וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהתאם לציפיות: ניצחון לסנדרס ולטראמפ בניו המפשייר

מספירת הקולות עולה כי קלינטון הפסידה בקרב הדמוקרטי, ואילו אצל הרפובליקנים נרשם הישג מרשים לג'ון קייסיק, שהגיע למקום השני. סנדרס: "נצחוני נושא מסר, שהממשלה שייכת לעם ולא לעשירים". טראמפ: "סנדרס רוצה למסור את המדינה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

לאחר שנספרו הלילה (רביעי) כ-90% מהקולות בבחירות המקדימות בניו המפשייר, עולה כי המנצחים הגדולים הם ברני סנדרס הדמוקרטי ודונלד טראמפ הרפובליקני. ג'ון קייסיק, מושל מדינת אוהיו, הגיע למקום השני במרוץ הרפובליקני בהפרש ניכר מטראמפ, ואחריו טד קרוז וג'ב בוש.

לאחר פרסום התוצאות הראשוניות, הילרי קלינטון הודתה בהפסדה לסנדרס ואף בירכה אותו. הסנאטור מוורמונט גרף כ-60% מקולות הבוחרים, לעומת 39% בלבד שקיבלה שרת החוץ לשעבר. בנאום שנשאה בפני תומכיה בעיר הוקסט היא הודתה למצביעים ולמתנדבים, והכריזה על כוונתה "להילחם עבור כל קול בכל מדינה. אנחנו הולכים להילחם עבור פתרונות אמיתיים שישנו חיים של אנשים". לדבריה, היא מכירה בכך ש"אנשים כועסים", והוסיפה כי זכותם להרגיש כך. עם זאת, אמרה כי היא יודעת שהם גם "רעבים לפתרונות".

סנדרס המנצח צייץ בטוויטר: "כשאנו מאוחדים, אנו מנצחים!", נכתב. הוא אף הכריז כי נצחונו הוא "מסר לוול סטריט ולוושינגטון, כי הממשלה שייכת לעם ולא רק לעשירים". בנאום הניצחון שנשא, קרא: "יחד, שלחנו מסר שיהדהד מוול סטריט לוושינגטון, ממיין לקליפורניה, כי הממשלה של ארצנו האדירה שייכת לעם, ולא רק לקומץ תורמים עשירים".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
קלינטון מנסה לרכך את המכה בניו המפשייר; הרפובליקנים עוד נאבקים
בחירות בניו המפשייר: טראמפ וסנדרס יזכו בניצחון שלו הם נואשים?
ראש עיריית ניו יורק לשעבר: שוקל להתמודד לנשיאות

ברני סנדרס לאחר נצחונו בפריימריז בניו המפשייר, 10 בפברואר 2016. רויטרס, רויטרס
"כשאנו מאוחדים, אנו מנצחים!". סנדרס בניו המפשייר, לאחר הזכייה/רויטרס, רויטרס
דונלד טראמפ ניצח - "סנדרס רוצה למסור את המדינה שלנו". רויטרס
"נבטל ונחליף את רפורמת הבריאות של אובמה ונבנה מחדש את הצבא, שיהיה כה גדול וחזק". טראמפ, הלילה/רויטרס

טראמפ רשם ניצחון בפער דו ספרתי, כפי שחזו הסקרים. הוא זכה ב-35% מקולות הבוחרים, כשיריבו הקרוב ביותר, קייסיק, קיבל רק 15%. המיליארדר פתח את נאום הניצחון שלו בסיסמה שתבע בקמפיין הבחירות: "אנחנו הולכים להפוך את אמריקה לנהדרת שוב". לאחר מכן, הבטיח כי "נבטל ונחליף את רפורמת הבריאות של אובמה ונבנה מחדש את הצבא, שיהיה כה גדול וחזק". טראמפ הזכיר את זכייתו של ברני סנדרס בהתמודדות הדמוקרטית, אך מיהר להגיד כי "הוא רוצה למסור את המדינה שלנו". זאת, בהתייחסות למדיניות הסוציאליסטית שמבקש סנדרס לקדם, אם ייבחר.

ג'ון קייסיק, מועמד בבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית בדרך לנשיאות ארצות הברית, פריימריז בניו המפשייר, פברואר 2016. רויטרס
קיבל 15% מהקולות. קייסיק/רויטרס

מרקו רוביו, שהגיע למקום השלישי באיווה, הפסיד בקרב על המקום השלישי בניו המפשייר באחוזים בודדים, וצנח למקום החמישי. רוביו ציין כי הוא מאוכזב מהתוצאות, והטיל את האשמה לכך בתוצאות העימות הרפובליקני האחרון. קרוז, שאיבד הלילה את הבכורה מאיווה לטראמפ, נקט גישה שונה וניסה להסב את תשומת הלב ליעד הפריימריז הבא – קרוליינה הדרומית. בחשבון הטוויטר שלו צייץ: "אנחנו מתקדמים עכשיו לקרוליינה הדרומית, לנבאדה ולפריימריז שב-1 במרץ. וושינגטון על הכוונת שלנו". קרוז אף בירך את טראמפ על נצחונו.

לעומת זאת, מושל אוהיו קייסיק, שהגיע למקום השני בניו המפשייר אך מדשדש בסקרים הלאומיים, הביע אופטימיות ואמר שהתוצאות משקפות כי הקמפיין שלו נמצא במגמה חיובית וכי הוא "התגבר על האפילה בפוליטיקה". המועמד כריס כריסטי, מושל מדינת ניו ג'רזי, הודיע כי הוא נוסע לביתו כדי "לקחת נשימה עמוקה" ולשקול את צעדיו הבאים. גורמים המקורבים אליו מסרו כי עד מחר צפויה להתקבל החלטה אם כריסטי ימשיך במרוץ לבית הלבן - או יפרוש. גורמים בסביבתו של בן קרסון, שהגיע למקום השמיני בלבד, אחרי מנכ"לית HP לשעבר קרלי פיורינה, הבהירו כי הוא לא פורש מהמרוץ, וימשיך בקמפיין במדינות הבאות שצפויות להכריע.

מרקו רוביו, מועמד בבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית בדרך לנשיאות ארצות הברית, פריימריז בניו המפשייר, פברואר 2016. רויטרס
צנח מהמקום השלישי באיווה למקום החמישי בניו המפשייר. רוביו/רויטרס

רובי מוק, מנהל הקמפיין של הילרי קלינטון המתחרה בסנדרס על ראשות המפלגה הדמוקרטית, פרסם מוקדם יותר הודעה מטעמו שכותרתה "מרץ קובע", שכוללת מעין הודעה בתבוסה בפריימריז בניו המפשייר. מוק כתב כי "סביר מאוד" שבחירתה של קלינטון לראשות המפלגה הדמוקרטית תיקבע במרץ. "קלינטון ככל הנראה תזכה במועמדות לנשיאות במרץ, לא בפברואר, ואנחנו מאמינים כי היא תוכל לבנות מנהיגות חזקה, שאולי אף לא ניתן להתגבר עליה, בחודש הבא", נכתב. מוק הוסיף כי הבוחרים ממוצא היספני ואפרו-אמריקני הם המפתח לניצחון. "יהיה קשה מאוד, אם לא בלתי אפשרי, לסכות במועמדות לנשיאות בלעדיהם", כתב.

הילרי קלינטון, מועמדת בבחירות לראשות המפלגה הדמוקרטית בדרך לנשיאות ארצות הברית, פריימריז בניו המפשייר, פברואר 2016. רויטרס
"אנשים רעבים לפתרונות". קלינטון לאחר הפסדה בניו המפשייר/רויטרס

בהמשך המרוץ, המועמדים ימשיכו לנבאדה ולקרוליינה הדרומית, שם ייערכו בזמנים שונים עד סוף החודש הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית ובמפלגה הדמוקרטית. בשתי המדינות יש לקלינטון יתרון על פני סנדרס, ובניסיון להשיג תמיכה נוספת בעיקר מהמצביעים השחורים בקרוליינה הדרומית, סנדרס צפוי להיפגש הבוקר בניו יורק עם הכומר אל שרפטון. דבר קיום הפגישה נחשף באתר "דיילי ביסט", שם צוין כי באותו שלב בבחירות המקדימות של 2008, אובמה נפגש עם שרפטון - ובאותה המסעדה בהארלם שבה ייפגש עמו סנדרס.

(עדכון ראשון: 3:50)

טד קרוז, מועמד בבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית בדרך לנשיאות ארצות הברית, פריימריז בניו המפשייר, פברואר 2016. רויטרס
סיים במקום השלישי. טד קרוז/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully