וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על אירן: "אף אופציה לא ירדה מהשולחן"

בנאום "מצב האומה" בפני בתי הקונגרס, אמר גם הנשיא כי מחויבותה של ארה"ב לישראל "חזקה כברזל", וציין כי המדינות נהנות משיתוף פעולה צבאי, "הקרוב בהיסטוריה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס היום (רביעי) לסוגיית הגרעין האירני בנאום "מצב האומה" שנשא בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון. אובמה רמז לאופציה הצבאית באומרו כי "ארצות הברית נחושה למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני, ואף אופציה לא תרד מהשולחן כדי להשיג מטרה זו", אך גם הוסיף כי פתרון בדרכי שלום אפשרי אם אירן תשנה את דרכה ותעמוד בהתחייבותיה הבינלאומיות. אובמה ציין לטובה את הדיפלומטיה האמריקאית, שהובילה לסנקציות נגד טהרן. "עולם שהיה פעם מפולג, עומד עכשיו ביחד. המשטר בטהרן מבודד יותר מתמיד, ומנהיגיו ניצבים בפני סנקציות קשות".

בנוסף, הדגיש אובמה את הידידות בין ישראל לארצות הברית. "מחויבות ארצות הברית לביטחון ישראל חזקה כברזל, והשיתוף הצבאי בין המדינות הוא הקרוב שהיה אי פעם", אמר. אובמה התייחס גם ל"אביב הערבי", כשציין כי שלטון בשאר אסד יגלה בקרוב כי "לא ניתן לבטל את כוחות השינוי שכבר החלו", והוסיף כי ארצות הברית תעמוד בחוזקה נגד כל אלימות והפחדה.

ברק אובמה נואם בנאום מצב האומה ינואר 2012. רויטרס
"להקל על עסקים היוצרים עבודות בתוך ארצות הברית". אובמה נואם לאומה/רויטרס

רובו המוחלט של הנאום, השלישי והאחרון בקדנציה הראשונה של אובמה, התרכז בכלכלה האמריקאית וביצירת מקומות עבודה חדשים במדינה. אובמה ביקר את מדיניות המס, שלדבריו, מעודדת עסקים להעביר את הייצור למיקור חוץ. "הגיע הזמן להפסיק להיטיב עם עסקים ששולחים עבודות מחוץ לארצות הברית, ולהקל על עסקים היוצרים עבודות בתוך המדינה", אמר אובמה. בנוסף הוא פנה לבעלי עסק, באומרו "שאלו את עצמכם מה אתם יכולים לעשות כדי להחזיר עבודות בחזרה למדינה שלכם, והמדינה שלכם תעשה כל מה שתוכל כדי לסייע לכם להצליח".

אובמה תקף את פרצות המס המאפשרות לעשירים לשלם אחוז מס נמוך יותר ממעמד הביניים, וקרא לעשירים "לתרום את חלקם" לכלכלה האמריקאית. "מיליוני אמריקאים אשר עובדים קשה ומשחקים לפי הכללים, יום יום, ראויים לממשל ומערכת פיננסית שפועלת בצורה דומה", אמר אובמה, "הגיע הזמן ליישם את אותם חוקים מהמסד עד הטפחות - ללא חילוצים פיננסיים, ללא נדבות, ללא התחמקות מאחריות. אמריקה הבנויה בכדי להישאר, תלויה באחריות של כולם". בכך כיוון אובמה גם למועמד לראשות המפלגה הרפובליקאית, מיט רומני, שהונו מוערך ב-270 מיליון דולר, אשר חשף בשבוע שעבר כי הוא משלם רק 15% מס.

"כלכלה בה כולם מקבלים סיכוי הוגן"

"אנחנו יכולים להסתפק במדינה בה קבוצה הולכת וקטנה של אנשים מצליחים מאוד, בשעה שקבוצה הולכת וגדלה של אנשים בקושי מסתדרים" אמר אובמה, "או שאנו יכולים להשיב את הכלכלה בה כולם מקבלים סיכוי הוגן וכולם תורמים את חלקם בצורה שווה". הוא קרא לשנות את מדיניות המס לפי "מתווה באפט", הקרוי על שם המיליארדר האמריקאי וורן באפט, שתומך בעקביות בהעלאת המס לבעלי הכנסה גבוהה, וצוטט בעבר אומר כי "אין זה הוגן שאני משלם פחות מס מהמזכירה שלי". ואכן, כדי להדגיש את הסוגיה, מזכירתו של באפט ישבה בזמן הנאום בתא המכובדים, לצד הגברת הראשונה, מישל אובמה.

בנוסף, אובמה הכריז על כוונתו לפתח את תעשיית ההיי-טק כמנוע צמיחה למקומות עבודה חדשים, והדגיש את הצורך בייצור אנרגיה מקומי, כדי שביטחון ארצות הברית "לא יהיה קשור לאזורים לא יציבים בעולם".

במפלגה הרפובליקאית תקפו את הנאום עוד לפני שהחל. יו"ר בית הנבחרים בארצות הברית, הרפובליקאי ג'ון ביינר טען כי אובמה עוסק ב "פוליטיקה של קנאה", והדגיש כי הבחירות הקרובות יהוו משאל עם על "כשלונותיו" של הנשיא.

רגע מרגש נרשם לפני הנאום, כשלאולם הגיעה חברת הקונגרס גבריאל גיפורדס, שהודיעה השבוע על פרישה, שנה לאחר שנורתה בראשה ונפצעה קשה. זהו ביקורה השני בקונגרס מאז פציעתה. עם הגעתה זכתה גיפורדס לחיבוק חם מהנשיא.

גבריאל גיפורדס מקבלת חיבוק מהנשיא ברק אובמה עם הגעתה לביקור פרידה מהקונגרס לאחר פרישתה, לנאום "מצב האומה" של הנשיא, 24 בינואר 2012. Pablo Martinez Monsivais, AP
חיבוק חם מהנשיא. גבריאל גיפורדס, הלילה בקונגרס/AP, Pablo Martinez Monsivais

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully