וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה יתרום את כספי פרס הנובל לצדקה

דובר הבית הלבן הודיע כי נשיא ארה"ב יתרום את סכום הזכייה- 1.4 מיליון הדולרים לצדקה. אובמה: "לא כך ציפיתי להתעורר הבוקר. בתי אמרה לי: 'אבא, זכית בפרס'"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: עידן גוראל)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה יתרום לצדקה את סכום הזכייה בפרס נובל העומד על 1.4 מיליון דולרים. כך הודיע אמש (שישי) דובר הבית הלבן. מוקדם יותר הגיב אובמה לזכייתו בפרס נובל לשלום לשנת 2009 ואמר כי "אני מופתע מההחלטה להעניק לי פרס נובל לשלום, ולמען האמת איני מרגיש שאני ראוי לו. אך אקבל את הפרס כקריאה לפעולה, קריאה להתמודד עם אתגרי המאה ה-21". הפרס בשווי 1.4 מיליון דולר יוענק לאובמה באוסלו ב-10 בדצמבר.

"לא כך ציפיתי להתעורר הבוקר", אמר אובמה במסגרת הצההרב בבית הלבן. "בתי הודיעה לי : אבא זכית בפרס נובל". לדברי נשיא ארצות הברית, בכוונתו לפעול לעולם טוב יותר, נטול נשק גרעיני. "לא נסבול עולם בו יש איום של אסון גרעיני, שמסכן אנשים. לכן החלנו בצעדים קונקרטיים לקראת עולם ללא נשק גרעיני. לכל האומות יש זכות לכוח גרעיני, אך עליהן להפגין רצון לשלום".

אובמה התייחס בדבריו גם למצב במזרח התיכון. "עלינו לחתור לדרך שונה בה אנו רואים אנשים ממדינות וגזעים שונים, דרך כבוד הדדי ואינטרסים משותפים. יש לעשות מאמץ לשנות, לפעול לכף שישראלים ופלסטינים יחיו בעולם בטוח באומות משלהם".

ועדת פרס נובל באוסלו הכריזה אתמול כי אובמה הוא חתן פרס נובל לשלום לשנת 2009. הוועדה נימקה נימקה את הזכייה בכך שאובמה "נותן לעולם תקווה לעתיד טוב יותר". הוועדה שיבחה את אובמה על "מאמציו הבלתי רגילים לחזק את הדיפלומטיה הבינלאומית ואת שיתוף הפעולה בין עמים. לעיתים רחוקות מצליח אדם במעמדו של אובמה לתפוס את תשומת הלב העולמית ולתת לעולם תקווה לעתיד טוב יותר".

מאז שנכנס לתפקידו בינואר האחרון, קרא אובמה לפירוק העולם מנשק גרעיני והתניע מחדש את תהליך השלום במזרח התיכון. הפרס ניתן לאובמה פחות מ-9 חודשים לתוך כהונתו. למרות האג'נדה השאפתנית שלו, הוא עוד לא הצליח להגיע לפריצת דרך של ממש בתהליך השלום במזרח התיכון או בתכנית הגרעין של אירן, ואף נתקל בקשיים בניהול המלחמה של ארה"ב באפגניסטן.

ברק אובמה. Rick Bowmer, AP
ברק אובמה/AP, Rick Bowmer

ברק אובמה נולד ב-4 באוגוסט 1961 בהונולולו. אובמה הוא בן למשפחה מוסלמית מצד אביו,יליד קניה, ונוצרי מצד אימו. הנשיא האמריקאי סיים את לימודיו האקדמיים באוניברסיטת קולומביה ובבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרווארד, שם היה גם נשיא כתב העת של בית הספר. לאחר מכן, עבד כעורך דין לזכויות האזרח וכמורה למשפט החוקתי בבית הספר למשפטים של שיקגו. בינואר האחרון, לאחר שזכה ביותר מ-50% מקולות הבוחרים, נבחר ברק אובמה לנשיא ארה"ב.

פרס נובל לשלום מוענק מדי שנה לאנשים שפעלו למען השלום ושהחליפו את דרך המלחמה במשא ומתן בכדי להגיע לשלום. את הפרס החלו להעניק בשנת 1901. בין הזוכים בפרס: נשיא בית הדין האירופי לזכויות אדם רנה קאסן, מנהיג השחורים בארצות הברית מרתין לותר קינג, מנהיגת מסדר המיסיונרים אמא תרזה, מנהיג השחורים בדרום אפריקה נלסון מנדלה וסגן נשיא ארצות הברית לשעבר אל גור. בפרס זכו בעבר גם מנהיגים ישראלים: ראש הממשלה מנחם בגין על הסכם השלום עם מצרים, וראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ונשיא המדינה שמעון פרס על חתימת הסכם אוסלו עם הפלסטינים.

ברק אובמה. רויטרס
ברק אובמה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully