וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להתראות למלחמה": המורדים בקולומביה השלימו את מסירת נשקם

28.6.2017 / 11:19

מחתרת ה-FARC התפרקה באופן סופי מנשקה, ובכך הגיע לסופו המעשי הסכסוך שנמשך חצי מאה וגבה את חייהם של 220 אלף איש. "זה לא הסוף, אלא רק סוף המאבק המזוין", הבטיח מנהיג המורדים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המחתרת המרקסיסטית FARC בקולומביה השלימה אתמול (שלישי) את תהליך התפרקותה מנשקה, כשמסרה את כל כלי הנשק שהיו ברשותה לפקחי האו"ם, פרט לכמה בודדים. בכך סיימו המורדים את תפקידם במלחמה שנמשכה חצי, ובה נהרגו יותר מ-220 אלף איש ומיליונים נעקרו מבתיהם.
המורדים העבירו את 40% מכלי הנשק שנותרו בידיהם לפקחים באזור מסטאס, אזור הררי שבדרום-מזרח קולומביה.

7,000 הלוחמים לשעבר הבטיחו להמשיך במאבק כתנועה חברתית. 7,132 הרובים שמסרו יאוחסנו במכולות עד שיותכו אל תוך אנדרטה למען השלום. חומרי נפץ וכלי נשק כבדים יותר נאספו ממאגרים ברחבי המדינה וכמה אקדחים יישארו בידי חברי FARC לאבטחת 26 מחנותיהם עד שאלו ייסגרו ב-1 באוגוסט.

"היום זהו לא סופה של FARC, אלא הסוף של המאבק המזוין שלנו", אמר רודריגו לונדונו, מפקד המחתרת, שמכונה טימוצ'נקו. "להתראות כלי נשק, להתראות מלחמה, ברוך הבא לשלום".

נשיא קולומביה סנטוס ומנהיג FARC בטקס השלם מסירת הנשק של המחתרת, 27 ביוני 2017. רויטרס
סוף לעימות. מנהיג FARC/רויטרס

במהלך שנות ה-90, כשהיא מממנת את פעילותה באמצעות סחר בסמים וחטיפות תמורת כופר, למחתרת היו כ-17 אלף לוחמים ויכולת להוציא לפועל מתקפות קרוב לבירה בוגוטה. עם זאת, FARC, שהתחילה את דרכה ב-1964 כתנועה מזוינת של חקלאים הדורשים רפורמה אגררית, נדחקה אל תוך הג'ונגלים אחרי מתקפה נרחבת שהחלה ב-2002 תחת שלטונו של הנשיא אלברו אוריבה.

המתקפה, שנתמכה בידי ארצות הברית, הובילה לשיפור במצב הביטחוני במדינה בת 49 מיליון התושבים, שבעבר הייתה קרובה להיות מדינה נכשלת והצליחה לפתות שוב משקיעים ותיירים. בוגוטה היא אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של וושינגטון באמריקה הלטינית.

"זהו יום מיוחד היום, היום שבו כלי הנשק הפכו למילים", אמר הנשיא חואן מנואל סנטוס, שזכה בשנה שעברה בפרס נובל לשלום על פועלו למען סיום המלחמה. "אני יכול להגיד מעומק לבי שלהגיע ליום הזה ולחיות ביום הזה שווה הכול בלהיות נשיא קולומביה. השלום הוא אמיתי, אי אפשר להחזיר זאת אחורה".

על אף הסכם השלום, האלימות בקולומביה לא צפויה להסתיים מאחר שעסקי הקוקאין הרווחיים הגבירו את פעילותם של ארגוני הפשע וסוחרי הסמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully