וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט במקום ביבי: השמאל היהודי-אמריקאי מתכנס

טל שלו

25.3.2012 / 17:10

שלושה שבועות אחרי מפגן העוצמה של נתניהו והימין בכינוס שדולת איפא"ק, מתכנס בוושינגטון, ביתר צנעה, ארגון ג'יי-סטריט המזוהה עם רעיון שתי המדינות והמאבק בהתנחלויות

לרשימות מוזמנים לאירועים וכנסים רשמיים שונים בוושינגטון יש נטייה להפוך לחומר בעירה יעיל למדורות שנוהגים להבעיר בעלי הבלוגים הפוליטיים בוושינגטון. רק לפני שבועיים הייתה זו ארוחת ערב פרטית שקיים נשיא ארצות הברית ברק אובמה לכבוד ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, בהשתתפות המיליארדר ווארן באפט, השחקן ג'ורג' קלוני, עורכת מגזין "ווג" אנה וינטור ורבים אחרים, שהסעירה את העיתונות האמריקאית. השבוע, הצליחה רשימת אורחים אחרת לתפוס מקום של כבוד בקרב מרבית הפרשנים הפוליטיים - זו של ועידת ג'יי-סטריט, שדולת הארגונים היהודיים המזוהים עם השמאל הישראלי, שנפתחה בסוף השבוע בוושינגטון. הנואם המרכזי בכינוס יהיה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שידבר מחר (שני) בערב בארוחת הגאלה החגיגית - אך גם מוזמנים נוספים, דוגמת נציגים ישראליים רשמיים ולא רשמיים, מעוררים עניין בוושינגטון.

ג'יי-סטריט הינו שדולה יהודית פוליטית בקונגרס, שהוקמה ב-2008 במטרה לקדם את המעורבות האמריקאית במאמצי השלום של ישראל, בדגש על הסכמה על פתרון של שתי מדינות לשני עמים. פעילויות רבות של הארגון, בהן הבעת תמיכה בדרישת ממשל אובמה להפסקת הבנייה בהתנחלויות, ביקורת אסטרטגית על ישראל בעקבות תקרית המשט לעזה וחוסר גינוי לדו"ח גולדסטון, עוררו ביקורת חריפה כלפי הארגון מצד ארגונים רפובליקניים ושמרנים בארה"ב, כמו גם בקרב הימין בישראל, שם טוענים כי ג'יי-סטריט כלל אינ וארגון פרו-ישראלי. הארגון קורא תיגר על שדולת איפא"ק, הלובי הפרו-ישראלי הוותיק שממשיך בשנים האחרונות במגמה של התחזקות, כמו גם בנטייה גוברת לימין הפוליטי.

השנה, הפכה זירת הכנס השנתי בוושינגטון למעניינת במיוחד, ממספר סיבות: ראשית - התזמון, רק כשלושה שבועות לאחר ועידת איפא"ק, בה הריעו מאות משתתפים לראש הממשלה נתניהו ולמתמודדים על ראשות המפלגה הרפובליקנית, בין היתר על רקע הצלחתם בהורדת השאלה הפלסטינית מסדר היום בביקורו האחרון של נתניהו בארה"ב; לכך נוספו רגישות ועוצמת הדיונים בשאלה האירנית בין הממשל וההנהגה בישראל - וכל זאת על רקע היחסים הרעועים בין ראש הממשלה לנשיא אובמה.

"להיות פרו-ישראלי זה לעודד שתי מדינות"

על רקע חילוקי דעות פנימיים קשים בתוך יהדות ארה"ב בשאלת עתידה של ישראל והגדרת הציונות, אחת השאלות הבוערות בוועידה השנתית היא מהי "פרו-ישראליות" ותמיכה אמיתית בישראל. "להיות פרו-ישראלי ב-2012 זה לעודד את פתרון שתי המדינות?, אמר נשיא ומייסד הארגון, ג'רמי בן-עמי, בפתיחת הכינוס בסוף השבוע, "ולעודד מדינת ישראל דמוקרטית וליברלית. המצב כיום בין הפלסטינים לישראל אינו בר-קיימא, ולא יכול להימשך. חלון ההזדמנויות הולך ונסגר. לעתים המנהיגות היהודית בארה"ב 'שבויה' בידי כמה אנשים עשירים - ואסור לנו לוותר על הייצוג האמיתי של יהדות ארה"ב לטובת פתרון שתי המדינות".

מתכונת הוועידה מזכירה את המתכונת של ועידת איפא"ק, אם כי בקנה מידה קטן משמעותית; במקום 14 אלף המשתתפים שגדשו את אולם הכנסים בתחילת מרץ, בוועידת ג'יי-סטריט ישתתפו כ-2,500 בני אדם; גם רשימת אורחי הכבוד מצומצמת יותר; במקום ראש הממשלה, מקבלים משתתפי ג?יי-סטריט את קודמו, אולמרט, ויסתפקו במסר מצולם מהנשיא פרס. אחד מכוכבי הרייטינג של הכנס הוא העיתונאי פיטר ביינרט, שנחשב לדובר המוביל של השמאל היהודי הליברלי בשנים האחרונות. ביינרט ישיק את ספרו מעורר המחלוקת "משבר הציונות", שמסעיר בשבועות האחרונים את יהדות ארה"ב, הרוגשת גם סביב מאמר שפירסם בשבוע שעבר ב"ניו יורק טיימס", בו קרא ליהודי ארה"ב להחרים את ההתנחלויות.

הסופר עמוס עוז גם הוא מתארח בכנס, שיימשך עד יום שלישי ויתמקד בעיקר בקריאה להפסקת הקיפאון המדיני בין ישראל והפלסטינים. עוד בנואמים: סתיו שפיר, ממובילות המחאה החברתית, שניסתה להביא לוושינגטון מעט מ"מאווירת רוטשילד" בנאום הפתיחה שנשאה אתמול; חברי הכנסת אבישי ברוורמן, זהבה גלאון וראלב מג'אדלה, הרב דניאל הרטמן ועוד. כמ וכן, יוענק פרס ליזם ההיי-טק דוידי גילה. ביומו האחרון של הכנס צפויים פעילי הארגון לעלות לגבעת הקפיטול ולהיפגש עם חברים בקונגרס, כדי ללחוץ עליהם לתמוך בעמדות השדולה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב בעבר להיפגש עם אנשי ג?יי-סטריט, ופעילות הארגון עוררה התקפות חוזרות מימין. רשימת האורחים הצליחה להוציא כבר לא מעט פוליטיקאים משלוותם: שר הפנים אלי ישי פנה קרא למשרד החוץ כדי למנוע את השתתפותו בכנס של סגן השגריר הישראלי בוושינגטון, ברוך בינה; את ח"כ דני דנון (ליכוד) הרגיזה גם השתתפותו של ראש הממשלה לשעבר וגם השתתפותם של הח"כים הישראלים, ובמכתב ששיגר אמש לכל 120 חברי הכנסת קרא להחרים את הארגון. "מתן במה לפעולותיו של הארגון על ידי בכירים ישראלים מקנה לגיטימציה לדברי ההרס של הארגון", כתב דנון. "מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי, ופעולותיו של הארגון נגדה באמצעות הפעלת לחצים פוליטיים אנטי-ישראליים בארה"ב מחפירה". לדבריו, הוא קיבל פניות מחברי קונגרס ובכירים בקהילה היהודית שהביעו זעם על השתתפות בכירים ישראלים בכינוס, ואף פנה לראש הממשלה כדי שיגנה את הכינוס.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully