וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה יציג תכנית לחימוש המורדים החילונים בסוריה

לפני שנה בדיוק הודיע אובמה שהוא נסוג מתכניתו לתקוף בסוריה. הלילה הוא יפרט בפני העולם כיצד בכוונתו לפרק את דאעש בעזרת קואליציה רחבה, במאבק שעשוי להימשך כמה שנים

נשיא ארה"ב ברק אובמה עובד בחדר הסגלגל בבית הלבן, לקראת הנאום לאומה השנתי. וושינגטון, 27 בינואר 2014. Jacquelyn Martin, AP
הנשיא ברק אובמה בבית הלבן/AP, Jacquelyn Martin

נשיא ארצות הברית ברק אובמה צפוי לומר הלילה כי בסמכותו להורות על תקיפה צבאית בסוריה, כדי "לפרק ולהשמיד" את ארגון "המדינה האיסלאמית" (לשעבר דאעש), במאבק שעשוי להימשך חודשים ארוכים ואפילו שנים.

בבית הלבן מבהירים שאובמה לא יכריז על פלישה קרקעית לעיראק, אך ידגיש כי בכוונתו לפעול כדי לאמן את כוחות הביטחון המקומיים, ויפרט כיצד ניתן לחמש ישירות, בפעם הראשונה, את ארגוני המורדים בסוריה הנאבקים ב"מדינה האיסלאמית". האתגר הגדול העומד בפני וושינגטון הוא כיצד לסייע למורדים בסוריה, מבלי למוטט את משטר אסד. הנאום יועבר בשידור חי בוואלה! חדשות החל מהשעה 04:00 לפנות בוקר.

הנאום - ערב יום השנה לפיגועי 11 בספטמבר - מגיע בחלוף שנה להודעת האמריקנים ולפיה קיבלו את ההצעה הרוסית לפירוק הנשק הכימי של בשאר אסד. ההסכם הרוסי-אמריקני ביטל את האיומים לצאת למבצע צבאי בסוריה. אובמה ינאם מהבית הלבן בשעות הלילה המאוחרות, וישטח את האסטרטגיה האמריקנית למאבק במורדים הסונים שכבשו שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה.

מסע הכיבוש של דאעש - עוד כותרות
איטליה מזהירה: "דאעש עלול לבצע פיגוע ברומא"
"סיוע מודיעיני מישראל חיוני למאבק ב'מדינה האיסלאמית'"
מה עומד מאחורי הסימן המסתורי של הארגון הרצחני?

מטוסי F-18 על נושאת המטוסים ג'ורג' בוש ממנה משוגרות התקיפות לעבר עיראק – יולי-אוגוסט 2014. U.S. Navy, אתר רשמי
מטוס F-18 ממריא לתקיפה בעיראק, בחודש שעבר/אתר רשמי, U.S. Navy

אובמה נפגש אמש עם מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בבית הנבחרים ובסנאט, והציג בפניהם את עיקרי נאומו. לפי ה"ניו יורק טיימס", אובמה הסביר כי הוא מאמין שבסמכותו להורות על מבצע צבאי גם ללא הצבעה בקונגרס. בשנה שעברה זעמו מחוקקים על "עקיפת הסמכויות" מצד הבית הלבן לקראת האפשרות, שנפסלה לבסוף, לצאת לתקיפה בסוריה. יושב ראש בית הנבחרים, ג'ון ביינר, אמר כי הוא יתמוך בנשיא "אם יבחר לפרוש את הצבא כדי לסייע באימוני כוחות הביטחון העיראקיים ולעזור בסימון יעדים" הקשורים ל"מדינה האיסלאמית".

ואולם, אובמה יזדקק לתמיכת שתי המפלגות כדי לאשר צעדים נוספים, כבר לפני בחירות אמצע הקדנציה בתחילת חודש נובמבר. המכשול העיקרי יהיה לאשר תקציב של חצי מיליארד דולרים עבור מימון תחמושת למורדים המתונים בסוריה. הארגונים החילוניים-יחסית נאבקים ב"מדינה האיסלאמית", אך כוחם נחלש לאחרונה והם סופגים הפסדים קשים. ארגונים אלה דורשים מארה"ב להעניק להם תחמושת קטלנית, כולל טילי נ"ט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשי דאעש בעיראק, החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

אובמה שלח השבוע שניים משריו הבכירים למזרח התיכון, כדי לגייס בהקמת קואליציה נרחבת לתמיכה במבצע הצבאי המתגבש. ואולם, מאמצעי השכנוע צפויים לקחת זמן רב. שר ההגנה צ'אק הייגל, שנפגש שלשום עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, לא הצליח להגיע עמו להסכמות של ממש. טורקיה חוששת כי פעולה נגד "המדינה האיסלאמית" תוביל לנקמה נגדה, ובפרט להוצאה להורג של כ-50 מאזרחיה המוחזקים בשבי, ובהם דיפלומט שנשבה בקונסוליה במוסול. שר החוץ ג'ון קרי יצא לירדן, לעיראק, וגם ולערב הסעודית - המממנת הגדולה ביותר של המורדים המתונים בסוריה. בריאד חוששים כי הזדהות גלויה מדי עם הקואליציה הבינלאומית תעורר גל טרור סוני בשטחה.

בבריטניה, המערכת הפוליטית משותקת עד למשאל העם בסקוטלנד, ורק עם סיומו תדון הממשלה בהצטרפות מלאה לקואליציה שמובילה ארה"ב. בשנה שעברה פסל הפרלמנט את הצעתו של ראש הממשלה דיוויד קמרון להצטרף לתקיפה אפשרית בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully