וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לקלינטון: תחקיר חושף שקידמה כשרת חוץ את הקרן של משפחתה

24.8.2016 / 7:49

האמינות של המועמדת עלולה להידרדר עוד יותר עקב חשיפה של סוכנות אי-פי, לפיה יותר ממחצית מהגורמים הפרטיים שאיתם נפגשה כשכיהנה כשרת החוץ תרמו ל"קרן קלינטון". מטה טראמפ: "לפתוח בחקירה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(קלינטון הציגה את תכניתה הכלכלית, לפני כשבועיים)

יותר ממחצית מהגורמים הפרטיים שעמם נפגשה הילרי קלינטון בעת שכיהנה כשרת החוץ תרמו כסף ל"קרן קלינטון", באופן ישיר או דרך חברות מסחריות או ארגוני צדקה – כך עולה מתחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי. בתחקיר נכתב כי מדובר ביחס חריג, שמעלה תהיות אם היא בעלת אמות מוסר גבוהות מספיק כדי להיות נשיאה.

מבדיקתה של סוכנות הידיעות הגדולה עלה כי לפחות 85 מקרב 154 האנשים הפרטיים שעמם נפגשה קלינטון תרמו לקרן הצדקה של משפחתה, או הצהירו על מחויבותם לתכניותיה הבינלאומיות של הקרן. הדבר עלה מבחינה של לוחות הזמנים של מחלקת המדינה שהגיעו לידי הסוכנות. 85 אנשים אלה תרמו בסך הכול 156 מיליון דולר לקרן. לפחות 40 מהם תרמו יותר ממאה אלף דולר כל אחד, ו-20 תרמו יותר ממיליון.

בין התורמים שלהם הקדישה שרת החוץ של ארצות הברית לשעבר מזמנה נמנים סטפן שוורצמן, מנהל מוול סטריט שביקש את עזרתה בנושא ויזה; מוחמד יונוז, זוכה פרס נובל לשלום וכלכלן, שביקש ממנה סיוע כשממשלת בנגלדש לחצה עליו להתפטר מבנק ללא מטרות רווח שניהל; וננסי מהון ופבריציו פרדה, בכירים מחברת הטיפוח "אסתי לאודר", שתאגיד הצדקה שלה שיתף פעולה עם משרד החוץ כדי למנוע אלימות על רקע מגדר בדרום אפריקה.

עוד בנושא:
הילרי קלינטון על העיסוק במצבה הבריאותי: "אסטרטגיה מטורללת"
סנדרס מצטרף לקמפיין קלינטון: "טראמפ יהיה אסון למדינה"
טראמפ מחזר אחרי קולות השחורים: "מה יש לכם להפסיד?"

הילרי קלינטון בעצרת בחירות באומהה, נברסקה, 1 באוגוסט 2016. רויטרס
"לעולם לא תרצה מבקרים מסוימים". קלינטון בעצרת בחירות בנברסקה, בתחילת החודש/רויטרס

בתחקיר הובהר כי הפגישות בין המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית לבין התורמים לעמותה ככל הנראה לא מהוות הפרה של הסכמים חוקיים, שעליהם חתמו היא ובעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, כשהחלה את כהונתה בשנת 2009. עם זאת, תדירות פגישותיה של קלינטון עם תורמים מצביעה על קשר אפשרי בין העברת הכספים לקרן לבין הגישה אל שרת החוץ לשעבר, ומחזקת את הטענה כי התרומות הן המחיר לפגישה פנים אל פנים עמה.

מלוחות הזמנים של מחלקת המדינה ומתכתובות המיילים מהתקופה שבה כיהנה כשרת חוץ שנחשפו ביום ראשון, עולה כי קלינטון ועוזריה שוחחו עם התורמים עשרות פעמים. 154 הגורמים הפרטיים שעמם נפגשה קלינטון אינם כוללים עובדי ציבור אמריקנים או נציגים מממשלות זרות. היא נפגשה עם נציגים של 16 ממשלות זרות לפחות, שתרמו בסך הכול 170 מיליון דולר ל"קרן קלינטון", אך פגישות אלה ככל הנראה התקיימו במסגרת חובותיה הציבוריים.

מטה טראמפ מלבה את האש

הדובר של מטה קלינטון, בריאן פלון, לא הגיב לשאלות של אי-פי לגבי שינויים שהמועמדת לנשיאות עשויה לערוך כדי לשמור על אתיקה. עם זאת, פלון אמר בהצהרה שפורסמה אתמול כי השמירה על האתיקה בפעילות של "קרן קלינטון" היא "חסרת תקדים, על אף שככל הנראה לעולם לא תרצה מבקרים מסוימים".

מייק פנס, סגנו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר כי התחקיר הוא ראיה לכך שהייתה מדיניות שיש "לשלם כדי להתקדם" במחלקת המדינה תחת הנהגתה של קלינטון. הוא קרא לסגור את הקרן ולמנות תובע עצמאי כדי לחקור את התנהלותה.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות בקרוליינה הצפונית, 9 באוגוסט 2016. רויטרס
"לשלם כדי להתקדם". טראמפ בעצרת בחירות בקרוליינה הצפונית, לפני כשבועיים/רויטרס

"אם קלינטון תמנה את האנשים הנכונים, תהיה נחושה לשמור על אמות מוסר גבוהות ותעביר מסר ברור ועקבי כי היא מחויבת לכך, היא יכולה למנוע את הגישה של התורמים אליה", אמר נורמן ל. אייזן, שהיה היועץ הבכיר ביותר בענייני אתיקה של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ולאחר מכן כיהן כשגריר ארצות הברית לצ'כיה בתקופת כהונתה של קלינטון כשרת החוץ. אייזן הוסיף כי קלינטון צריכה לכל הפחות לשמר את המחויבות לאתיקה של ממשל אובמה, שלה חוקים נוקשים.

"אי אפשר להפנות עורף ל-6,000 תורמים"

"המחויבות לתורמים עלולה ליצור בעיות וסתירות רבות", אמר דאגלס ווייט, מומחה לארגוני צדקה שניהל בעבר תכנית לגיוס תרומות מטעם אוניברסיטת קולומביה. "היא לא יכולה פשוט להפנות עורף ל-6,000 תורמים", טען. כמו כן, בכירים לשעבר בבית הלבן אמרו כלי ממשל קלינטון יצטרך לנקוט אמצעי זהירות כדי להבטיח שלתורמים לא תהיה גישה לקלינטון בעת שתכהן כנשיאה, כשם שהייתה להם בעת שכיהנה בתפקיד שרת החוץ.

ריצ'ארד פיינטר, שהיה יועץ לענייני אתיקה לנשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש הבן, אמר כי הילרי קלינטון, ביל קלינטון ובתם צ'לסי צריכים לפרוש לחלוטין מתפקידיהם בניהול הקרן. הוא ציין כי גם אם השלושה יפרשו מתפקידיהם, ניגודי אינטרסים עשויים להפיל צל על כל החלטה של קלינטון שתשפיע על מי שתרם לקרן.

ביל קלינטון נואם בועידת המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה. רויטרס
הודיע שיתפטר מחבר המנהלים של הקרן אם אשתו תהיה הנשיא. ביל קלינטון נואם בוועידת המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה, בחודש שעבר/רויטרס

אוסף תכתובות המייל שנחשפו השבוע מחזק את הטענות שקידמה את "קרן קלינטון" דרך משרתה הציבורית. מיילים אלו, שנחשפו בעקבות בקשת חופש מידע של קבוצה שמרנית בשם "משמר משפטי", מתווספים לתכתובות שנחשפו לפני כשבועיים, וגם בעקבותיהם עלו טענות לשחיתות ולמעורבות חריגה של הקרן, שנוסדה על ידי הנשיא לשעבר ביל קלינטון בשנת 2000. עד כה נתרמו לה יותר משני מיליארד דולר, בידי יותר מ-6,000 תורמים שונים.

ביום שני הודיע ביל קלינטון כי אם אשתו תיבחר לנשיאה הוא יפרוש מחבר המנהלים של הקרן ויפסיק לגייס כסף עבורה. הוא הוסיף כי הקרן תקבל תרומות רק מאזרחי ארצות הברית ומתורמים עצמאיים, כפי שכינה אותם – ולא מקבוצות זרות, חברות אמריקניות וארגוני צדקה. כמו כן, ביל קלינטון הצהיר כי הקרן תבטל את הפגישות השנתיות של תכנית הסיוע הבינלאומית שלה, "יוזמת קלינטון העולמית", ותעביר את מפעלי הצדקה שפועלים ממדינות זרות לארגונים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully