וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: רופאים אמריקנים עינו חשודים בהוראת ה-CIA

מסמך שהוגש לסנאט קובע שה-CIA שכנע רופאים לעבור על כללי האתיקה כדי ליצור טכניקות חקירה, כולל הטבעה במים: "רופאים הפכו לסוכנים של הצבא בשם הביטחון הלאומי"

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

צבא ארצות הברית וסוכנויות המודיעין של הממשל גרמו לרופאים ולאחיות להפר את כללי האתיקה ולהשתתף בעינוי עצירים - כך עולה מדוח חדש שהוגש לסנאט. הדוח קובע כי "רופאים ואנשי מקצוע רפואיים נוספים, בעיקר פסיכולוגים, נעשו מעורבים בעיצוב ובניהול העינויים, בסתירה ברורה לחוק הבינלאומי והמקצועי".

הדוח העצמאי חובר במשך שנתיים על ידי רופאים ומשפטנים מהמכון לרפואה מקצועית באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ומתבסס על נתונים שהתפרסמו אחרי פיגועי 11 בספטמבר. מחברי הדוח מדגישים כיצד ה-CIA עודדה רופאים להפר את חובתם המקצועית - ובראש ובראשונה, שבועתם שלא לגרום נזק לחולה בכוונה תחילה.

לפי הדוח, אגף הרפואה של ה-CIA הינדס את תכנית ה"חקירה האינטנסיבית" - שם הקוד לעינויים, וקציני רפואה נכחו בזמן שעצירים עברו עינויים בחקירות, כולל הטבעה במים (waterboarding).

צפו: כך נראית הזנה בכפייה (הסרטון קשה לצפייה)

הפגנה מול הבית הלבן בדרישה לסגור את מחנה המעצר גואנטנמו. רויטרס
הפגנה מול הבית הלבן בדרישה לעצור את העינויים בגואנטנמו/רויטרס

ג'רלד תומפסון, אחד ממחברי הדוח, אמר ל"גרדיאן" כי "רופאים הפכו לסוכנים של הצבא בשם הביטחון הלאומי, וביצעו מעשים שעמדו בסתירה לאתיקה הרפואית ולמקצוע הרפואה. יש לנו אחריות לוודא שדבר כזה לא יקרה שוב".

לדבריו, אחרי הפיגועים בניו יורק ובוושינגטון ב-11 בספטמבר 2011, ארה"ב החלה לחקור חשודים מאל-קאעדה, ואמרה לרופאים כי "מדובר במצב חירום והביטחון הלאומי נמצא בסכנה".

הדוח אמנם מציין כי טכניקות עינויים כמו הטבעה במים הוצאו מהחוק, הרי ששיטות שנויות במחלוקת כמו הזנה בכפייה עדיין נהוגות בבית המעצר גואנטנמו. מחברי הדוח מזכירים כי יותר מ-100 בני אדם מתו בבית המעצר של ה-CIA בשנים 2005-2002, ו-43 מהמקרים הללו הוגדרו כרצח בדוחות החקירה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
כיסא המשמש להזנה בכפייה בבית המעצר גואנטנמו/GettyImages

הדוח קורא לוועדת המודיעין של הסנאט להעמיק את החקירה לגבי נהלי המעצר של ה-CIA ולקבוע נהלי חקירה חדשים, כדי להבטיח שרופאים המועסקים בצבא יוכלו לציית לכללי האתיקה.

ה-CIA והפנגטון שללו את ממצאי הדוח. דובר ה-CIA, דין בויד, אמר כי הדוח "מעלה מסקנות שגויות ולא-מדויקות". לדבריו, "חשוב להדגיש שהסוכנות אינה מחזיקה עצירים וכי הנשיא אובמה שם קץ לתכנית החקירות ב-2009".

דובר הפנגטון, טוד בריסילי, אמר לאיש ממחברי הדוח לא הייתה גישה לדוחות הרפואיים של העצירים שהוחזקו בגואנטנמו. "הרופאים והאחיות בגואנטנמו סיפקו את הטיפול הטוב ביותר שהאסירים אי פעל קיבלו", אמר.

לקריאה נוספת
האם שירי "רחוב סומסום" שימשו לעינויים בגואנטנמו?
העצורים בגואנטנמו לאובמה: לא להזנה בכפייה ברמדאן
שביתת הרעב בגואנטנמו מתפשטת: "זה ייגמר במוות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully