וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריטים "התקפלו", אובמה יפעל לבד בסוריה?

הפרלמנט הבריטי דחה באופן מפתיע את הצעת הממשלה להתערבות צבאית בסוריה, אך דיווח בארה"ב מלמד על נכונות הנשיא האמריקני לתקוף, ייתכן שכבר ביום שבת, ללא כל תמיכה וסיוע

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן, טל רזניק, קריינות: לירון בארי

הברית האמריקנית-בריטית עוד לא קמה וכבר עשויה להתפרק? הפרלמנט הבריטי דחה הלילה (שישי) את הצעתו הראשונית של ראש הממשלה, דיוויד קמרון, להתערבות צבאית בסוריה. במקבלים ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לא חושש לבצע את המתקפה באמצעות צבאו בלבד, ללא סיוע ותמיכה בינלאומיים.

על פי הדיווח, על אף שנשיא ארצות הברית טרם קיבל באופן סופי ורשמי החלטה בנוגע לתקיפה צבאית בסוריה, טוענים גורמים בממשל האמריקני כי אובמה מוכן לאפשרות שארצו תבצע את התקיפה ללא תמיכת האו"ם ואף ללא תמיכתן של בעלות ברית כגון בריטניה. אובמה הבהיר כי הוא "יקבל בברכה" השתתפות בינלאומית בפעולה בסוריה, אך הוא אינו סומך ידיו על השתתפות שכזו. לפי הניו יורק טיימס, המתקפה האמריקנית עשויה לצאת אל הפועל כבר ביום שבת הקרוב, עם יציאתם של פקחי האו"ם משטח סוריה.

בתוך כך, הבוקר אמר שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, כי ארצות הברית תמשיך לנסות ולגבש קואליציה בינלאומית למתקפה. "זוהי המטרה של הנשיא אובמה ושל הממשל שלנו", אמר הייגל המבקר בפיליפינים. "אנחנו נמשיך לנסות לגבש קואליציה בינלאומית שתפעל יחדיו".

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתקפה בסוריה עשויה להתבצע על ידי הצבא האמריקני בלבד. משחתת טילים אמריקנית/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, הפרלמנט הבריטי דחה הלילה את הצעתה של ממשלת בריטניה להתערבות צבאית בסוריה ברוב של 285 מול 272. כפי הנראה, מדובר בהצעה ראשונה, אשר צפויה לעלות שוב להצבעה לאחר חזרת פקחי האו"ם מסוריה ומסירת הדוח לגבי השימוש בנשק כימי.

לאחר ההצבעה, אמר קמרון כי הוא אינו מתכוון לפעול בניגוד לרצון הפרלמנט ולא יאשר יציאה למתקפה בסוריה ללא אישורו. קמרון הוסיף כי הוא "מבין את הספקות של הפרלמנט והציבור הבריטי" בנוגע להתערבות צבאית בסוריה וכי "יפעל בהתאם". שר ההגנה הבריטי, פיליפ המונד, אמר לאחר ההצבעה כי ארצו לא תשתתף בפעולה בסוריה, דבר אשר "יאכזב" את ארצות הברית. המונד הוסיף כי הוא לא מצפה שאי השתתפותה של בריטניה בתקיפה תביא לביטולה.

בתגובה להחלטת הפרלמנט הבריטי, נמסרה הלילה מהבית הלבן בוושינגטון הצהרה לפיה: "נמשיך להתייעץ עם ממשלת בריטניה, מבעלות בריתנו הקרובות, אך כפי שטענו בעבר, תהליך קבלת ההחלטות של הנשיא אובמה יהיה מונחה לפי מה שנכון לארצות הברית". בהצהרה שנמסרה נכתב עוד כי אובמה מאמין שישנם כאן אינטרסים חיוניים בסיכון. "מדינות המפרות את החוק הבינלאומי בעניין השימוש בנשק כימי יישאו בתוצאות", ציין.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"אם זה יקרה - זה צריך להיות חוקי"

אתמול אחר הצהריים נשא קמרון דברים בפרלמנט הבריטי, בניסיון לשכנע את המתנגדים להתערבות צבאית בסוריה בתגובה על השימוש בנשק כימי בשבוע שעבר, שאותו כינה "קטסטרופה הומניטרית". הוא אמר כי ארצו טרם החליטה באופן סופי על צעד שכזה, וכי נדרשים תחילה בסיס משפטי, הסכמה בפרלמנט וקבלת מידע מפקחי האו"ם שביקרו באתרים שהותקפו בנשק כימי. "לא החלטנו עדיין לפעול, אבל אם זה יקרה – זה צריך להיות חוקי", אמר. באשר לעמדתן של מדינות אחרות החברות במועצת הביטחון של האו"ם, אמר כי "לא יעלה על הדעת לעשות זאת אם יש התנגדות גורפת במועצת הביטחון".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, וראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון בביקורו בוושינגטון. AP
בעלי ברית לשעבר? קמרון ואובמה/AP

"אני רוצה להשיג את הסכמתם של כמה שיותר מהמחוקקים ומהציבור הבריטי", אמר קמרון. "המטרה היא לא לפלוש לסוריה, לא לקחת צד במלחמת האזרחים ולא להחליף את המשטר", הוסיף ראש הממשלה הבריטי, שציין כי המטרה היא להפסיק את השימוש בנשק הכימי שנעשה במדינה המשוסעת. "כל צעד שננקוט צריך להיות חוקי ופרופורציונלי. אין בכוונתנו לחפש אחר נשק כימי בסוריה. העובדה שנעשה בו שימוש ברורה – הממשלה הסורית אמרה שזה קרה, איראן אמרה שזה קרה. יש לנו עדי ראייה רבים ומאות דיווחים ברשתות החברתיות", הוסיף. קמרון ציין כי אין ודאות מוחלטת כי המשטר הסורי הוא שהשתמש בנשק כימי, אולם ברור כי ב-14 מקרים בעבר הוא עשה זאת כבר, ולכן יש להפעיל שיקול דעת. "אם שום דבר לא ייעשה, המשטר יסיק שהוא יכול להמשיך לעשות זאת שוב ושוב", אמר.

ראש ממשלת בריטניה אף התייחס לעמדתו של נשיא ארצות אובמה, שעמו שוחח כמה פעמים בנושא. קמרון אמר כי אובמה איננו מעוניין להתערב במלחמות המתחוללות במזרח התיכון והתנגד לפלישה לעיראק ב-2003, אולם כי גם הוא סבור כי יש להגיב על הנעשה בסוריה. "אמרתי לו שאסור לנו לעמוד מן הצד", אמר קמרון, "אבל הוספתי כי נצטרך לקבל לגיטימציה מרבית לפעולה". הוא הוסיף כי בניגוד לפלישה לעיראק, אירופה מאוחדת בדעתה שיש להתערב בסוריה. לדבריו, ביום שני שוחח בנושא גם עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, "והסכמנו על הצורך לספק לפקחי האו"ם גישה לבדוק את הטענות על שימוש בנשק כימי".

(עדכון ראשון: 1:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully