים: בן זיגייר זכה ב-317 הימים שהוחזק במעצר ל-50 ביקורים של עורכי דינו ובני משפחתו. הדו"ח קובע כי הוא נעצר ב-31 בינואר והתאבד בכלאו ב-15 בדצמבר. המסקנה שניתן להסיק מהדו"ח היא שממשלת אוסטרליה מרוצה משיתוף הפעולה של ישראל בהעברת המידע, מהרגע שנעצר ועד שהתאבד בתאו בכלא איילון ובהטסת גופתו לאוסטרליה.

בניגוד לפרשת מבחוח, שבעקבותיה הגישה אוסטרליה מחאה לישראל על השימוש שנעשה בדרכונים אוסטרלים ופרסמה כי גירשה דיפלומט ישראלי (ולפי פרסומים זרים זה היה נציג המוסד באוסטרליה), הרי שהפעם אין לאוסטרליה טענות כאלה כלפי ישראל. אפשר להניח בוודאות גדולה כי יחסי ישראל-אוסטרליה במישור המדיני, וגם במישור המודיעיני, לא נפגעו ולא ייפגעו בשל פרשה זו.

למעשה, הבעיה הגדולה מבחינת אוסטרליה כפי שנחשף מהדו"ח ומדברי שר החוץ שלה הוא חוסר התיאום והיעדר שיתוף הפעולה הראוי בין שירותי הביון למשרד החוץ. ישראל יידעה בצינורות הביון את אוסטרליה, ואפשר להעריך כי זה נעשה בקשר שבין המוסד לשירות ביון החוץ של אוסטרליה, אך האחרון לא העביר את המידע למשרד החוץ; ואם העביר את המידע, הרי פקידים במשרד החוץ לא טרחו ליידע את שר החוץ.

מה ששני הדוחות האוסטרלים אינם מגלים הוא דבר אחר: אף שסביר להניח כי שירות ביון החוץ של אוסטרליה קיבל תדרוך מלא מהמוסד בעניין, עדיין לא נודע מה היה חטאו של בן זיגייר שבגינו נעצר. מה היה המעשה שלו שלדעת המוסד גרם לנזק כה חמור שהיה צורך לנקוט נגדו בצעדי ענישה מחמירים, להעמידו לדין ולדרוש שבכל מקרה שעונש המינימום שיושת עליו יהיה עשר שנים.


לקריאה נוספת
דיווח: האסיר X ביקר באירן, בסוריה ובלבנון
עו"ד פלדמן: היה ניתן למנוע את ההתאבדות
אוסטרליה: הביון שלנו לא היה בקשר עם זיגייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully