וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור היסטורי - ומתוח: גנץ יצא לבקר בסין בשבת

13.5.2012 / 22:38

במוצאי יום שבת ימריא הרמטכ"ל לביקור בסין, ויתארח שם אצל מקבילו צ'ן ביגנדה. היחסים בין שתי המדינות התקררו אחרי שורה של עסקאות נשק שבוטלו בהוראת ארצות הברית

הרמטכ"ל בני גנץ יבוא ביום ראשון לביקור רשמי בסין, יארח אותו מקבילו הסיני, צ'ן בינגדה. במערכת הביטחון מעניקים לביקור חשיבות רבה ומגדירים אותו ביקור היסטורי.

לדברי גורמים במערכת, למרות המתח בין ישראל לסין, שנוצר ברקע עסקאות ביטחוניות שעוררו ביקורת קשה בוושינגטון ובוטלו בלחץ הממשל, בואו של גנץ לסין קיבל את האישורים המתאימים מהדרג המדיני. עוד אמרו כי בוושינגטון עודכנו מראש לגבי ביקורו של גנץ בסין. במהלך הביקור גנץ יקיים פגישות עבודה, יערוך סיורים בבסיסי צבא ויסקור את היכולות המתקדמות של הצבא הסיני.

גנץ אירח את הרמטכ"ל הסיני צ'ן בחודש אוגוסט של השנה שעברה, וצ'ן נפגש אז עם אלופים במטה הכללי. לקראת סוף ביקורו בישראל נפגש עם שר הביטחון, אהוד ברק, עמו נפגש לראשונה בסין, כמה שבועות לפני כן. גם אליעזר (צ'ייני) מרום, שהיה מפקד חיל הים, ביקר בסין כאורחו של מקבילו הסיני, וזכה לביקור שורשים בעיירה שבה גדלה משפחתו ושוחח עם שכניהם.

צ'ן בינגדה, רמטכ"ל צבא סין. AP
שר הביטחון ברק עם הרמטכ"ל הסיני צ'ן בקריה, בקיץ שעבר/AP

היחסים בין ירושלים לבייג'ינג התקררו לאחר שהממשל האמריקני אסר על ביצוע שתי עסקאות ביטחוניות. העסקה הראשונה שנרקמה בשנת 2000 כללה מכירת מטוס ביון מסוג "פלקון", ולאחר מכן, בשנת 2004, השבחה של מטוסים לא-מאוישים מסוג "הארפי". ההתנגדות הקיצונית של משרד ההגנה האמריקני כללה ביקורת גסה מצד הממשל. בשנת 2007, חלה הפשרה מסוימת ביחסים עם ביקורו בסין של ראש הממשלה אהוד אולמרט, ולאחר מכן ביקור שערכה שם השרה ציפי לבני.

במערכת הביטחון מציינים כי על אף הסירוב של ישראל לבצע עסקאות נשק עם הצבא הסיני, קיימת הערכה רבה בסין ליכולותיו של צה"ל, ולא רק בתחום הטרור. גורם ביטחוני אמר כי בשל הרגישות שמקנה ארה"ב למגעים מול סין, בייחוד אחרי העסקה שסוכלה למכירת מטוסי "פלקון", בכירים בממשל האמריקני עודכנו מראש בביקור ובמהלכיו. כמו כן, התעשייה האווירית בישראל מנהלת משא ומתן עם הממשל הסיני למכירת מטוסי מנהלים מסוג "גלפסטרים" לצרכים אזרחיים. גורם ביטחוני בכיר אמר כי "למרות שאנחנו לא מנהלים מול סין קשרי סחר ביטחוני כלל וכלל, אנו רואים איתה עין בעין את התנהלות פרויקט הגרעין האירני. הקשר עם הסינים חשוב ביותר".

רמטכ"ל סין ביקר בארץ - וגם הביא מתנה לנשיא פרס

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully