וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב על דברי נתניהו באו"ם: חמאס אינו דאעש

במחלקת המדינה לא התלהבו מנאום ראש הממשלה, שטען כי השניים הם "ענפים של אותו עץ רעיל". גם הפלסטינים תקפו: "נתניהו איבד את הקשר למציאות, נאומו היה מניפולציה ונועד להטעות הקהל"

רויטרס, עריכה: קשת סידי

צפו בנאומו של נתניהו בעצרת האו"ם, אמש

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, הגיבה אמש (שני) להקבלה שערך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בין "המדינה האיסלאמית" (דאעש) לבין חמאס במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם. "אנו מאמינים ששניהם ארגוני טרור, אך חושבים שדאעש מהווה איום אחר לארצות הברית", אמרה. "אנו לא מאמינים שנתניהו או מישהו אחר בישראל מציע שארצות הברית תוציא לפועל מתקפה צבאית נגד חמאס".

במהלך נאומו אמר ראש הממשלה כי "נציגים רבים הריעו לאובמה שקרא להשמיד את דאעש, אך אותם נציגים התנגדו לישראל כשפעלה נגד חמאס. הם כמובן לא מבינים שדאעש וחמאס הם ענפים של אותו עץ רעיל. הם חולקים את אותה תפיסה פנאטית שברצונם ליישם הרבה מעבר לטריטוריה שבה הם שולטים". לדבריו, "המטרה המידית של חמאס היא להשמיד את ישראל, אך הוא חולק את השאיפות הללו עם 'עמיתיו' האיסלאמיסטים בדאעש, בבוקו חראם, בחיזבאללה, באל-קאעדה ברחבי העולם ובארגונים נוספים".

"אמנת החמאס מבהירה שמטרתו המידית של החמאס היא השמדת ישראל. אולם לחמאס יש שאיפה רחבה יותר", המשיך נתניהו. "גם הם רוצים ח'ליפות איסלאמית. זו הסיבה שתומכיו הריעו בהתלהבות ברחובות עזה שעה שאלפי אמריקנים נרצחו ב-11 בספטמבר. וזאת הסיבה שמנהיגיו גינו את ארה"ב על הריגתו של אוסמה בין לאדן, אותו העלו על נס כלוחם קודש. לכן, ככל שהדבר נוגע ליעדיהם האולטימטיביים, חמאס הוא דאעש ודאעש הוא חמאס".

נאום ראש הממשלה בעצרת הכללית של האו"ם - כותרות נוספות:
אוסף הלהיטים של נתניהו לא כבש את הקהל באו”ם. פרשנות
גלאון: ”בשביל מסע התבכיינות לא צריך לנסוע לאו”ם”
נתניהו באו”ם: ”אבו מאזן שותף לפשעי חמאס”

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם. GettyImages
"חמאס הוא דאעש ודאעש הוא חמאס". נתניהו בעצרת האו"ם, אמש/GettyImages

גם הפלסטינים הגיבו לנאומו של ראש הממשלה. חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף, התייחסה גם היא לאותה הקבלה וטענה כי "נאום נתניהו האו"ם היה מניפולציה של העובדות ונועד להטעות את הקהל".

"ברור כי נתניהו איבד את הקשר למציאות, בפרט בכל הקשור בסירובו להכיר בקיומו של הכיבוש או בפשעי המלחמה והטבח של הצבא הישראלי", הוסיפה עשראווי, שאמרה כי דוכן הנואמים בעצרת האו"ם היה "המקום המתאים ביותר עבור נתניהו להכריז כי הוא מקבל את כל החלטות האו"ם (בנוגע לפשעי מלחמה) ואת נאמנותו לחוק הבינלאומי ולזכויות האדם האוניברסליות".

ראש ממשלה ונשיא ארצות הברית ייפגשו מחר בבית הלבן, וצפויים לשוחח על התהליך המדיני התקוע בין ישראל לפלסטינים. הלילה התייחס דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, לצורך בהתקדמות במשא ומתן בין שני הצדדים להתקדם. "למנהיגים הישראלים והפלסטינים יש אינטרס להתקדם מעבר לסטטוס קוו. לאף אחד מהצדדים אין אינטרס להמשיך במצב הקיים כפי שהוא. הדבר ידרוש מהמנהיגים הללו להחליט החלטות קשות, שאף אחד אחר לא יכול להחליט במקומם, אבל הן הדבר הנכון לעשות. בשל כך, הנשיא אובמה, שר החוץ קרי ואחרים בקהילה הבינלאומית ממשיכים ללחוץ על הצדדים".

"צריך מנהיג, לא קופירייטר"

זמן קצר לפני שארצות הברית ואש"ף הגיבו לנאומו של נתניהו באו"ם ,נשמע קולם של חברי הכנסת ממפלגות האופוזיציה והקואליציה. ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, אמר: "נתניהו יודע לנאום, והסכמתי עם לא מעט מדבריו, אבל הבעיה היא שהעולם כבר לא מקשיב לו. לא ברור לאיזה נתניהו עלינו להאמין: לזה שנואם שוב על פשרה מדינית או לזה שבחמש שנות כהונה דאג לא לעשות דבר כדי לקדם יוזמה מדינית. שבענו כבר מנאומים שנשארים על הנייר. העולם דורש מנתניהו תמורה מדינית לדרישותיו בנושאים החשובים לביטחון ישראל והוא לא מספק אותה".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הגיבה בחריפות לנאום ואמרה: "בשביל מסע התבכיינות מתקרבן בפני כל העולם, לא היה צריך לנסוע לאו"ם". לדבריה, "זהו אותו נאום מוכר של איומים והפחדות והשוואה בין דאעש, חמאס ואיראן. אף אחד בעולם לא קונה את זה. הנאום הוא חותמת רשמית לכישלונו המוחלט של נתניהו לחלץ את ישראל ממעגל הדמים והאלימות האין סופי".

מנגד, במפלגתו של נתניהו לא חסכו בשבחים. "ראש הממשלה קרע בנאומו את המסכה מעל פניו של אבו מאזן והוכיח שהוא פרטנר לחמאס ולא פרטנר לשלום", אמר חבר הכנסת יריב לוין (הליכוד), יו"ר הקואליציה. "המראה שהעמיד ראש הממשלה בפני העולם ביחס לאיראן, לאיסלאם הקיצוני ולסרבנותם המתמשכת של הפלסטינים, מבטאת מדיניות אמיצה ומפוכחת, אשר טוב יעשו כל מנהיגי המפלגות בישראל אם יעמדו מאחוריה".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, חבר הכנסת זאב אלקין (הליכוד), הצטרף למחמאות. "אני מברך את ראש הממשלה על תשובה הולמת לנאום השקרים וההשמצות של אבו מאזן. יו"ר הרשות צריך לדעת כי המשך מלחמת ההשמצות והתקפות על מדינת ישראל בזירה הבינלאומית תהיה כרוכה במחיר כואב שהוא והנהגת הרשות יצטרכו לשלם", אמר.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully