וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 150 שנה: מנוחה נכונה ל"אישה המכוערת בעולם"

רויטרס

15.2.2013 / 14:00

"אשת הקוף" חוליה פסטרנה נולדה במקסיקו ב-1834 עם תסמונת נדירה, ובעלה אילץ אותה לרקוד בקרקס. השבוע היא זכתה לקבורה במולדתה: "בן אנוש לא יכול להיות רכוש של איש"

רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

"האישה המכוערת ביותר בעולם" נקברה השבוע במולדתה, יותר מ-150 שנים אחרי שכילתה את חייה הקצרים והטרגיים, בהם הוצגה כמפלצת בקרקסים נודדים ברחבי התבל. חוליה פסטרנה נולדה במקסיקו ב-1834 וסבלה מהיפרטריכוזיס ("תסמונת איש הזאב") ומגידולים בחניכיים.

שתי התופעות הנדירות גרמו לה לשיעור-יתר בפניה וללסת בולטת, מאפיינים שזיכו אותה בכינויים "אשת הדוב" ו-"אשת הקוף". בפרסומת שהציג ה"ניו יורק טיימס" בשנת 1854, היא אף תוארה כ"חוליה שבין האדם ובין האורנגאוטן".

פקיד מכס מקסיקני ש"קנה" את פסטרנה כדרך מהירה להתעשרות הביא אותה לארצות הברית ולקנדה בשנות החמישים של המאה ה-19. שם, הרחק מביתה, פגשה פסטרנה בתאודור לנט, אמרגן אמריקני שגרר אותה לקרקסים ברחבי ארצות הברית ובאירופה, והציג אותה לקהל כשהיא רוקדת ושרה. לאחר מכן נשא אותה לאישה.

מסע ההלוויה של ג'וליה פסטרנה. מקסיקו, פברואר 2013. רויטרס
ארונה של פסטרנה בטקס ההלוויה שנערך השבוע במקסיקו/רויטרס

ב-1860 מתה פסטרנה במוסקבה, בגיל 26 וימים ספורים אחרי שילדה את בנו של לנט. התינוק ירש מאמו את התסמונות הגנטית הרפואית מהן סבלה, ואף הוא לא שרד ומת. לנט, שלא ויתר על ה"נכס", המשיך לסייר בקרקסים הנודדים עם גופותיהם החנוטות של רעייתו המתה ושל בנם. מאוחר יותר, הוא נישא ל"אישה מזוקנת" אחרת שפגש בגרמניה, והציג אותה כאחותה של פסטרנה המפורסמת.

גופתה של פסטרנה עברה מאז כברת דרך והתגלגלה ליריד בנורבגיה. בשנת 1976, מסיבה לא ברורה, היא נגנבה מהמחסן זמני שבו הונחה והושלכה לצד הדרך, אך אותרה על ידי המשטרה כשאחת מידיה חסרות. לאחר מכן הועברה לאוניברסיטת אוסלו. רק בשנים האחרונות הסכימה ממשלת נורבגיה להשיב את גופתה למקסיקו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מסע ההלוויה של ג'וליה פסטרנה. מקסיקו, פברואר 2013. רויטרס
כבוד אחרון לאישה שנאלצה לבדר את ההמונים בקרקס/רויטרס

"נסו לדמיין את אכזריותו של המין האנושי שמולו היא ניצבה, וכיצד היא התגברה על כל זה", אמר מריו לופז ואלדס, מושל מחוז סינלואה במקסיקו, שפעל לקבורתה של פסטרנה. ואלדס פעל יחד עם אמנית מקסיקנית, לאורה ברבטה, והשניים לחצו על הרשויות בנורבגיה כדי להביא את "אשת הקוף" לקבורה קתולית הולמת. לדבריו, כשנודע לו על סיפורה של פסטרנה, הוא אמר: "אין סיכוי שנרשה שאישה מסינלואה תישאר זרוקה במחסן נטוש".

קהל רב הגיע לטקס ההלוויה, שנערך השבוע בעיר סינלואה דה לייבה, וחלקו כבוד אחרון לפסטרנה, שנטמנה בארון קבורה לבן שמעליו פוזרו שושנים צחורות. 153 שנים לאחר מותה, "האישה המכוערת בעולם", שנאלצה לשיר ולרקוד ומתה בגיל 26 אחרי שילדה את בנה היחיד, יכולה סוף-סוף לנוח על משכבה בשלום. "בן אנוש לא אמור להיות רכושו של אף אדם", אמר הכומר חיימה רייס לקהל האבלים בתום טקס ההלווייה.

לקריאה נוספת
העולם מתעניין מחדש בתופעת "אנשי הזאב"
אפקט איש הזאב: האם אור הירח מועיל לשיער?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully