וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון קרי: "דאעש - איום עולמי, קרוב באופן מסוכן לישראל"

לפי שר החוץ האמריקני, ארה"ב מגבשת קואליציה עולמית לפעולה צבאית נגד דאעש. "הם לא יסתפקו בסוריה ובעיראק, ולראייה מחבל מטעמו אחראי לפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל. דאעש נתעב, אבל לא כל יכול"

כך פועלים חברי ארגון הטרור הקיצוני דאעש בעיראק. רויטרס
לוחם דאעש/רויטרס

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי פועל לגבש קואליציה עולמית רחבה כדי לקדם פעולה צבאית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). במאמר לעיתון "ניו יורק טיימס", טען השר כי בעזרת תגובה משותפת בהובלת ארה"ב, "לא ניתן לסרטן ששמו דאעש להתפשט למדינות אחרות". לדבריו, "העולם יכול להתעמת עם הנגע הזה ובסופו של דבר גם להביס אותו. דאעש הוא נתעב, אבל לא כל יכול".

בתקופה האחרונה, נוכח האיום המתגבר שהציג הארגון הסוני, שהשתלט על שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה, פעלה ארה"ב לראשונה בעיראק מאז נסוגה מהאזור. אלא שלדברי שר החוץ, תקיפות אוויריות לבדן "לא יכריעו את האויב", ואף "נדרשת תגובה עולמית רחבה יותר".

קרי חזר והדגיש כי האיום מצד הסונים הקיצוניים עלול לזלוג אל עבר מדינות נוספות, לא רק במזרח התיכון. "נוסף על עריפת הראשים, צליבה ושאר מעשים שטניים שכבר הביאו למותם של מאות אנשים בעיראק, סוריה ולבנון - דאעש מהווה איום לא רק על האזור. הקבוצה צברה אהדה של כוחות ג'יהאד עולמי, תוך שהיא מנצלת את המשבר בסוריה ואת המתיחות הבין-עדתית בעיראק", אמר.

לדבריו, הפיגוע בבריסל לפני שלושה חודשים, בו נרצחו בין היתר שני ישראלים, נעשה על ידי לוחם ג'יהאד של דאעש. "מנהיגיה של 'המדינה האיסלאמית' חזרו ואיימו על ארה"ב. במאי האחרון מחבל המזוהה עם הארגון ירה למוות בארבעה בני אדם במוזיאון היהודי בבריסל. ההתגייסות של מחבלים מעל העולם לארגון משמעה שהם יכולים לנוע בעולם ללא הפרעה, כולל לתוך ארצות הברית", התריע.

עוד בנושא:
שפחות מין בנות 14: הסיוט של היזידיות בכלא דאעש
השפלה לפני המוות: דאעש רצח עשרות חיילים עירומים
דאעש דורש מיליוני דולרים תמורת אמריקנית בת 26

"לחזק את מערכי ההגנה"

"באזור המקוטב בחלק המסובך הזה של העולם, ארגון דאעש מהווה איום משותף לקשת של מדינות, שבהן גם ארצות הברית", הוסיף קרי. "מה שדרוש כדי להתעמת עם החזון הניהיליסטי שלו ועם הגישה הרצחנית שלו זה קואליציה עולמית שתעשה שימוש באמצעים פוליטיים, הומניטריים, כלכליים, מודיעיניים וחוקיים שיתמכו בפעולה צבאית".

הוא הבהיר כי על העולם לתמוך בכוחות העיראקיים ובכוחות המתונים באופוזיציה הסורית, אשר מתמודדים כעת מול דאעש בחזית, והוסיף כי יש צורך לשבש ולפגוע ביכולות שלו כמו גם לפעול נגד מסריו הקיצוניים שמופצים בתקשורת. "עלינו לחזק את מערכי ההגנה ואת שיתוף הפעולה כי להגן על העם שלנו", אמר.

בשבוע הבא, בשולי ועידת נאט"ו בוויילס, השר קרי ועמו שר ההגנה צ'אק הייגל ייפגשו עם עמיתיהם האירופיים. "המטרה היא לגייס את הסיוע הרחב ביותר", הסביר. "אחרי הפגישה, בכוונתי להגיע עם הייגל למזרח התיכון כדי להשיג תמיכה נוספת למהלך מהמדינות המאוימות ביותר כרגע מדאעש". בנוסף, בספטמבר תעמוד ארה"ב בראשות מועצת הביטחון של האו"ם, והיא תנצל את המעמד כדי להמשיך ולבנות את אותה קואליציה רחבה. "במסגרת הכינוס, הנשיא ברק אובמה יוביל פגישת פסגה לקידום התכנית, שנועדה להתמודד עם האיום של דאעש", אמר.

"קרוב בצורה מסוכנת לישראל"

קרי התייחס לסכנה העולה מיכולותיו הכלכליות של דאעש. "יש לנו ראיות לכך שהקיצוניים הללו, אם לא יהיו תחת עיננו הפקוחה, לא יעצרו בסוריה ובעיראק. לדאעש יכולת לממן את הפעולות שלהם על ידי שימוש בנפט פיראטי, ובאמצעות סחיטה וחטיפה של אנשים", קבע.

לדבריו, "הם מצוידים בכלי נשק מתוחכמים שנבזזו משדה הקרב. הם הפגינו יכולת לכבוש ולהחזיק בשטח גדול יותר מכל ארגון טרור בעבר – וכל זאת באזור אסטרטגי שגובל בירדן, בלבנון ובטורקיה, ואשר קרוב בצורה מסוכנת לישראל. לוחמי דאעש הפגינו אכזריות מבחילה. הרצח לא נגמר באויביהם האתניים, אלא הופנה גם נגד המאמינים סונים. עריפת ראש העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי זעזעה את העולם".

קרי חזר בדבריו על החשיבות בתמיכה בינלאומית, וטען כי זוהי הדרך היחידה שבה מדינה מוסרית יכולה לנקוט. "בקרב הזה (נגד דאעש) יש מקום כמעט לכל מדינה. חלק יספקו עזרה צבאית, באופן ישיר ובלתי-ישיר. חלק יספקו סיוע הומניטרי למיליונים שנעקרו מבתיהם ברחבי האזור, אחרות יעזרו לשקם את הכלכלות המרוסקות של המדינות שנפגעו. המאמץ הזה כבר קורה בעיראק: כמה מדינות הצטרפו אלינו והן מספקות שם סיוע הומניטרי וצבאי ותומכות בממשלת הסכמה. הצלחנו כבר לרתום עשרות מדינות (למהלך הרחב). ברור שלכל אחת אינטרס שונה – אבל אף מדינה הגונה אינה יכולה לתמוך בזוועות שהציג דאעש, ואף מדינה מתוקנת לא יכולה להתנער מהאחריות שלה לסייע למגר את המחלה הזאת. הרכבת קואליציה היא משימה קשה, אבל היא הדרך היחידה לתקל אויב משותף. כמו במלחמת המפרץ הראשונה - הנשיא בוש לא פעל לבד או בפזיזות, אלא יצר קואליציה שהביאה ניצחון מהיר. קיצוניים מובסים רק כאשר מדינות אחראיות ואנשיהן מתאחדים נגדם".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
לוחם דאעש מודיע על כיבוש שדה התעופה של אסד ברקה. רויטרס
לוחם דאעש בסוריה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully