וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על חיסולים: מעדיפים לעצור, לעתים אי אפשר

23.5.2013 / 22:11

בעקבות הודאת ממשלו שהרג בשנתיים האחרונות 4 אזרחים אמריקנים, אמר הנשיא כי חתם על מסמך המסדיר תקיפות, אך הגן על המדיניות הקיימת. "ההחלטה לתקוף אדם - הקשה ביותר"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נאם הערב (חמישי) בנאום פתוח בעקבות הודאת ממשלו אמש בהריגת ארבעה אזרחים אמריקנים בתקיפות מל"טים בתימן ובפקיסטן בשנתיים האחרונות, בהם בכיר אל-קאעדה אנוואר אל אוולקי. "ההחלטה לתקוף אדם או קבוצה, גם אויב מושבע של ארצות הברית, היא הקשה ביותר שלי כנשיא", הסביר אובמה, שדיבר באוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון. על אף שהגן על פעילותם של המל"טים, אמר הנשיא כי חתם אתמול על מסמך המסדיר הנחיות לתקיפות טרוריסטים. כמו כן, הנשיא הוסיף כי יש להשיג וודאות כמעט מלאה שלא נשקפת סכנה לאזרחים, לפני תקיפה באמצעות מל"ט.

מל"ט פרדטור של חיל האוויר האמריקני. POOL PHOTO, AP
ארה"ב הפעילה בשנתיים האחרונות בסיס מל"טים סודי בערב הסעודית. מל"ט אמריקני מדגם "פרדטור"/AP, POOL PHOTO

"למרות העדפתנו לעצור טרוריסטים ולהעמידם למשפט, לפעמים האפשרות הזאת פשוט לא קיימת", אמר אובמה. "מטבע הדברים, חיסול אזרחים אמריקנים מעלה סוגיות חוקתיות שאינן קיימות בתקיפות אחרות", הבהיר אובמה, "לכן הממשל שלי העביר מידע על אל-אוולקי חודשים לפני שנהרג, ועדכן את הקונגרס".

ארצות הברית הפעילה בשנתיים האחרונות בסיס מל"טים סודי
בערב הסעודית. המטוס הראשון שהמריא ממנו ב-2001 חיסל את אל-אוולקי. בתקיפה חוסל גם סמיר חאן, אמריקני ששימש כעורך מגזין אל-קאעדה. כעבור שבועיים, חוסל בתימן עבד אל-רחמן, בנו האמריקני בן ה-16 של אל-אוולקי, בעת ניסיון לחסל פעיל טרור מצרי. ההרוג האמריקני הרביעי היה ג'וד מוחמד, מבריח נשק שנהרג בסוף 2011 בתקיפת מל"ט בפקיסטן. בחודש פברואר השנה, ערב השימוע שנערך בסנאט לראש הסי-איי-אי ג'ון ברנן, נודע שכלי התקשורת בארצות הברית התנדבו לקיים איפול תקשורתי, והסתירו מידע שהגיע לידיהם בנושא.

הפגנה מול הבית הלבן בדרישה לסגור את מחנה המעצר גואנטנמו. רויטרס
"ניסיתי לסגור את גואנטנמו". הפגנה נגד מתקן גאונטנמו מול הבית הלבן/רויטרס

בסיום נאומו, התייחס הנשיא לסגירתו הצפוייה של מתקן המעצר גואנטנמו שבקובה והציג תכנית חדשה בנושא. "ההצדקה הראשונית לפתוח את המתקן נמצאה לא חוקתית לפני חמש שנים. בינתיים הוא נהיה סמל בעולם לאמריקה שמזלזלת בחוק", אמר אובמה. "כנשיא, ניסיתי לסגור את גואנטנמו. העברתי עצירים למדינות אחרות, לפני שהקונגרס התנגד להעברה זאת. אין היגיון בהתנגדות זו". בשלב זה של נאומו, הפריעה לו אחת היושבות בקהל שוב ושוב, בקריאות ביקורת על קיום המתקן, למרות שאובמה הבטיח להעביר מספר עצירים רב ככל האפשר למדינות אחרות, בהן תימן וארצות הברית.

אובמה התייחס בנאומו גם לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. "אנו פועלים למען שלום בין ישראל לפלסטינים - כי זה הדבר הצודק, וכי זה יתרום לעיצוב מחדש של הגישות באזור", אמר הנשיא האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully