וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח עולמי: ישראל מסוכנת מאריתראה - ומסוריה

"מדד השלום העולמי" מדרג את ישראל במקום ה-150 מתוך 158, על פי 23 קטגוריות - משיעור פשיעה ועד מספר אנשי הצבא. איסלנד מובילה, סומליה אחרונה - והעולם, ככלל, בטוח יותר

כשרוצים לדרג מדינות, כנראה שאפשר להגיע לאיזו תוצאה שרוצים - צריך רק לבחור את הנתונים הנכונים. רק שמונה מדינות בעולם מסוכנות יותר מישראל - כך עולה מדו"ח "מדד השלום העולמי" (Global Peace Index - GPI), שמפרסם, היום (שלישי), כמדי שנה, "המכון לכלכלה ושלום" האמריקאי-אוסטרלי, ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח ששם לעצמו מטרה לבחון בכלים מדעיים את מצב הביטחון בעולם. כמו בשנים קודמות, מאז תחילת פרסום הדו"ח ב-2007, גם השנה ניצבת ישראל בין המקומות האחרונים ברשימה - 150 מתוך 158.

קודמות לישראל ברשימה, בין היתר, כמעט כל שכנותיה במזרח התיכון, ובהן אירן (128), לבנון (136), מצרים (שמדורגת 111 למרות מצבה הרעוע), ואפילו סוריה, שלמרות מעשי הטבח היומיומיים הנמשכים בה, מצליחה להתברג במקום ה-147 - אמנם צניחה של 41 מקומות לעומת דירוגה בשנה שעברה, אך עדיין שלושה מקומות מעל ישראל. על רקע הסערה סביב סוגיית מבקשי המקלט האפריקאים בישראל, מעניין לראות כי ישראל, על פי הרשימה, עדיין מוגדרת מסוכנת הרבה יותר מהמדינה ממנה מגיעים מירבם - אריתראה, הממוקמת 122 - אולם עדיין בטוחה יותר מסודן, הממוקמת 156, שני מקומות מהסוף. לגבי המדינה ה"טרייה" דרום סודן, שאתמול הוחל בגירוש אזרחיה מישראל, אין בדו"ח נתונים - וכך גם לגבי הרשות הפלסטינית, שאינה נכללת בישראל.

עיינו בנתוני הדו"ח המלאים

דירוג כל 158 המדינות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בהיר יותר = בטוח יותר. מפת העולם לפי הדו"ח/מערכת וואלה!, צילום מסך

דירוגה של כל מדינה ברשימה נקבע על פי "ציונים" המוענקים לה ב-23 קטגוריות "שליליות" שונות, החל משיעורי מעשי רצח ופשיעה אלימה ושיעור האוכלוסיה הכלואה, דרך יציבות פוליטית ומצבן של זכויות אדם שונות וכלה במספר סכסוכים פנימיים ובינלאומיים, יחסים עם המדינות השכנות ושכיחותם של מעשי טרור. ישראל זוכה לציונים בינוניים ברוב הקטגוריות, ו"חייבת" את מקומה הנמוך לציונים המקסימליים שהיא מקבלת במספר קטגוריות הקשורות כולן לנושאים צבאיים - עוצמת הצבא, יצוא נשק, שכיחותו של נשק כבד ומספרם של אנשי הצבא החמושים (ניתן כמוב להתווכח עד כמה קטגוריות אלו משפיעות על מצב הביטחון הפנימי במדינה).

במקום האחרון, המקנה את תואר "המדינה המסוכנת בעולם", נמצאת סומליה מוכת המלחמות, הבצורת והפיראטים, זו השנה השלישית ברציפות. אחריה, מהסוף להתחלה, עד המקום ה-140: אפגניסטן, סודן, עירק, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, רוסיה, צפון קוריאה, הרפובליקה המרכז אפריקאית - ואז ישראל. הבאות בתור מעליה ברשימה הן פקיסטן, סוריה, לוב, ניגריה, צ'אד, קולומביה, תימן, הודו, גאורגיה וזימבבואה.

שיפור באפריקה, המזרח התיכון צולל

מן העבר השני, המדינה הבטוחה בעולם, זו השנה השנייה ברציפות, היא איסלנד - אף שהיא אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמשבר הכלכלי העולמי. אחריה בעשירייה הפותחת: דנמרק, ניו זילנד, קנדה, יפן, אוסטריה, אירלנד, סלובניה, פינלנד ושוויץ. עוד מדינות בולטות: קטאר במקום ה-12, גרמניה (15), בריטניה (29), ירדן (62), ברזיל (83), ארצות הברית (88), סין (89) וטורקיה (130).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
התפרצות הר הגעש באיסלנד, מאי 2011. רויטרס
גם ענן האפר שכיסה את איסלנד לפני שנה לא הצליח למנוע ממנה את המקום הראשון/רויטרס

הדו"ח כולל גם ניתוח כולל של מצב הביטחון בעולם, וכאן מסקנתו היא אופטימית: למרות החרפת ההתקוממות בסוריה והמשבר הכלכלי העמוק באירופה, העולם הפך בשנה האחרונה למקום בטוח יותר - היפוך מגמה לאחר שנתיים של הידרדרות במדד השלום, לפי דו"חות 2011 ו-2010, שבאו בתורן אחרי שלוש שנים של שיפור - כך שכעת, עומד המדד העולמי הממוצע כמעט באותו מקום בו עמד עם תחילת פרסום הדו"ח ב-2007. שינוי בולט נוסף שניכר השנה: לראשונה מתחילת פרסום הדו"ח, האזור המסוכן בעולם אינו עוד אפריקה שמדרום לסהרה, אלא דווקא המזרח התיכון וצפון אפריקה - מהשלכות מהפכות "האביב הערבי". בכל יתר אזורי העולם, לפי הדו"ח, הורגש בשנה האחרונה שיפור מסוים.

"אנו רואים שיפור ביחסים בין המדינות וחוסר נכונות גובר שלהן לפתור סכסוכים באמצעות מלחמה, בייחוד באפריקה", הסביר לסוכנות רויטרס סטיב קיללאה האוסטרלי, מייסד המכון וממציא המדד. "רואים ירידה מובהקת בכמות הקונפליקטים. למשל, כשביקרתי לראשונה באוגנדה לפני 15 שנה, התנהלו שם ארבע מלחמות. כעת יש אפס".

המהומות במצרים התחדשו, דצמבר 2011. Ahmad Hammad, AP
"האביב הערבי" ניכר היטב בנתונים. כיכר תחריר בקהיר/AP, Ahmad Hammad

כאמור, האזור היחיד שההתפתחויות בו עומדות בניגוד למגמה העולמית הוא המזרח התיכון, שם הורגשה תחילתו של שינוי כבר בדו"ח מהשנה שעברה, עם תחילת עידן המהפכות - כשסוריה מובילה את המגמה עם הצניחה הגדולה ביותר. לעומת זאת, מדינות שהראו שיפור בולט הן זימבבואה, מדגסקר, ונצואלה וקולומביה. באירופה, השלימה יוון המידרדרת צניחה של 40 מקומות בארבע שנים.

ומה הלאה? בעתיד הנראה לעין, לדברי קיללאה, "ניתן לצפות לעלייה באלימות הפנימית במדינות, אך המגמות שאנו רואים בקשר לירידה בעימותים בין מדינות יוכיחו את עצמן כעמידות. יש הבנה מתגבשת בעולם - כנראה בייחוד לאור המקרים של עירק ואפגניסטן - שהסכסוכים האלה הם מאוד לא צפויים ומאוד יקרים, אפילו אם אתה מאוד חזק".

ישראל בדו"חות נוספים:
במדד האושר אנחנו דווקא במצב טוב: 14 בעולם
דו"ח חדש קובע: השלטון בישראל מושחת מבעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully