וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר? הנשיא המיועד של סין "הבריז" להילרי קלינטון

בזמן שאובמה מתכונן לנאום חייו, שרת החוץ שלו נסעה לקצה השני של העולם כדי להקל על המתיחות עם סין. שי ג'יאנפינג, הפוליטיקאי החשוב במדינה, ניסה כנראה לשדר לה מסר ברור

שי ג'יאנפינג, סגן נשיא סין, שצפוי להתמנות בשנה הבאה לנשיא המדינה, ביטל פגישה שנקבעה לו הבוקר (רביעי) בבייגי'נג עם מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון. ככל הנראה, הביטול נובע מהמתיחות הרבה בין שתי המעצמות, והתחרות הגלויה על ההשפעה הצבאית והכלכלית במזרח הרחוק. כמה תירוצים שונים הושמעו לביטול הפגישה החשובה.

היחסים בין וושינגטון לבייג'ינג עדיין מתוחים מאוד בשל החלטתה של ארה"ב לתת מקלט לפעיל זכויות האדם העיוור, צ'ן גואנגצ'נג, ובשל כמה פרשיות ריגול בדרג נמוך שנחשפו בשנה האחרונה. בתקופה האחרונה היחסים התערערו עוד יותר בשל המשבר בים סין הדרומי, בין סין ליפן, ובשל "ההתערבות האמריקנית" בו.

לרוב, בכירים סינים נוהגים לבטל פגישות ברגע האחרון כדי לרמוז על חוסר שביעות רצון, אך מסתמן שהפעם מדובר בצעד חריג במיוחד, משום שג'יאנפינג, מהחברים הבכירים ביותר במפלגה הקומוניסטית של סין ומי שמשמש בפועל כסגנו של הנשיא הו ג'ינטאו, נחשב למקורב יחסית לאמריקנים. בתחילת השנה הוא הגיע לביקור ממושך בארה"ב והתקבל שם בחמימות רבה.

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, בבייג'ינג. סין, 5 בספטמבר 2012. Feng Li, GettyImages
קלינטון, לפנות בוקר בבייג'ינג/GettyImages, Feng Li

מזכירת המדינה קלינטון הגיעה אמש לסין, במסגרת ביקור מיוחד של 11 ימים בארצות המזרח. היא נפגשה עם בכירי המדינה, בהם הנשיא, הו ג'ינטאו. בימים האחרונים ביקרה קלינטון באינדונזיה ובאיי קוק ובהמשך תגיע לרוסיה - מוקד ביקורה.

כאב גב מסתורי או הפתעות בלו"ז?

פקיד בפמלייתה של קלינטון אמר לעיתונאים כי ההודעה על ביטול הפגישה עם סגן הנשיא נמסרה רק בשעת לילה מאוחרת. לדבריו, בצד הסיני טענו כי הסיבה לביטול הפתאומי של הפגישה - שיש לה חשיבות מכרעת ליחסים המתוחים בין ארצות הברית לסין – נובעית מ"לוח הזמנים הצפוף של ג'יאנפינג". פקיד אמריקני בכיר אמר כי התירוץ שנמסר למשלחת האמריקנית היה "כאב גב פתאומי שפקד את סגן הנשיא". בצד הסיני טענו, בכל מקרה, כי ג'יאנפינג נאלץ לבטל גם פגישות נוספות שנקבעו לו במשך היממה הקרובה. דובר משרד הפנים טרם התייחס לדברים.

קלינטון הגיעה לבייג'ינג בזמן שבארצות הברית נערכת הוועידה הדמוקרטית, בה מנסה הנשיא, ברק אובמה, לשכנע את האומה לבחור בו לכהונה נוספת. בשנה האחרונה מחלקת המדינה בוושינגטון שמה דגש מרכזי על שיפור היחסים עם ארצות המזרח ובראשן סין, חרף התמיכה הגדולה שלה בסוריה וקשריה עם קוריאה הצפונית. עיקר החשש בוושינגטון הוא מהתגברות כוחה הצבאי והכלכלי של סין, ובארה"ב עושים מאמץ ניכר לתקן שנים רבות של הזנחה בתחום הזה. בסין, מנגד, מודאגים מאוד מהתבטאויות ששמיעה קלינטון בנוגע למשבר המחריף בין בייג'ינג לטוקיו בים סין הדרומי. סין ויפן נאבקות על השליטה בקבוצת איים קטנה, וסין זועמת על כך שבאמירות האמריקניות יש תמיכה בצד היפני, הנובעות ממאמצה של ארה"ב לטשטש את השפעתה הצבאית והימית של סין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully