וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "מעדיף דיפלומטיה"; נתניהו: "נגן על עצמנו"

טל שלו, שליחת וואלה! לוושינגטון

5.3.2012 / 17:25

בפגישת המנהיגים בוושינגטון, הדגיש הנשיא שגם הוא וגם נתניהו "מעדיפים לפתור המשבר האירני באמצעים דיפלומטיים", בעוד שנתניהו ציין: "נשמור לעצמנו הזכות להגן על עצמנו"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע אחר הצהרים (שני) לבית הלבן, משכנו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, והשניים קיימו פגישה, שנמשכה בארוחת צהריים רשמית. במוקד הפגישה, לפי הערכות, עמד המאבק המשותף לשתי המדינות ברדיפה האירנית אחר נשק גרעיני, נושא שעמד במוקד קמפיין תקשורתי אגרסיבי בישראל ובארצות הברית לקראת הפגישה, וכן במוקד נאומיהם של אובמה ושל הנשיא שמעון פרס אתמול בוועידת איפא"ק. בפגישה נוכחים גם מזכירת המדינה הילרי קלינטון, ושר ההגנה האמריקאי, לאון פנטה.

בפתח הפגישה אמר אובמה לנתניהו כי ממשלו לא יסכים לקבל אירן המחזיקה בנשק גרעיני, וכי בעניין זה הוא שומר את כל האופציות על השולחן. "כמובן שנושא מרכזי בשיחתנו יהיה אירן, וכפי שהדגשתי אתמול, זה גם אינטרס אמריקאי שלאירן לא יהיה נשק גרעיני", אמר הנשיא. אנחנו לא רוצים מרוץ חימוש גרעיני באזור הזה. אנחנו לא רוצים שנשק גרעיני ייפול לידי טרוריסטים. על כן עמלנו כל כך קשה כדי להשיג את הסנקציות הקשות ביותר אי פעם, אנחנו מאמינים שיש עדיין אפשרות לפתרון דיפלומטי, אבל על המשטר האירני לקבל החלטה לנוע בכיוון הזה. אנחנו עדיין ממשיכים להדק את הלחץ באמצעות הסנקציות, וכל האופציות על השולחן. אני יודע שראש הממשלה ואני, מעדיפים שנינו לפתור את המשבר הזה באמצעים דיפלומטיים. אני רוצה להבטיח גם לעם האמריקאי וגם לעם בישראל שאנחנו עוסקים בדיונים קרובים מאוד והתייעצויות קרובות בעניין זה ובעניינים אחרים".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. רויטרס
נועדים בוושינגטון. אובמה ונתניהו/רויטרס

"הקשר בין מדינותינו אינו ניתן לערעור", הוסיף הנשיא האמריקאי, "כמו שהבהרתי בכל פגישותיי עם נתניהו. זהו קשר שלא מבוסס רק על אינטרסים חופפים, אלא גם על ערכים משותפים. במהלך השיחה נשוחח על הדברים המתרחשים באזור, ראש הממשלה יעלה את רעיונותיו איך להגביר את השלום והביטחון באזור, בנושאים שממשיכים להיות במוקד".

אובמה התייחס גם למשא ומתן עם הפלסטינים, ואמר: "אני יודע שזהו נושא קשה. אני יודע שראש הממשלה נתניהו ממשיך להיות מחויב להמשיך ולהגיע לשלום".

מצדו, אמר ראש הממשלה נתניהו, כי "ארצות הברית וישראל חולקות ערכים משותפים, ואנחנו ניצבים בפני אויבים משותפים. אירן רואה בארצות הברית כשטן הגדול, ובנו כשטן הקטן". הוא ציין עוד כי "כפי שהבהרת אתמול, ישראל חייבת שתהיה לה תמיד היכולת להגן על עצמה בעצמה. זאת מטרת המדינה היהודית - להגן על העם היהודי. ועל כן האחריות העליונה שלי היא להבטיח שישראל תישאר האדון לגורלה".

זוהי הפגישה התשיעית של אובמה ונתניהו. השניים אינם מצויים ביחסי ידידות, בלשון המעטה, אך בניגוד לפגישות קודמות ולהנמכת הציפיות השגרתית, האווירה בחדר הסגלגל היום צפויה להיות חיובית למדי. ניתן לזקוף חלק מהאווירה החיובית לנאומו המוצלח של אובמה אתמול בכנס השדולה הפרו-ישראלית. הנשיא האמריקאי הבהיר כי "לא עשינו עד כה בנושא האירני עד כה", והתחייב להשלים את המשימה, תוך הבהרה של הסיסמאות המוכרות: "כל האפשרויות נמצאות על השולחן" ו-"מחויבות לביטחון ישראל". עם זאת, חיזק אובמה את התחושה שישראל תוכל לעשות כרצונה, גם אם ארצות הברית לא תצטרף אליה: "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה, בעצמה, מול כל איום שהיא מוצאת על קיומה".

נתניהו מרוצה מנאום אובמה

ראש הממשלה נתניהו הגיב בחיוב לנאום אובמה, והביע שביעות רצון מהמסרים שעלו בו. גם הנשיא פרס, שדיבר בפני אותו קהל וחלק שבחים רבים בנאומו לנשיא האמריקני, הביע אופטימיות זהירה לגבי תוצאותיה של פגישת נתניהו-אובמה. ואמנם, פרס אינו נתניהו. אין ביטחון כי נאומו של אובמה ירצה לגמרי את ראש הממשלה, שבא לוושינגטון אחרי סוף שבוע מושלג-חמים לצד האח האדומה של עמיתו הקנדי, סטיבן הארפר.

נתניהו רוצה לקבל מאובמה טון נחוש יותר, והתחייבות מפורשת יותר, לגבי שימוש בכוח צבאי נגד מתקני הגרעין של אירן. ראש הממשלה הגיע לבית הלבן כדי לסייע לו בהגדרת "הקווים האדומים" שהוא מעונין להציב: יכולת גרעינית - או פצצה גרעינית. נתניהו ירצה לקבל תשובות לשאלות נוספות, בהן עד מתי יהיה ניתן להמשיך עם העיצומים שהוטלו על אירן, עד כמה היא תוכל להמשיך לפתח את תכנית הגרעין הצבאית שלה, ומהו אותו "מרחב החסינות" המאפשר פעולה צבאית אפקטיבית נגד מתקניה.

אך אותם "קווים אדומים" הם שטומנים מלכודות לנתניהו בבואו לבית הלבן. ראש הממשלה רוצה לשמוע את אובמה תקיף יותר, ברור יותר ונשכני יותר, לשמוע נשיא שמקצר את לוח הזמנים לתקיפה צבאית ומקצר למינימום את אורכם של אותם "קווים". אובמה, כנראה, נוטה לכיוון השני הגמור, ויבקש מראש הממשלה להתגמש ולתת עוד זמן למיצוי הסנקציות על אירן. עם שתי גישות מרוחקות שכאלה – כשנתניהו יסרב שלא לתקוף, ומנגד, כשאובמה יתקשה להתחייב שארצו תתקוף - יהיה קשה מאוד להגיע לקונצנזוס מינימלי.

בסיום הפגישה, נתניהו ואובמה יסבו לסעודה, ובערב ינאם נתניהו בוועידת איפא"ק. את המחמאות שקיבל מוקדם יותר מפרס, כנראה שאובמה לא ישמע שוב במרכז הכנסים בוושינגטון. אך גם מילות הערכה מתונות יותר מפיו של ראש הממשלה עשויות לסייע לו לא מעט – בוודאי כשלמחרת היום, ינאמו באיפא"ק שלושה מהמועמדים לראשות המפלגה הרפובליקנית. הם ישמחו לנצל את הבימה היוקרתית כדי לערער את הקביעות הלא-נחרצות מדי, לטעמם, של אובמה בדבר מחויבותו לביטחון ישראל.

עוד בנושא
ידיד ישראל: דברי אובמה על הגרעין האירני
נתניהו ואובמה ינסו להגיע לפשרה מינימלית בנושא אירן
פרס נועד עם אובמה: ”הוא רציני בנוגע לאירן”

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully