וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: השימוש בנשק כימי בסוריה "משנה את המשחק"

27.4.2013 / 0:05

נשיא ארצות הברית הבהיר כי יש לבסס את הערכות המודיעין שמצאו כי צבא אסד ירה נשק כימי על המורדים והוסיף: "אסור לנו לעמוד מנגד, ולהרשות את השימוש הסדרתי בנשק זה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מחריף את הטון, אך נשאר זהיר: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר אמש (שישי) כי השימוש בנשק כימי על ידי המשטר הסורי "משנה את המשחק", אבל הוסיף כי הערכות המודיעין האמריקאי בדבר תקיפה בנשק זה עדיין ראשוניות.

"מחריד כפי כשפגזים משוגרים לעבר אזרחים תמימים וקוטלים ללא אבחנה, גם ירי בנשק להשמדה המונית לעבר אוכלוסייה אזרחית מהווה חציית קו אדום והפרה בוטה של החוק והנורמות הבינלאומיות", אמר הנשיא לכתבים בבית הלבן לפני פגישתו עם עבדאללה מלך ירדן. "מדובר גם בשינוי של חוקי המשחק, ואנחנו צריכים לפעול בתבונה בנושא". לדברי הנשיא, יש לבסס את ההערכות הראשוניות שמדברות על שימוש בנשק כימי ולמצוא הוכחות לירי מכוון. "אני חושב שכולנו מבינים שאסור לנו לעמוד מנגד, ולהרשות את השימוש הסדרתי בנשק מסוג זה – כמו נשק כימי, נגד אזרחים". סיכם.

ברק אובמה בפגישה בבית הלבן עם עבדאללה מלך ירדן. רויטרס
"כולנו מבינים שאסור לנו לעמוד מנגד". אובמה והמלך עבדאללה בבית הלבן, אתמול/רויטרס

גם ראש הממשלה הבריטי, דיוויד קמרון, התייחס אתמול לנושא הסורי. בראיון ל-BBC אמר: "יש עדות הולכת וגוברת" לכך שנעשה שימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים. לדבריו, סביר יותר להניח שכוחות הממשלה הם אלו שירו, ולא המורדים. "מה שאנחנו רואים הוא מטריד מאד", אמר קמרון והוסיף: "זה חמור מאד, זה פשע מלחמה – ועלינו לקחת את זה בהתאם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פצוע מתקיפה כימית, לכאורה, באזור חלב/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבית הלבן אישר שלשום כי המודיעין האמריקני מאמין שממשלת סוריה השתמשה בגז סארין בהיקף קטן נגד כוחות המורדים במדינה. ההערכה מתבססת על ראיות פיזיות שאותרו בשטח. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר כי צבאו של נשיא סוריה, בשאר אסד, ערך שתי תקיפות בנשק כימי - כך דווח בסוכנות הידיעות AP, מבלי לציין מה הן אותן תקיפות.

עם זאת, הוסיפו בבית הלבן כי ההערכה איננה מספיקה, וכי עובדות מבוססות נוספות נחוצות. "בהתחשב בסיכון שבהערכה שכזו, וממה שלמדנו לאחרונה, הערכת מודיעין לבדה לא מספיקה, אלא רק עובדות מהימנות שמספקות לנו ודאות יובילו את הליך קבלת ההחלטות שלנו", כתב מיגל רודריגז, יועצו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה לענייני חקיקה, במכתב ששיגר למחוקקים.

בתדרוך בבית הלבן אמר גורם בכיר לכתבים כי שימוש בנשק כימי "לא מקובל עלינו ולא צריך להיות לקהילה הבינלאומית, לכן אנו לוחצים לחקירת האו"ם המקיפה". "הקו האדום שהציג הנשיא הוא שימוש בנשק כימי או העברתו לגורמי טרור. אנו נמשיך לחקור במאמץ רב את הערכות המודיעין שישפיעו על קבלת ההחלטות. באם נגיע למסקנה ברורה כי הקו האדום נחצה – נדון עם בנות בריתנו בכדי להחליט באילו אמצעים ננקוט, וכל האופציות על השולחן". לדבריו, "על משטרו של אסד לדעת שאנחנו עוקבים אחריו מקרוב מאוד. אנו נהיה שיטתיים וקפדניים כדי שנוכל לקבוע בדיוק מה קרה. שלא תהיה טעות לגבי מהו הקו האדום של הנשיא. ארצות הברית מחויבת לכך שמשטרו של אסד יישא באחריות על המעשים הללו".

(עדכון ראשון: 22:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully