וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם איראן תיסוג מהסכם הגרעין - ארה"ב תתקוף"

בכיר לשעבר בממשל אובמה פרסם הצעה להסכם קבע, לפיה הרפובליקה האיסלאמית תשמור על הזכות להעשיר אורניום ברמה נמוכה, אך תותקף אם תפעל לפיתוח נשק גרעיני

מתקן המים הכבדים, אראק, איראן. AP
יפורק? מתקן המים הכבדים באראק/AP

הסדר הקבע בין טהראן לבין שש המעצמות בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית עשוי לכלול סעיף הקובע כי איראן תעמוד בפני מתקפה מצד צבא ארצות הברית, אם תיסוג מהתחייבויותיה בנוגע לריסון שאיפותיה הגרעיניות – כך דיווח הלילה (רביעי) העיתון "טיימס" היוצא לאור בלונדון. על פי הדיווח, הנסמך על הצעה שפרסם בכיר לשעבר בממשל אובמה, ההסכם בין שש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - לבין איראן, יאפשר לרפובליקה האיסלאמית לשמור על זכותה להעשיר אורניום ברמות נמוכות – כך שלמעשה היא תוכל לפתח פצצה גרעינית תוך פחות משנה.

עוד בוואלה! חדשות:
הפנים פני אבו מאזן, אך הקול - קולו של ערפאת
קרי ביטל פגישתו עם אבו מאזן: לא סוכם על שחרור פולארד
טקסס: רצחה את בן זוגה ב-25 מהלומות עם נעל עקב

בשבוע הבא צפוי להתקיים בווינה סבב שיחות נוסף בין המעצמות לאיראן, ולדברי רוברט איינהורן, לשעבר יועץ בכיר לבקרת נשק בתקופתה של הילרי קלינטון כשרת החוץ בוושינגטון, סעיפי ההסכם שפרסם עשויים להתקבל על ידי הממשל האמריקני וטהראן. בחוות דעת שפרסם איינהורן, הוא ציין כי זה לא יהיה מציאותי לצפות שאיראן תסכים לאיסור מוחלט על העשרת אורניום, אך יחד עם זאת ציין כי המעצמות יוכלו למנוע מאיראן להפוך למדינת סף-גרעין.

שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. טהראן, איראן, 9 במרץ 2014. AP
שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון עם נשיא איראן חסן רוחאני בטהראן/AP

איינהורן ציין כי על הקונגרס האמריקני לאשר חקיקה שתאפשר החזרה מהירה של הסנקציות, אם איראן תפר את ההסכם שהציע, ושתעניק סמכות מקדמית לנשיא ארצות הברית להפעיל כוח צבאי נגד טהראן, אם יושגו ראיות המראות כי הרפובליקה האיסלאמית נוקטת צעדים לפיתוח נשק גרעיני.

ה"טיימס" ציין בדיווח כי חוות הדעת של איינהורן אינה קשורה ישירות לממשל אובמה, אך מכיוון שהוא נחשב מקורב לנציגים האמריקנים לשיחות, קרוב לוודאי שהצעתו פורסמה לא לפני שבכירים בוושינגטון בחנו אותה. לפי הצעתו, איראן תפחית את מספר הסרכזות שברשותה מ-9,000 ל-2,000, תסב את המתקן בפורדו לכור גרעיני למטרות מחקר ופיתוח ותהפוך את המתקן באראק למתקן להפקת פלוטוניום ברמות נמוכות מאוד. בתמורה, הסנקציות הכלכליות שהוטלו על איראן יוסרו בהדרגה. בעוד איראן מעוניינת בהשגת הסדר לחמש שנים, ארצות הברית שואפת להגיע להסכמה למשך 20 שנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארצות הברית ברק אובמה במסיבת עיתונאים בסיומה של ועידת הגרעין בהאג, 25 במרץ 2014. רויטרס
נשיא ארצות הברית ברק אובמה/רויטרס

בחודש שעבר הגיעה לטהראן שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, במסגרת ביקור בן יומיים באיראן. אשטון התייחסה לשיחות הגרעין בין שש המעצמות לבין איראן ואמרה כי השגת הסכם ארוך טווח בנושא תכנית הגרעין האיראנית, היא "קשה ומאתגרת". זה היה ביקור ראשון של שר חוץ מטעם האיחוד האירופי באיראן מאז 2008.

בפברואר האחרון דנו המעצמות ואיראן בגיבוש ההסכם על הסדר הקבע, שיוביל לצמצום היקף תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. בין איראן למעצמות קיימת מחלוקת בנושאים רבים, כולל בנוגע לרמת ההעשרה הסופית של אורניום שטהראן תורשה להגיע אליה וכן בנוגע לגורל מתקן ההעשרה בפורדו. בעוד שבמערב חושדים כי מתקן המים הכבדים באראק נועד להפקת פצצת פלוטוניום, איראן עדיין לא הבהירה במפורש מה בכוונתה לעשות במתקן. על פי הערכות מומחים, איראן נמצאת במרחק חודשיים עד שלושה חודשים מהשגת יכולת לפתח פצצה גרעינית, ונציגי המעצמות לשיחות ינסו לעכב את היכולת האיראנית בחצי שנה עד שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully