וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליידי אל-קאעדה: המחבלת המסוכנת ביותר בעולם

היא מדענית שניסתה להפיץ אבולה ונידונה ל-86 שנות מאסר. בעלה הוא אחיינו של מתכנן הפיגוע במגדלי התאומים. מיהי ד"ר עאפיה סדיקי, ש"דאעש" והטליבאן תובעים את שחרורה מהכלא?

הפגנה בדרישה לשחרורה של ד"ר עאפיה סדיקי – קראצ'י, פקיסטן, מרץ 2011. AP
הפגנה בקראצ'י ב-2011 בדרישה לשחרורה של עאפיה סדיקי/AP

לפני שנתיים, גורמים דיפלומטיים בפקיסטן פנו לממשלת ארה"ב עם הצעה מעניינת: אם תשוחרר ד"ר עאפיה סדיקי, מדענית הנושאת 86 שנות מאסר בכלא שמור במיוחד בטקסס, ישוחרר תמורתה החייל השבוי בו בראגדל, שנשבה על-ידי הטליבאן ב-2009. ממשל אובמה דחה את ההצעה על הסף.

ד"ר סדיקי, כיום בת 42, מוכרת בקרב חוגי המודיעין בארה"ב כ"ליידי אל-קאעדה". גיליון ספטמבר של המגזין "פוריין פוליסי" מציג פרופיל של המדענית הפקיסטנית, הנחשבת למחבלת המסוכנת ביותר בעולם. זו הסיבה שלא רק בכירים בטליבאן - אלא גם אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) - דורשים כל העת את שחרורה במסגרת עסקאות שבויים.

המצוד אחריה החל ב2003. היא נעלמה לשנים ארוכות, ואחרי שנלכדה הורשעה לעשרות שנות מאסר בשל ניסיון רצח של אמריקנים באפגניסטן. בשנים האחרונות נערכות הפגנות רבות בפקיסטן בדרישה לשחרורה, ומעמדה הוא כשל סלבריטאית. ב-2012 נרצחו שני שוטרים בעיר פשאוור בידי מחבלים, שכינו את עצמם "גדודי "עאפיה סידיקי". בשנה שעברה הותקף בית משפט על ידי קבוצה דומה. ארבעה אנשים נהרגו.

לקריאה נוספת
מצעד רצח מחריד: דאעש רצח עשרות חיילים עירומים
מחבל דאעש שנלכד מעיד: "רק אמרו לי ללחוץ על כפתור"
הסיפור מאחורי סרטון ההוצאה של העיתונאי האמריקני

החייל בו בראגדל – אוגוסט 2014. AP
החייל בו בראגדל, בחקירתו בחודש שעבר בארה"ב/AP

לפי מקורות ששוחחו עם המגזין, ארה"ב מעולם לא שקלה ברצינות להחליף את סדיקי תמורת מחבלים. אף על פי כן, אנשי טליבאן איימו שוב ושוב להוציא להורג את בראגדל אם המדענית הפקיסטנית לא תשוחח ממאסר. גם אנשי "המדינה האיסלאמית" תבעו את שחרורה תמורת העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי, שנרצח בסוריה בסרטון עריפת הראש שזעזע את העולם. כעת הם דורשים שוב את שחרורה, נוסף על כופר של 6.6 מיליון דולרים, תמורת צעירה אמריקנית בת 26 המוחזקת בידיהם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

סדיקי נולדה בקראצ'י וגדלה במשפחה ממעמד הביניים. ב-2001 יצאה לארה"ב כדי ללמוד. אמה הייתה חברת פרלמנט ובמשפחה היו רופאים שלמדו בבריטניה. היא נחקרה ב-2002 אחרי שרכשה שכפ"צים ואמצעי ראיית לילה באינטרנט, בסכום מצטבר של 6,000 דולרים. בחקירתה באף-בי-איי אמרה כי "מדובר בציוד למסע ציד". בעלה הראשון סיפר אחרי שהתגרש ממנה כי היא "נעשתה קיצונית מדי", והעיד כיצד התקרבה לפעילי ג'יהאד. בעלה השני הוא אחיינו של הוגה הפיגוע במגדלי התאומים, חאלד שייח מוחמד.

היא למדה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, וקיבלה דוקטורט במדעי המוח מאוניברסיטת ברנדייס. ב-2003 היא כבר הופיעה ברשימת עשרת המבוקשים של האף-בי-איי. ב-2008 היא נעצרה באפגניסטן, כשעל גופה נתרן ציאניד, ומסמכים המפרטים הוראות להכנת נשק כימי ו"פצצות מלוכלכות", כמו גם מדריך להפצת אבולה.

חייל מצבא ליבריה מכה מפגינה במהלך פיזור מהומות בבירה מונרוביה – אוגוסט 2014. GettyImages
חייל מכה מפגינה בהפגנה באזור מוכה אבולה במונרוביה, ליבריה/GettyImages

למרות ההצהרות הרשמיות, בלשכתו של אחד מהחברים הבכירים בקונגרס אומרים כי האפשרות לשחרר את סדיקי דווקא נידונה במהלך המגעים לשחרורו של בראגדל. ג'ו קספר, דוברו של דאנקן האנטר - חבר הוועדה לשירותים מזוינים בבית הנבחרים, אמר כי "אנחנו מודעים ליישות אחת לפחות במשרד ההגנה, ששקלה אפשרות מסוימת להחליף את סדיקי. ואפשר לומר בביטחון כי האפשרות הזו נשקלה תמורת שחרורו של בראגדל וכמה שבויים נוספים".

עם זאת, הדובר ציין כי המגעים בנושא לעולם לא הבשילו, ולא הגיעו לדיון אצל שר ההגנה צ'אק הייגל. "זה חבל מאוד, כי בין אם מצדיקים את שחרורה של סדיקי או לא, צריך לשקול את כל האפשרויות הקיימות עד תום". בראגדל שוחרר לבסוף בחודש מאי האחרון, בתמורה לחמישה אסירים בכירים מארגון הטליבאן שהיו עצורים בבית המעצר גואנטנמו. דוברת המעוצה לביטחון לאומי בבית הלבן, קייטלין היידן, אמרה ל"פוריין פוליסי" כי "עאפיה סדיקי נושאת מאסר של 86 שנים בכלא על ניסיון רצח ותקיפה של ארחים אמריקנים וקצינים באפגניסטן. המדיניות הקבועה של ממשלת ארצות הברית היא שלא להפגין ויתורים כלפי חוטפים, שכן הדבר רק יציב עוד אמריקנים בפני סיכון לחטיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully