וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסי איג-נובל 2012: שבדים ירוקי שיער ושימפנזות

הפרס מוענק מדי שנה למחקרים מצחיקים והזויים. בין היתר קיבלו אותו חוקרים שמצאו כי בהישענות לשמאל מגדל אייפל נראה קטן יותר וכאלה שהמציאו "משבש דיבור" שמפריע לבן השיח

להפוך תחמושת ליהלומים, להוכיח פעילות מוחית בדג מת ולחשב את שיווי המשקל בקוקו – אלה הם חלק מהמחקרים שזיכו את חוקריהם בפרס "איג-נובל" היוקרתי פחות מאחיו הגדול, פרס נובל. חוקרים בעלי שם עולמי נהנים להשתתף בטקס המבדר.

שמו של הפרס הוא משחק מילים של פרס נובל ו-Ignoble שמשמעותה "בזוי". פרס האיג-נובל מוענק מידי שנה החל מ-1991 למחקרים לא שגרתיים על ידי מגזין ההומור המדעי "אנאלס אוף אימפרובבל ריסרץ'" (המגזין השנתי למחקרים בלתי סבירים בתרגום חופשי), מעט לפני ההכרזה על הזוכים בפרס נובל היוקרתי, בטקס באוניברסיטת הרווארד. באתר הפרס מוגדרת מטרתו: "קודם לגרום לאנשים לצחוק ואחר כך לגרום להם לחשוב".

אחת מהמסורות של הטקס היא השלכת מטוסי נייר לעבר הבמה. הפיזיקאי רוי גלאובר בן ה-87 הוא "שומר המטאטא" הרשמי של הטקס ומנהל את ניקיון הבמה במרץ כבר שנים, מלבד ב-2005, אז נאלץ לשהות בשטוקהולם לקבלת פרס נובל בזכות מחקריו שהיוו את הבסיס לאופטיקה קוונטית.

צפו בהשלכת המטוסים בטקס השנה:

בפרס איג-נובל לפסיכולוגיה זכו השנה אניטה אירלנד, רולף זוואן וטוליו גוודלופה אשר קיבלו את הפרס בזכות מחקרם שעסק בהישענות לצד שמאל שגורמת למגדל אייפל להיראות קטן יותר.

את פרס איג-נובל לשלום גרפה השנה חברת SKN על השימוש בטכנולוגיה לצורך הפיכת תחמושת ישנה מרוסיה ליהלומים.

פרס איג-נובל לאקוסטיקה הוענק לשני צעירים מיפן – קצוטקה קוריהרה וקוז'י צוקדה – על יצירת "משבש הדיבור", מכונה שמפריעה לדיבורו של אדם על ידי ההשמעה של דבריו בחזרה אליו עם עיכוב קל.

את פרס איג-נובל לנוירולוגיה קיבלו קרייג בנט, אביגייל ביירד, מייקל מילר וג'ורג' וולפורד על כך שהמחישו שחוקרי המוח, על ידי השימוש בכלים מסובכים וסטטיסטיקה פשוטה, יכולים לראות פעילות מוחית משמעותית בכל מקום, אפילו בדג סלמון מת.

פרס איג-נובל לכימיה הוענק השנה ליוהאן פטרסון על הפתרון לחידה מדוע בבתים מסוימים בעיירה אנדרסלוב שבשבדיה שיערם של אנשים הפך ירוק.

פרס איג-נובל לשנת 2012. רויטרס
מגדל אייפל נראה קטן יותר כשנוטים שמאלה?/רויטרס

את פרס איג-נובל לספרות גרף המשרד לדין וחשבון בממשל האמריקני על הוצאתו של דו"ח על דו"ח על דו"ח שהמליץ על ההכנה של דו"ח על הדו"ח על דו"חות על דו"חות.

פרס איג-נובל לפיזיקה הוענק לג'וזף קלר, ריימונד גולדסטיין, פטריק וורן ורובין בול, על חישוב שיווי המשקל של כוחות שמעצבים ומניעים את השיער בקוקו אנושי.

פרס איג-נובל לדינמיקה של נוזלים הוענק לרוסלאן קרצ'טניקוב והאנס מאייר שחקרו את הדינמיקה של פכפוך נוזלי, כדי ללמוד על מה שקורה כאשר אדם הולך בזמן שנושא כוס קפה.

את פרס איג-נובל לאנטומיה קיבלו לפראנס דה וואל וג'ניפר פוקורני שגילו כי שימפנזות יכולות לזהות בדיוק שימפנזות אחרות, כשהן חוזות בתצלומים של ישבניהם.

פרס איג-נובל לרפואה הוענק לעמנואל בן שושן על הייעוץ לרופאים שמבצעים הליך קולונוסקופיה כיצד למזער את הסיכוי להתפוצצות המטופלים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully