וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לתעלומה: נמצאו הריסות הספינה שאבדה ב-1845

ג'ון פרנקלין, מלווה ב-128 אנשי צוות, יצא למצוא את המעבר בין האוקיינוס השקט והאטלנטי בצפון קנדה. מסתורין אפף את היעלמות הספינה במשך 170 שנה - עד שאותרה באמצעות רכב תת-ימי

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

כמעט 170 שנים לאחר שנעלמו באופן מסתורי ספינות חיל הים המלכותי הבריטי "ארבוס" ו"טרור" בדרכם לגלות את המעבר הצפון-מערבי בין האוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס השקט, חוקרים קנדים חשפו אתמול (שלישי) באופן חגיגי כי נמצאו הריסות אחת מהן. סר ג'ון פרנקלין ו-128 אנשי הצוות שיצאו עמו למסע הגילוי ב-1845 נתקעו כשהגיעו לים הארקטי, לאחר שמימיו החלו לקפוא. כל אנשי הצוות מתו – והספינות נעלמו.

עוד בוואלה! חדשות:
אחרי שנתיים: ספינת הפאר הטבועה מפליגה ליעד האחרון
תיעוד מלב ים: מכלית נפט התפוצצה ועלתה באש
התגלה הדינוזאור הגדול בהיסטוריה: "לא ידע פחד"

חוקרים קנדים מצאו ספינה אבודה מ-1840. רויטרס
ראש הממשלה הרפר חושף את צילום הספינה האבודה, אתמול/רויטרס

"אני שמח להכריז כי המשלחת למיצר ויקטוריה הצליחה לפתור השנה את אחת מהתעלומות הגדולות ביותר של קנדה", אמר ראש הממשלה סטיבן הרפר, "מציאת הספינה הראשונה תספק לנו את המומנטום – או את הרוח במפרשינו – הנחוצים על מנת לאתר את הספינה הנוספת, ולגלות עוד על מה שקרה למשלחת של פרנקלין".

תעלומת שתי הספינות הבריטיות סקרנה את הקנדים במשך דורות רבים, ועוררה תיאוריות שונות ומגוונות בנוגע לגורל אנשי המשלחת. מעשיות שסיפרו הילידים האינויטים בצפון קנדה אף תיארו מעשי קניבליזם בקרב המלחים הנואשים, לאחר שנתקעו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
חוקרים קנדים מצאו ספינה אבודה מ-1840. רויטרס
לאחר 170 שנים - הספינה נמצאה כמעט בשלמותה, בעומק 11 מטרים/רויטרס

לדברי הרפר, שמונה לתפקיד בשנת 2006 התגלית היא "רגע היסטורי" עבור קנדה, אשר נלחמת להכרה בריבונותה על המעבר הימי. "ספינותיו של פרנקלין הן חלק חשוב בהיסטוריה הקנדית, ומסעותיו שהחלו לפני כ-200 שנים הניחו את היסודות לריבונות של קנדה בים הארקטי".

ההתחממות הגלובלית מובילה להמסת מדפי הקרח בים הארקטי, והדבר צפוי לאפשר "קיצור דרך" לכלי שיט הנעים בין האוקיינוס השקט והאוקיינוס האטלנטי. אוטווה טוענת כי יש לה שליטה מלאה במעבר הימי, אולם שכנתה מדרום, ארצות הברית, מסרבת להכיר בכך וטוענת כי מדובר במים בינלאומיים.

המעבר הצפון-מערבי, בו נמצאה הספינה:

החיפושים התת-ימיים שערכו הקנדים בשנה האחרונה שולחת מסר ברור. המשאבים שהופנו לחיפוש "הפכו את הים הארקטי הקנדי לבטוח יותר", נמסר מרשות הגנים, שהובילה את המאמצים. החוקרים גילו את הריסות הספינה באמצעות רכב תת-ימי מופעל מרחוק, וחשפו צילומים של ספינת עץ שנותרה כמעט בשלמותה בעומק של כ-11 מטרים.

כבר בשנות ה-40 המאוחרות של המאה ה-19, נשלחו צוותים לאתר את הספינות האבודות, אולם אלה הופסקו לאחר שנמצאו עקבותיהם של כ-70 אנשי צוות. לפי הממצאים, חלקם החלו לצעוד בשלג, לאחר שהבינו כי הספינות לא יחולצו מהקרח. בשנת 2008 חידשו צוללנים קנדים את החיפוש ללא הצלחה, עד לתגלית הנוכחית.

חוקרים קנדים מצאו ספינה אבודה מ-1840. רויטרס
"ספינותיו של פרנקלין הן חלק חשוב בהיסטוריה הקנדית"/רויטרס
חוקרים קנדים מצאו ספינה אבודה מ-1840. רויטרס
"איתור הספינה - הרוח במפרשינו"/רויטרס
חוקרים קנדים מצאו ספינה אבודה מ-1840. רויטרס
ראש הממשלה הקנדי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully