וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזוהר הצפוני יעבור לסיביר תוך 50 שנה

9.12.2005 / 14:20

הקוטב המגנטי הצפוני, שנוצר כתוצאה מברזל נוזלי ורוחש בליבת כדור הארץ, נודד במהירות מערבה לעבר סיביר וצפון אירופה

הקוטב הצפוני המגנטי נודד בשנים האחרונות מצפון אמריקה לעבר סיביר בצורה כה חדה, עד שאלסקה עשויה לאבד את הזוהר הצפוני שלה בחמישים השנים הקרובות.

בסוכנות הידיעות AP דווח, כי הנדידה של הכוחות המגנטיים מעט דרומה ומערבה, תביא את ההילה של הזוהר הצפוני אל סיביר וצפון אירופה. ההילה המפורסמת נוצרת כתוצאה מהתחברות של חלקיקים טעונים חשמלית שהגיעו מהשמש, והתרכבו עם גזים על כדור הארץ.

הקטבים המגנטיים הם חלק מהשדה המגנטי שנוצר כתוצאה מברזל נוזלי במרכז כדור הארץ, והם לא חופפים לקטבים הגיאוגרפים, שהם הנקודות המציינות את ציר סיבוב כדור הארץ סביב עצמו.
למרות התנועה המואצת של הקוטב המגנטי של כדור הארץ במאה האחרונה, הסבירות שכדור הארץ ויאבד את הקטבים המגנטיים שלו לחלוטין, מאוד נמוכה.

הסיבה לנדידת הקטבים המגנטיים, מעולם לא הייתה ידועה. "התנודות של הקטבים עשויות להיות חלק מתנודות חשמליות טבעיות, וייתכן שיום אחד, הקוטב ישוב לאזו קנדה חזרה" , אמר ג'וסף סטונר, מומחה קוטביות מגנטית מאוניברסיטת אורגון בארה"ב.

מחקרים שנעשו בעבר הראו, כי כוחו של השדה המגנטי של כדור הארץ נחלש ב-10% במאה וחמישים השנים האחרונות. במהלך אותה תקופה, הקוטב הצפוני נדד כ-1,100 קילומטרים החוצה מהקוטב הצפוני, ומערבה.

למעבר הזה של הקוטב המגנטי יש חשיבות למנווטים. המחט של המצפן הפשוט, לא מתכווננת לקוטב הגיאוגרפי, כלומר היא לא מכוונת לצפון, כי אם לקוטב המגנטי הצפוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully