בן 15 הביא לפריצת דרך באבחון וטיפול בסרטן

"פורבס ישראל" מביא את סיפורו של ג'ק אנדרקה, חובב כימיה ותלמיד כיתה י' בארה"ב, שזכה באחרונה בפרס יוקרתי על פיתח שיטה מהירה, זולה ויעילה יותר לאבחן את סרטן הלבלב

  • סרטן
  • ארצות הברית

בשמחה אין-קץ והתלהבות השמורה כנראה רק לבני הנעורים - כפי שניתן לראות בסרטון המובא כאן - קיבל בחודש שעבר ג'ק אנדרקה, חובב כימיה ותלמיד כיתה י' ממדינת מרילנד בארצות הברית, את פרס "גורדון א. מור" לחקר הסרטן, ביריד המדעים וההנדסה הבינלאומי של חברת אינטל שהתקיים בחודש שעבר בעיר פיטסבורג, בו התחרו 1,500 צעירים מ-70 מדינות. סיפורו של אנדרקה בן ה-15, שזכה בפרס עבור המצאת שיטה בלתי פולשנית לגילוי סרטן הלבלב בשלב מוקדם, מובא היום (שלישי) במהדורה הישראלית של המגזין "פורבס".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

צפו באנדרקה זוכה בפרס - וחוגג בטירוף

הפיתוח המדעי שהמציא אנדרקה הוא למעשה רצועת נייר-בוחן, המאפשרת אבחון של נגיפי-מטרה ואנטיגנים, האופייניים למחלה, יותר מהר, יותר בזול ובדרגת דיוק גבוהה יותר מאשר שיטות האבחון הסטנדרטיות. השיטה שלו מבוססת על שינויים מובחנים במוליכות חשמלית, והוא אומר שניתן להטמיע אותה באותם מתקנים הנפוצים כיום במיליונים ומשמשים את חולי הסכרת.

נייר החישה של אנדרקה רגיש בצורה יוצאת דופן; במבחן עיוור על דגימות של 100 מטופלים, הוא זיהה נוכחות מסותלין - חלבון המשמש לסימון ביולוגי של סרטן הלבלב - בשיעור של 0.156 נאנוגרם למילימטר, הרבה פחות מהשיעורים הניתנים לזיהוי כעת. טכניקת האבחנה הנהוגה כיום מכונה אליס"ה, ומשומשת בבדיקות הריון, איידס, קדחת הנילוס וצהבת; הנייר של אנדרקה מהיר פי 168, זול פי 26,667 ורגיש פי 400. הוא עשוי לזהות נוכחות חלבון הקשור לסרטן עוד בטרם הסרטן הופך פולשני. זאת ועוד - עלות החיישן של אנדרקה היא שלושה דולרים, בעוד שאליס"ה יכולה לעלות גם 800).

הצעיר המחונן עוסק כעת ברישום הפטנט על המצאתו, ובקרוב יפרסם מאמר בנושא בכתב עת מדעי. בשבוע הבא גם יישא דברים בפני הקונגרס בדבר הצורך לממן מחקר בסרטן הלבלב, ששיעורי ההישרדות הקודרים שלו עומדים על כ-5%. חברות רבות כבר פנו אליו במטרה למסחר את הרעיון, אבל הוא לא מתכוון להיות טרף קל: "יש לי מנהל טאלנטים ממש חזק שלקחתי לי אחרי הזכייה".

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfullywalla_ssr_page_has_been_loaded_successfully