וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לפיגוע בדלהי: אירן מסרבת לשתף פעולה עם הודו

טל שלו

14.2.2013 / 11:08

בשגרירות ישראל בהודו דורשים מהממשלה המקומית לקדם את חקירת הפיגוע, בו נפצעה אשת דיפלומט ישראלי, ולהביא למעצרם של חמשת החשודים ממוצא אירני

שנה אחרי הפיגוע בניו דלהי, שבו נפצעה הישראלית טל קורן יהושע, אשתו של נציג משרד הביטחון בהודו, בישראל ממשיכים ללחוץ על ממשלת הודו להתקדם בחקירת הפיגוע, ולהביא למעצרם והעמדתם לדין של חמשת החשודים בפיגוע, כולם ממוצא אירני. "המחבלים שביצעו את הפיגוע המתועב הזה חייבים לשאת באחריות, וכך גם ממשלת אירן, ששלחה אותם למשימה", אמר שגריר ישראל בהודו, אלון אושפיז, בהצהרה מיוחדת שפרסם אתמול (רביעי) במלאות שנה לפיגוע. דבריו של השגריר הישראלי זכו לכיסוי נרחב בכלי התקשורת המקומיים בהודו.

בפיגוע בניו דלהי, שאירע ב-13 בפברואר אשתקד, התפוצץ מטען חבלה ליד שגרירות ישראל. יהושע קורן, אשתו של הדיפלומט אלון קורן, נפצעה באורח קל עד בינוני. נהג כלי הרכב שבו ישבה נפצע באורח דומה. כמעט במקביל, התגלתה פצצה במכוניתו של דיפלומט ישראלי בגאורגיה, ויום לאחר מכן אירעה בבנגקוק סדרת פיצוצים נוספת. ישראל טענה כי אירן היא שעומדת מאחורי האירועים.

שר הביטחון, אהוד ברק, ביקר את טלי קורן יהושע, פצועת הפיגוע בדלהי, בביה"ח איכילוב, פברואר 2012. משרד הביטחון
נפצעה באורח בינוני בפיגוע לפני שנה. טל קורן יהושע ושר הביטחון אהוד ברק בבית החולים/משרד הביטחון

מיד לאחר הפיגוע, החל שיתוף פעולה מודיעיני נרחב בין גורמי המודיעין והביטחון בישראל לבין הרשויות בהודו. שר החוץ ההודי התחייב בפני עמיתיו הישראלים כי האחראים לפיגוע יובאו לדין. ביולי האחרון פורסם דו"ח החקירה של משטרת הודו, שקבע כי אנשי משמרות המהפכה באירן אחראים לפיגוע.

בהצהרה של השגריר אושפיז הודתה ישראל לממשלת הודו על התמיכה והידידות שהפגינה ושיבחה את החקירה היסודית של משטרת ניו-דלהי. עם זאת, ההצהרה כללה התייחסות לכך שהחשודים חמקו מידי השלטונות בהודו. "לאחר שביצעה חקירה יסודית, משטרת ניו דלהי ביצעה מעצר אחד והוציאה צווי מעצר נגד ארבעה נאשמים אירנים שברחו".

השגריר הישראלי ציין כי "ככל הידוע לנו, שלטונות אירן לא סיפקו תשובות לפקידים הודים שנסעו לטהרן כדי לאסוף מידע על החשודים האלה". לדבריו, "מעשה טרור זה הוא פרק נוסף במסע רצח מתוכנן היטב של ממשלת אירן שנועד להרוג יהודים וישראלים, וכן דיפלומטים ישראלים בפרט ברחבי העולם - מבואנוס איירס עד ניו דלהי, מבנגקוק עד באקו. זה מדגיש את הסכנה שבחזרתם של המחבלים לזירת הפשע".

סייד מוחמד קזמי (פניו מכוסות), הודי החשוד במעורבות בפיגוע נגד רכב שגרירות ישראל בניו דלהי, מובל למעצר, 7 במרץ 2012. רויטרס
סייד מוחמד קזמי, אזרח הודי בן 50, נעצר במרץ בחשד שסייע למחבלים בעריכת תצפיות על הדיפלומטים בשגרירות ישראל/רויטרס

כלי התקשורת בהודו דיווחו גם כן כי משטרת ניו דלהי מתקשה לחקור את המקרה בגלל חוסר שיתוף פעולה מצד השלטונות בטהרן. "המשטרה מודה בכנות כי הם חסרי אונים בשל כך", נכתב אתמול בדיווח ב"הינדוסטן טיימס". גורם בכיר שצוטט בדיווח אמר כי האירנים טרם השיבו לבקשות רשמיות לביצוע חקירות דין בטהרן. "אנחנו ממשיכים לשלוח תזכורות מדי פעם אך ללא הועיל", אמר הגורם בדיווח.

משלחת הודית רשמית אמנם נשלחה לטהרן כדי לאתר את ארבעת החשודים האירנים, אך היא חזרה בידיים ריקות. "עמיתנו האירנים שיתפו פעולה ולקחו אותנו למקומות שביקשנו, אך שום דבר לא יצא מזה. הכתובות על הדרכונים של החשודים היו שגויות כנראה", אמר קצין משטרה לעיתון.

לפני כשבועיים דווח ב"טיימס אוף אינדיה" כי לבקשת גורמי הביטחון הישראלים, תוגברה האבטחה סביב מוסדות ישראליים במדינה, בשל החשש כי אירן עשויה לפגוע שוב בדיפלומטים מישראל. לפי הדיווח, ביקשה ישראל לקבל מידע מהרשויות בהודו לגבי חקירת הפיגוע בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully