וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום המלחמה שאובמה לא רצה לנאום

11.9.2014 / 14:21

מבקרי הממשל טוענים שההססנות של אובמה תרמה לעליית דאעש, ושכעת הוא גורר את ארצו למלחמה נוספת. האם חימוש המיליציות בסוריה עשוי לגרום שפיכות דמים נוספת?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

עיתוי הנאום שנשא לפנות בוקר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, או כך לפחות טוענים בכירים בוושינגטון, אינו קשור לשיקולים פוליטיים. לטענתם, לא מדובר בניסיון למזער את הנזק שנגרם מהאמירה האומללה של הנשיא (או הראויה להערצה בשל כנותה, מצד שני), ולפיה ארצות הברית עדיין לא גיבשה אסטרטגיה לטיפול ב"מדינה האיסלאמית" (דאעש).

תמיד הבטחנו, אומרים בבית הלבן, שאנו מוכנים להגדיל את הסיוע לעיראק, אך רק אם בגדאד תקים ממשלה שתכלול את הסונים; כלומר, בוושינגטון מביטים על עיראק מפרספקטיבה של פתרון פוליטי ואיחוי שסעים מקומיים. בהיבט הסורי, לפי הפקידים, ארצות הברית ביקשה לעשות שיעורי בית, ללמוד את הרכב המורדים ולגבש קואליציה.

כל הדברים האלה, כמובן, אינם משכנעים את מבקרי הממשל, שטוענים שבגלל שאובמה התמהמה בתחילת המשבר בסוריה, העולם קיבל בתמורה את דאעש. "אני חושב שהסיבה העיקרית של הבלגן שאנו מצויים בו כרגע היא חוסר היכולת שלנו לפעול לפני שנתיים, כאשר כבר היה לנו ברור שאסד מוכן להילחם נגד בני עמו, ושהוא עשוי לנצח בשפיכות דמים", אמר לי השבוע קורט וולקר (Volker), שהיה שגריר ארצות הברית בנאט"ו בסוף כהונתו של ג'ורג' בוש הבן ובראשית כהונתו של ברק אובמה.

מסע הכיבוש של דאעש || סיקור מיוחד:
דאעש לא מחדש דבר | דעה
מפקד המורדים הנאבקים בדאעש נרצח בפיגוע התאבדות
איטליה מזהירה: "דאעש עלול לבצע פיגוע ברומא"

נשיא ארה"ב ברק אובמה – 10 בספטמבר 2014. AP
הנשיא אובמה, לפנות בוקר/AP

"ידענו שזו הנקודה שבה עלינו להתערב, כדי להגן על האוכלוסייה האזרחית. אז נהרגו עדיין רק 9,000 איש. זה הרבה, אבל הרבה פחות מהמספרים שיש היום בסוריה", אמר. "אם היינו פועלים אז, אני חושב שהיינו יכולים למנוע את ההקצנה של האופוזיציה, ולזכות בתקופת מעבר מסוג אחר. עכשיו המדינה הרוסה, והאופוזיציה המתונה - ובמיוחד הצבא הסורי החופשי - לא הצליחה לגייס את תמיכת האוכלוסייה ולנצח בשדה הקרב".

וולקר מסביר כי האלמנטים הכי קיצוניים, ובהם "המדינה האיסלאמית" וג'בהת א-נוסרה, התחזקו משמעותית בשל האכזריות שלהם והנכונות שלהם להילחם. "היום אנחנו עומדים בפני אתגר הרבה יותר משמעותי מאשר לפני מספר שנים". הוא סבור כי הנשיא אובמה מנסה להוכיח שהוא רואה את האתגר ברצינות הראויה ומתכוון לפעול בנידון, אך מבלי שהדבר ייראה כמו מלחמה, אלא יותר כמו מבצעים נגד הטרור במדינות כמו סומליה ותימן: תקיפות מן האוויר וסיוע לשותפים מקומיים.

"מה שמדאיג אותי הוא שזה מסתמן כמו אסטרטגיה חלקית", אמר וולקר. "זה לא נראה שקודם החלטנו שהמטרה היא להשמיד את דאעש ושאז התחלנו לחשוב מה הדרך הכי טובה לעשות את זה. זה נראה שהחלטנו ראשית אילו צעדים אנו מוכנים לנקוט, ואז החלטנו לצאת לדרך ולראות מה תהיה התוצאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ג'ון קרי מגיע לירדן מעיראק – 10 בספטמבר 2014. רויטרס
שר החוץ ג'ון קרי מגיע לירדן, אתמול/רויטרס

בתדרוך לקראת נאומו של אובמה, נציגי הבית הלבן אמרו כי ארצות הברית לא מיהרו לספק נשק לאופוזיציה הסורית המתונה בשנים האחרונות "בדיוק מפני שלא רצינו שהוא יגיע לידיים של חבר'ה כמו דאעש". עכשיו, מבטיחים בממשל, אחרי היכרות של כמה שנים, יש ידע ניכר לגבי האופוזיציה המתונה, וניתן להגביר את העזרה הניתנת להם ואת העבודה מולם. זה יכלול, בין היתר, אימונים שייערכו כנראה בסיועה של ערב הסעודית.

הבעיה, כמובן, היא שכיום אותה האופוזיציה המתונה חלשה יותר, ונאלצת להילחם בשתי חזיתות. ההשתתפות במיזם אמריקני להכשרה במאבק נגד הטרור לא מבטיחה שהאדם יילחם בצד הנכון. לראייה, בתקשורת הגאורגית דווח לאחרונה כי אחד הבכירים בהנהגת דאעש, לוחם צ'צ'ני המוכר בשם עומאר א-שישאני (או בשמו המקורי, טרחאן בטירשווילי), השתתף לפני כמה שנים בתוכנית אמריקנית למלחמה בטרור, כאשר ששירת בצבא הגאורגי.

הרשימה האפורה

"נוכחותם של אנשים דוגמת שישאני בשורות דאעש אינה מסייעת, בלשון המעטה, לאינטרסים האמריקנים", אומר חוקר האיסלאם גורדון האן, שפרסם כמה ספרים על ההקצנה של המחתרת הצ'צ'נית. האן מטיל ספק ביכולתה של קואליציית המדינות של שר החוץ קרי מנסה לגבש, לעצור לגמרי את תנועת הלוחמים הקיצונים מצפון הקווקז וממקומות אחרים להגיע לסוריה ולעיראק.

"אפשר להרכיב רשימות ולהגביל תנועה של אנשים מסוימים, אבל קשה לעצור לגמרי את השטף", הוא אומר. "באשר לכוונה להביס ארגון כמו דאעש, אינני בטוח שניתן לעשות זאת ללא נוכחות של חיילים בשטח, וזה דבר שדעת הקהל האמריקנית לא תומכת בו כרגע. הרושם שלי הוא שאחרי חיסולו של בן לאדן, בממשל אובמה נטו למזער את האיום של האיסלאם הקיצוני, שרק נהיה חמור יותר. מדובר במאבק ארוך שנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחמים רבים שהגיעו לסוריה יצאו משורות המורדים בקווקז/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבית הלבן נוטים להסכים, ומדגישים שהנשיא אובמה לא הציב בנאומו תאריך יעד למשימת לפירוק והשמדת דאעש. "אבל כבר הוכחנו שאנחנו מסוגלים לעצור את תנופת הארגון בתקיפות מן האוויר, ולהגביל את מרחב הפעולה שלהם", מדגישים האמריקנים. ארצות הברית, הדגישו ברהב, "מוכנה לפעול בשני צדי הגבול, ונגביר את הסיוע שלנו לכוחות הנלחמים בשטח".

למרות שאובמה מאמין שיש לו הסמכות להורות על תקיפות מן האוויר, הוא עדיין זקוק לאישור הקונגרס כדי להגביר את הסיוע לאופוזיציה הסורית. יש המחוקקים שסבורים שהאסטרטגיה למערכה נגד דאעש צריכה להתמקד, קודם כל, באטימת הגבולות בפני מחבלי הארגון. הסנטור הרפובליקני טד קרוז, למשל, העלה הצעת חוק לביטול האזרחות האמריקנית של לוחמי דאעש. לדבריו, אלה "כבר ויתרו למעשה" על אזרחותם כשהביעו רצון להצטרף ל"מדינה האיסלאמית".

אך כמובן, נאום אובמה לא נישא בוואקום: ארה"ב צועדת לקראת בחירות אמצע הקדנציה בקונגרס. הן יתקיימו בעוד פחות מחודשיים, והנוכחות של דאעש במהדורות החדשות מאלצת כמה מחוקקים רפובליקנים לחדד את מסריהם בהתאם.

מיהו האויב של האויב שלך

בשעה ששר החוץ ג'ון קרי עורך מסע דילוגים נוסף במזרח התיכון ובאירופה במאמץ לגייס קואליציה רחבה לתמוך במאמץ נגד דאעש (ולאו דווקא בתחום הצבאי), ולוודא שכמה שיותר מדינות יהיו מוכנות להכריז על מחויבותן פתיחתה הקרובה של העצרת הכללית של האו"ם, הרי שלא כל אחד מוזמן לחגיגה.

את מוכנותו של נשיא סוריה, בשאר אסד, לשתף פעולה במאבק נגד דאעש, האמריקנים דחו על הסף. "אין לנו יעד משותף עם משטר של אסד. המשטר הסורי גרם לכך שדאעש פורחים, והוא בוודאי לא הפתרון", אמרה ביום רביעי סגנית דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף. הדוברת הראשית, ג'ן סאקי, הלכה עוד רחוק מזה: "האויב של האויב שלך הוא לא החבר שלך. זה שאנו רואים בדאעש איום, לא אומר ששינינו עמדה לגבי זה שאסד צריך ללכת?.

גם איראן לא מוזמנת לקואליציה, לפחות לא במוצהר. בממשל אובמה אומרים ש"לא יהיה שיתוף פעולה צבאי" עם טהראן, למרות שעל פי דיווחים רבים, בנוסף לאנשי חיזבאללה בסוריה הנלחמים נגד דאעש, איראן שולחת נשק, יועצים וגם לוחמים לעיראק.

ויש עוד שחקנית שיש לה עניין לא מבוטל בקרב המתגלגל בסוריה ועיראק: רוסיה, וגם היא לא מוזמנת לקואליציה, לאור המשבר באוקראינה ותמיכתה במשטר אסד. זאת, כאמור, למרות שלפי הערכה כאלף יוצאי הקווקאז נלחמים בשורות דאעש, ושבראש כמה קבוצות של דאעש בסוריה עומדים מפקדים יוצאי צ'צ'ניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully