וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות בטקס לזכרו של סוטלוף: "מותו ישנה את העולם"

6.9.2014 / 3:40

בני משפחה, חברים ופוליטיקאים הגיעו לטקס בבית כנסת בפלורידה לזכר העיתונאי שהוצא להורג בידי אנשי דאעש: "גאים בך". במהלך האירוע הוקראו קטעים ממכתביו מהשבי: "ניפגש בגן עדן"

צילום: שלומי גבאי, רויטרס, עריכה: ניב פוקס

(מייקל ספיר, חברו הישראלי של סוטלוף מספסל הלימודים)

קרוב ל-1,000 בני אדם השתתפו הלילה (שבת) בטקס לזכרו של סטיבן סוטלוף, העיתונאי האמריקני-יהודי שנרצח בשבוע שעבר בידי לוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש). מאות קרובי משפחה, חברים ופוליטיקאים גדשו את בית הכנסת בפלורידה בו נערך הטקס והעלו שבחים על אומץ לבו של סוטלוף. "איבדתי את בני ואת חברי הטוב ביותר, אבל אני יודע שמותו ישנה את העולם", אמר אביו ארתור, בהתבטאות הפומבית הראשונה מאז פורסם הסרטון בו נראים הלוחמים האיסלאמיסטים עורפים את ראשו של סוטלוף.

מסע הכיבוש של דאעש || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
"חמינאי אישר לשתף פעולה עם ארה"ב נגד דאעש בעיראק"
"יכול לקרות לכולן": מה גרם לנערה בריטית להתגייס לדאעש?
ארה"ב: נשק כימי של צבא אסד עלול ליפול לידי דאעש

סטיבן סוטלוף מנסה להיטמע בסביבה הערבית . ספטמבר 2014. מייק ספיר, מערכת וואלה! NEWS
"היה נחוש לחשוף את האמת". סוטלוף באחד מביקוריו במזרח התיכון/מערכת וואלה! NEWS, מייק ספיר

העיתונאי האמריקני, שהחזיק גם באזרחות ישראלית, נחטף בסוריה באוגוסט 2013 לאחר שחצה את הגבול מטורקיה, במסגרת עבודתו העיתונאית במזרח התיכון. "אני גאה בבני על כך שהגשים את חלומו", אמרה אמו של סוטלוף, שירלי, בפני הקהל הרחב, "רוב האנשים מעבירים את חייהם מבלי שחשו הגשמה". במהלך הטקס הקריאה המשפחה קטעי מכתבים שכתב סוטלוף בשבי והוברחו אליהם. "אם לא נהיה שוב ביחד, אני מקווה שאלוהים יהיה רחום ויפגיש אותנו בגן עדן", כתב.

בני משפחתו של העיתונאי סטיבן סוטלוף, שהוצא להורג על ידי דאעש, ליד בית הכנסת בפלורידה שבו נערך טקס לזכרו, 06 בספטמבר 2014. רויטרס
בנות משפחתו של סוטלוף בטקס/רויטרס

אחותו, לורן, הקריאה מכתב שכתבה לאחיה המנוח. "אני מתגעגעת אליך. אתה הגיבור שלי, כי למדת לכתוב והשמעת את קולך", אמרה בהתרגשות. היא הוסיפה כי מוזיקה מזכירה לה את "הקשר המיוחד" שהיה לה ולאחיה, שכן השניים בילו ביחד בעיקר בהופעות בזמן המועט שיצא להם לחלוק ביחד בזמן האחרון, עקב מסעותיו התכופים. במהלך הטקס חולקו עלונים ובהם המילים לשיר "Wish you were here" של פינק פלויד, אותו בחרה לורן.

רכב הנושא את דגלי ישראל וארצות הברית ליד בית הכנסת בפלורידה שבו נערך טקס לזכרו של העיתונאי סטיבן סוטלוף, שהוצא להורג על ידי דאעש, 06 בספטמבר 2014. רויטרס
האזור שבו נערך הטקס/רויטרס

הדוברים האחרים באירוע שארך כשעתיים הזכירו את סוטלוף כאיש מקצוע נחוש. "הוא היה מחויב לאמת ולחשיפתה. סוטלוף הציג את האמת על הרוע הקיים בעולם היום", אמר הסנאטור מטעם מדינת פלורידה, מרקו רוביו. לצדו נכחו פוליטיקאים נוספים, רפובליקנים ודמוקרטים, בהם מושל פלורידה ריק סקוט וקודמו בתפקיד צ'רלי כריסט.

"ידעתי שלא ישרוד"

מייקל ספיר, תושב קיסריה וחברו של סוטלוף מהתקופה בה השניים למדו יחדיו במרכז הבינתחומי בהרצליה, סיפר לוואלה! חדשות כי לא היה אופטימי לגורלו של חברו לספסל הלימודים. "התפללתי עבורו וקיוויתי שיחזור בשלום, אבל נוכח מה שקרה לדניאל פרל ולעיתונאי ג'יימס פולי באותו סרטון, ידעתי שהוא לא ישרוד", אמר ביום רביעי האחרון.

ספיר אמר כי סוטלוף "יצא לשטח כדי להיות עיתונאי". ביולי 2013, כשהיה בביקור בישראל, נפגשו השניים לאחר שהקשר ביניהם התנתק לאחר הלימודים. "הוא סיפר לי שהיה בטורקיה, בלוב ובמצרים יחד עם אנשי 'האביב הערבי' – עם המפגינים והמוחים בטורקיה", תיאר. "הוא סיפר לי שהוא כתב כתבות חדשותיות, אבל הוא לא היה עיתונאי. הוא לא סיים את התואר בבינתחומי, שלח קו"ח ל'טיימס' ואמר: 'הנה דוגמאות כתיבה, הייתי רוצה להיות כתב עבור ה'טיימס' או ה'ג'ורנל'".

עיתונאי סטיבן ג'ואל סוטלוף בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
"ניפגש בגן עדן". תצלום מסרטון ההוצאה להורג של סטיבן סוטלוף/צילום מסך, יוטיוב

בשבוע שעבר, לפני מותו, פנתה אמו של סוטלוף אל מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, בקטע וידאו שפרסמה ביוטיוב. היא סיפרה כי בנה טס למזרח התיכון על מנת לסקר את סבלם של מוסלמים. "לא ראינו את סטיבן זה יותר משנה ואנחנו מתגעגעים אליו מאוד", אמרה. "אנחנו רוצים לראות אותו בטוח בבית ולחבק אותו". היא ביקשה שבנה לא יוענש על דברים שאינם בשליטתו.

סוטלוף, בן 31 במותו, היה העיתונאי האמריקני השני בתוך שבועיים שהוצא להורג על ידי לוחמי דאעש. בסרטון, שפורסם ביום שלישי האחרון, הוא פנה למצלמה והקריא מסר מוכתב לנשיא ארצות הברית ברק אובמה. "מדיניות החוץ שלך, של התערבות בעיראק, נועדה לשמור על חיי אמריקנים ועל האינטרסים של ארה"ב. אז מדוע אני צריך לשלם בחיי בשל ההתערבות הזו? האם אינני אזרח אמריקני?", שאל. "ביזבזת מיליארדים מכספי המסים שלנו, איבדנו אלפי חיילים שלנו במערכה הקודמת נגד 'המדינה האיסלאמית'. היכן טמון האינטרס של העם האמריקני בהצתה המחודשת של המלחמה הזו?".

בתוך כך, הצהיר אמש הנשיא אובמה כי וושינגטון תחסל את לוחמי דאעש, ותשמיד את הארגון שמהלך אימים על תושבי עיראק וסוריה. "בעלות ברית מרכזיות מנאט"ו מוכנות להתעמת עם איום הטרור הזה באמצעות מאמצים צבאיים, פעילות מודיעין ואכיפת חוק ומאמצים דיפלומטיים", אמר אובמה בתום פגישה בין מנהיגי עשר מדינות, בשולי פסגת נאט"ו בוויילס.

"בעלות ברית כבר הצטרפו אלינו בעיראק, שם בלמנו את ההתקדמות של 'המדינה האיסלאמית', ציידנו את שותפינו העיראקים וסייענו להם לצאת למתקפה", הוסיף אובמה במסיבת עיתונאים. נשיא ארצות הברית הודיע כי וושינגטון תפרק את ארגון הטרור, שהשתלט כבר על חלקים נכבדים בסוריה ובעיראק, באותו אופן שבו עשתה במקרים של אל-קאעדה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר ושל ארגון א-שבאב בסומליה. בכך התייחס לחיסול מנהיג הארגון הסומלי, אחמד גודאן, השבוע בתקיפה מהאוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully