וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הבא של סין נאבק בנשיא לשעבר ששב מהצללים

איל לוינטר

9.11.2012 / 21:05

המפלגה הקומוניסטית בוחרת כעת את הנהגתה, בתום שנה קשה של פרשות שחיתות חמורות. הנשיא המיועד, שי ג'ין-פינג, נעלם למשך שבועיים ושב במלוא כוחו. כיצד תיראה סין בידיו?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

לפני חודשיים, עסקו לסירוגין הכותרות בהיעלמותו המסתורית של שי ג'ין-פינג, הפקיד הבכיר שצפוי להתמנות בקרוב לנשיא סין. שי ביטל פגישה עם הילרי קלינטון, מזכירת המדינה של ארצות הברית, ונעלם למשך 14 יום, מבלי שאיש ידע מה הייתה סיבת היעלמותו ומה מצבו. למשך שבועיים, הוצפו כלי התקשורת בספקולציות שונות, שכן הסיבה להיעלמותו מעולם לא פורסמה רשמית. בחלק מהמאמרים נטען כי שי עבר תאונה ומתאושש בבית חולים, ובחלק מהפרסומים נטען כי שי מתכנן בחשאי רפורמות פוליטיות בסין. עוד נחזור לסיבה האמיתית להיעלמותו המסתורית של המנהיג המיועד של סין, שהייתה נקודת שיא נוספת במאבקים הפנים-מפלגתיים שנגלו לעיני הציבור לפני יותר מחצי שנה, ומאז מאיימים ליצור אפקט דומינו שיציב סכנה של ממש לשלטון המפלגה הקומוניסטית.

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, בבייג'ינג. סין, 5 בספטמבר 2012. Feng Li, GettyImages
לפמלייה האמריקנית שהגיעה לסין נאמר בשעתו כי שי סובל מכאבי גב, ולכן נאלץ לבטל את הפגישה עם מזכירת המדינה. הילרי קלינטון בבייג'ינג, 5 בספטמבר/GettyImages, Feng Li

המאבקים הפנימיים במפלגה עוד לא הסתיימו, ומגיעים לנקודת רתיחה בימים אלה, בעת שעובר המקל ל"דור החמישי" של הנהגתה. השבוע נפתח בבייג'ינג הקונגרס ה-18 של המפלגה, ובמסגרתו ימונה מחליף למזכ"ל המפלגה ונשיא סין, הו ג'ין-טאו, מחליף לראש הממשלה וו ג'יא-באו ולעשרות בעלי תפקידים זוטרים יותר בהנהגת המפלגה. העיתוי לכל זה הוא יומיים בלבד אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב, ואולי לא במקרה. ייתכן שסין מעדיפה שהעולם ירכז את תשומת ליבו באמריקה, ויפספס את אחד השינויים החשובים ביותר שמתרחשים כיום במדינה המאוכלסת בעולם, שמקפידה לשמור בקנאות על המתרחש בתחומה, ולצייר תמונה יציבה למדי.

ואולם, פרטי מידע חסרי תקדים שנחשפו לאחרונה פתחו צוהר למה שמתרחש בקלחת הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית, והציבו סימני שאלה לגבי יכולתו של המנהיג המיועד של סין ושל בני-בריתו בהנהגה להמשיך לשמור על יציבותה של המפלגה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פתיחת הקונגרס ה-18 של סין. בייג'ינג, 9-7 בנובמבר 2012. Andy Wong, Lee Jin-man, AP
נוסעים ברכבת התחתית בבייג'ינג צופים בנאומו של הנשיא הנוכחי, הו ג'ין-טאו, במושב הפתיחה של הקונגרס ה-18 של המפלגה/AP, Andy Wong, Lee Jin-man

מאז גל המחאות בעולם הערבי, שהוביל למהפכות בתוניסיה, במצרים, בתימן ובלוב, גדלה הערנות לעובדה שסין מוצפת מדי שנה במאות אלפי תקריות, חלקן אלימות. מקורן של מרבית התקריות הוא בהפקעת אדמות או בהקמת מפעלים מזהמים בשטחים עירוניים. אך המצב בסין אינו דומה למצב במדינות ערב, וייתכן שהשינוי בסין לאו דווקא יגיע מהעם, אלא אולי מתוך שורות המפלגה הקומוניסטית עצמה. לפני יותר מחצי שנה נפתח פתח למאבקים הפנים-מפלגתיים, שכעת נראים משמעותיים הרבה יותר.

הפקיד שסרח

ב-6 בפברואר השנה, הועברו כנראה לקונסוליה האמריקנית בעיר צ'נג-דו מסמכים, המפלילים בכירים במפלגה הקומוניסטית בעבירות שונות. את המסמכים העביר וואנג לי-ג'ון, מפקד כוחות הביטחון במחוז צ'ונג-צ'ינג, לאחר שהמפלגה פתחה נגדו חקירה. וואנג נכנס למקום במפתיע, וביקש מקלט מדיני במתחם האמריקני במאמץ אחרון להציל את עורו.

וואנג נדחה לבסוף, אך הצליח להפיל את ה"בוס" שלו - בו שי-לאי, כוכב עולה במפלגה, שקודם תוך ארבע שנים בלבד לתפקיד שר המסחר של סין. בתפקידו האחרון היה מזכיר המפלגה בעיר צ'ונג-צ'ינג, ושמו הוזכר לא פעם כמוציא לפועל של אחת הזוועות הגדולות בסין המודרנית - רדיפת מתרגלי השיטה הרוחנית פאלון גונג - שנתפשו כאיום על שלטון המפלגה, ורצח עשרות אלפים מהם מאז שנות ה-90. כיום תלויות נגדו למעלה מעשר תביעות בגין פשעים נגד האנושות בספרד, בקנדה, בבריטניה, בארצות הברית ובמדינות נוספות. באחת מהן, באוסטרליה, הוא אף הורשע בהעדרו ב-2007.

בו נודע בהתנגדותו הנחרצת למנהיג המכהן של סין, ולמחליפו המיועד שי ג'ין-פינג, ובנאמנות מוחלטת למי שסלל עבורו את דרכו הפוליטית - המנהיג הקודם של סין, ג'יאנג דזה-מין, שאמנם פרש לגמלאות לפני כעשור, אך עדיין מחזיק בכוח רב מאחורי הקלעים, ונאמניו ממשיכים ללכת אחריו. שבועות ספורים לאחר תקרית הקונסוליה, הודח בו מתפקידו ומהפוליטביורו (הגוף המפקח על המפלגה), ונפתחה נגדו חקירה.

פתיחת הקונגרס ה-18 של סין. בייג'ינג, 8 בנובמבר 2012. רויטרס
השמועות בשנה שעברה על מותו היו, ככל הנראה, מוקדמות מאוד. הנשיא לשעבר ג'יאנג דזה-מין, ביום חמישי בקונגרס המפלגה בבייג'ינג/רויטרס

כחודשיים וחצי מאוחר יותר, בסוף חודש אפריל, נכנס במפתיע לשגרירות ארה"ב בבייג'ינג עורך הדין העיוור צ'ן גואנג-צ'נג, ועורר תהודה רבה ברחבי העולם. קולו של צ'ן נשמע בפעם האחרונה בפומבי ב-2005, בריאיון שנתן ל"טיים", שבו חשף פרשה של הפלות כפויות בסין, בחסות המשטר. "מישהו צריך לדבר בשמם של חסרי הקול. אני מניח שהמישהו הזה הוא אני", אמר באותו ריאיון.

איש הצללים של הנשיא לשעבר

צ'ן הצליח להימלט בדרך מסתורית ממעצר בית בעיר המרוחקת מאות קילומטרים מבייג'ינג, שם הוחזק לצד אשתו ובתם, בת שש. בעת ששהה בשגרירות ארה"ב, הוא הקליט את עצמו בסרטון וידיאו, שבו הפציר בראש ממשלת סין להביא לדין את האחראים להפרות זכויות האדם הקשות מהן סבל. צ'ן כנראה לא ידע שפעולתו תזרז את נפילתו של אחד "הבולדוזרים" הגדולים ביותר במפלגה הקומוניסטית.

זמן קצר לאחר ששוחרר הסרטון, הגיע מידע ממקור בבייג'ינג לידי העיתון הבינלאומי "אפוק טיימס". לפי מידע זה, ראש הממשלה ובכירים נוספים במפלגה, החליטו שהגיע הזמן לחקור את אחד האנשים החזקים בסין - חבר הפוליטביורו ג'ואו יונג-קאנג. כדי להבין מה כוחו של אדם זה, דמיינו אדם ששולט על המוסד, השב"כ, המשטרה, התביעה ובתי המשפט גם יחד.

ג'ואו ידוע גם הוא בהתנגדות להנהגה הנוכחית, ובנאמנות מוחלטת למנהיג הקודם ג'יאנג דזה-מין. הוא גם האיש שעשוי היה לאיים על ההגמוניה של הנשיא המיועד, שי ג'ין-פינג. ממסמכים שדלפו, נודע כי במשך קרוב לעשור הוא יישם באמצעות כוחו את הוראותיו של ג'יאנג דזה-מין לפגוע בקבוצות שונות בסין, ממבני המיעוט הטיבטי ועד פעילי זכויות אדם כדוגמת צ'ן גואנג-צ'נג. לפי מקור שהגיע ל"אפוק טיימס", בזמן חקירתו של ג'ואו, הבין נשיא סין כי יש בכירים רבים בתוך המפלגה ששיתפו עמו פעולה, וכי בדומה לו, גם הם מתנגדים להנהגה הנוכחית - ונאמנים לנשיא לשעבר, ג'יאנג דזה-מין. לכן, אם החקירה תרד לעומקה של הפרשה, וכל אותם בכירים יועמדו לדין, תהיה בכך סכנה ליציבות המפלגה.

ז'ו יונג-קאנג, ראש הוודעה לענייני פוליטיקה וחוק של המפלגה הקומוניסטית של סין, בישיבת פוליטבירו, מרץ 2012. AP Photo/Andy Wong, File, AP
חבר הפוליטביורו ג'ואו יונג-קאנג/AP, AP Photo/Andy Wong, File

בתחילת מאי כינס נשיא סין פגישה מיוחדת במלון בבייג'ינג, בה השתתפו כ-200 מבכירי המפלגה. סוכנות הידיעות רויטרס תיארה את הפגישה כאחת שנועדה "ליצור אחדות ולקדם את ההכנות לקראת הקונגרס ה-18 של המפלגה". ל"אפוק טיימס" נודע כי באותה פגישה נסגרה עסקה, שבמסגרתה ג'ואו יוכל להמשיך לקיים נוכחות ציבורית עד לפתיחת הקונגרס, אולם יצטרך לפרוש לחלוטין לאחר מכן. בנוסף, הוא ושאר בכירי המפלגה שעשו איתו יד אחת (ונאמנים לג'יאנג דזה-מין), יוכלו לנתק כל קשר עם בו שי-לאי, הפקיד שסרח – והראשון שנתפס - כך שלא ייקשרו ממעידתו ולא יושפעו ממנה. נראה היה כי ההסכם עתיד להתוות נתיב חדש ויציב למפלגה, אולם הנתיב הזה השתבש והתהפך.

חפרפרת במודיעין הסיני?

באמצע אוגוסט יצא מהונג קונג משט של סירות דייג, ועליו 14 "פעילים" סינים. הסירות שייטו לכיוון קבוצת איים בים סין המזרחי, הנמצאים בלב מחלוקת ארוכה בין בייג'ינג לטוקיו. בסין, האיים ידועים בשם דיאו-יו, וביפן הם קרויים סנקאקו. בתקשורת הבינלאומית הם מוכרים יותר בכינוי "איי המריבה".

שבעה מהדייגים נחתו על אחד האיים כשבידם דגלי סין, ונעצרו כמעט מיד על ידי צבא יפן, מהלך שיצר משבר דיפלומטי בין המדינות. המשבר החריף לאחר שפרצו הפגנות מחאה מסיביות, אנטי-יפניות, בערים המרכזיות ברחבי סין. המפגינים הסינים שרפו את דגל יפן מול השגרירות היפנית בבייג'ינג. חלקם נשאו כרזות עליהן נכתב: "איי דיאו-יו שייכים לסין, בו שי-לאי שייך לעם".במרבית כלי התקשורת בעולם נכתב כי ההפגנות הן ביטוי של לאומניות סינית שקיבלה עידוד מהדרגים הגבוהים במשטר. אולם מקורות של "אפוק טיימס" מספרים גרסה שונה על הלך הרוח בדרגים הגבוהים ביותר של הנהגת המפלגה הקומוניסטית.

ספינה של משמר החופים של יפן סמוך לאיי סנקאקו (איי דיאויו) המצויים במחלוקת טריטוריאלית עם סין, יולי 2012. רויטרס
ספינת משמר החופים של יפן בדרכה לאיי המריבה בחודש יולי/רויטרס

לפי מקור מהימן בבייג'ינג, את הנחיתה באיי סנקאקו, ואת ההפגנות האנטי-יפניות, יזם גוף מודיעין ממשלתי בסין, ששמו "משרד החזית האחידה". לפי המקור, תפקידו הרשמי של הגוף הזה הוא לקדם את האינטרסים של המשטר הסיני בארצות שמעבר לים, אך הפעם מטרתו הייתה אחרת - לעורר מהומות אנטי-יפניות בסין. בראש "משרד החזית האחידה" עומד דו צ'ינג-לין, בעל ברית של שתי הדמויות שנפלו, ועוד אחד מנאמניו של ג'יאנג דזה-מין. הרעיון של דו היה להביא את סין לסף מלחמה עם יפן, וכך לעכב את כינוס הקונגרס ה-18 של המפלגה ואת כניסת ההנהגה החדשה. בדרך זו הוא רצה לאפשר לנאמניו של ג'יאנג להמשיך להחזיק בעמדות כוח בשלטון לתקופה ממושכת יותר, לפני שיוחלפו.

במקביל, נצפה מסתובב במתחם הנהגת המפלגה בבייג'ינג נאמן נוסף של ג'יאנג דזה-מין, וטען שכדי לטפל במשבר באיי סנקאקו ובמשבר הכלכלי שפוקד את סין, על המפלגה להנהיג משטר צבאי בסין. זה היה זנג צ'ינג-הונג, העומד כיום בראש הקונגרס הלאומי העממי - הגרסה הסינית לפרלמנט. לפי אותו מקור, נשיא סין הופתע מההפגנות האנטי-יפניות, וראה בכך "הכרזת מלחמה" מצד נאמניו של ג'יאנג דזה-מין. "הו מאמין שנאמניו של הנשיא לשעבר ניצלו את ההפגנות סביב האיים כדי לעורר תסיסה פנימית", אמר המקור. תגובתו של הו ג'ין-טאו לא איחרה לבוא.

נשיא סין משיב מלחמה

ב-29 באוגוסט המריאה טיסה CA981 של חברת התעופה "אייר צ'יינה" מבייג'ינג לניו יורק. כעבור שבע שעות היא אולצה להסתובב אחורנית ולשוב לבייג'ינג. לפי מקור אחר שהגיע ל"אפוק טיימס", מרגלת בשם דינג, העובדת עבור "משרד החזית האחידה", נעצרה לאחר שהטיסה נחתה בחזרה בבייג'ינג. לדבריו, נשיא סין הוא שהורה באופן אישי להחזיר את הטיסה.

יומיים לאחר מכן, נצפתה סדרת אירועים חריגים למדי. ב-1 בספטמבר פרש בפתאומיות מתפקידו מנהל "משרד החזית האחידה", ואת מקומו תפס ראש המטה הכללי של המפלגה הקומוניסטית, הנאמן להנהגה הנוכחית. כמה ימים אחר כך, ב-5 בספטמבר, הודיעה סוכנות הידיעות הרשמית שינחואה, הנשלטת על ידי המפלגה הקומוניסטית, כי וואנג לי-ג'ון, האיש שניסה לערוק לקונסוליה האמריקנית וידוע כנאמן נוסף של ג'יאנג דזה-מין, צפוי לעמוד למשפט. באותו יום גם נודע לתקשורת כי שי ג'ין-פינג נעלם, לאחר שביטל פגישה יום קודם לכן עם הילרי קלינטון.

מקור נוסף סיפר כי בזמן שנשיא סין הו ג'ין-טאו החל "לנקות" את נאמניו של ג'יאנג דזה-מין מהמפלגה, שי ג'ין-פינג ביקש לפרוש ממועמדותו לתפקיד מזכ"ל המפלגה והנשיא הבא של סין. בפגישה של הפוליטביורו שהתקיימה בסוף אוגוסט, אמר שי כי הוא מעוניין רק להיות חבר בוועדה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית ולהשתתף בבנייה ובפיתוח של המפלגה. לפי אותו מקור, דבריו זעזעו את כל אנשי המפלגה במתחם ההנהגה בג'ונג-נאן-האי. המתכנסים האמינו כי המפלגה הקומוניסטית תתמוטט מיד אם שי יוותר על מועמדותו, כיוון שהוא המועמד היחיד שהיה מקובל על המחנות השונים בתוך המפלגה, ולא היה מי שיכול להחליף אותו בתפקיד.

פתיחת הקונגרס ה-18 של סין. בייג'ינג, 8 בנובמבר 2012. רויטרס
ככל הנראה, ההיעלמות המתואמת של שי סייעה לארגן את פתיחת הקונגרס, שבמהלכו הוא יוכל להתמנות לתפקידו בצורה רשמית תוך גישור הפערים שאיימו על המפלגה/רויטרס

היעלמותו של שי, למעשה כבר מ-4 בספטמבר, וכנראה במהלך מתואם עם הו ג'ין-טאו, שירתה את האינטרסים שלו - ושל הו. התוצאה לא איחרה לבוא. במטרה להציל את המפלגה התגבשו בכיריה כדי לתמוך בשי, ולגשר על הפערים בינו לבין הו. שי נעלם למשך 14 יום שבמהלכם הופצו ספקולציות לגבי מצבו. למעשה, אלה היו אותם 14 ימים שבמהלכם גיבשו אנשי המפלגה קונצנזוס חדש.

לפני שעושים היסטוריה, צריך להיפטר מההיסטוריה

ב-28 בספטמבר דיווחו כלי התקשורת בסין על התאריך לפתיחת הקונגרס הלאומי ה-18, ב-8 בנובמבר. מסתמן שהחלטה זו זירזה את עלייתו של שי לשלטון, ומנעה מנאמניו של ג'יאנג דזה-מין לדחות את פתיחת הקונגרס. חייו הפוליטיים של בו שי-לאי יסתיימו, והמפלגה תחסל באופן שיטתי את כל השפעת "מהפכת התרבות הגדולה" משנות השישים והשבעים, שבה היא ניסתה, במהלך קיצוני, אלים וממושך לעקור מהשורש את כל התרבות המסורתית, ולהנחיל את רעיונותיו של הנשיא המנוח מאו דזה-דונג כאידיאולוגיה הלגיטימית היחידה. במקביל, הוסכם שהמפלגה תיפטר בהדרגה משאריות האידיאולוגיה המרקסיסטית-לניניסטית שנותרו בה.

בימים אלה ממש עומד להתחיל פרק משמעותי נוסף בהיסטוריה של סין המודרנית. נראה כי במהלך הקונגרס ה-18 ייקבעו דברים שישפיעו על עתידה של סין, ועל עתיד מערך הכוחות בעולם. אך כדי לכונן רפורמות במנגנונים הפנימיים, ולנתב את סין למסלול חדש בזירה העולמית, הנשיא המיועד שי ג'ין-פינג, יצטרך לנתק את המפלגה משיטתו של הנשיא לשעבר מאו דזה-דונג, ואולי, בעיקר, לנקות ממנה את נאמניו של ג'יאנג דזה-מין, הנשיא לשעבר שהגיע לפתיחת הקונגרס כדי להשגיח עליו מקרוב.


* איל לוינטר הוא העורך הראשי של המהדורה הישראלית של The Epoch Times, קבוצת תקשורת בינלאומית המוציאה לאור עיתונים, אתרי תוכן ומגזינים ברחבי העולם ומתמחה בסיקור סין ממקורות לא מצונזרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully