וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב המומים מפרסום הפתק של אובמה

טלי גולדשטין ופנחס וולף

27.7.2008 / 13:11

התקשורת האמריקאית הגיבה בזעם על פרסום הפתק שטמן אובמה בכותל, שאת תוכנו פרסם "מעריב". "זה שקול לקריאה ביומן אישי"

"ביקורו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ברק אובמה בכותל המערבי בשבוע שעבר היה אירוע ציבורי. התפילה, אותה רשם כמקובל במסורת היהודית על פתק והכניס לאחת מאבני הכותל, היתה דבר אישי". כך נכתב היום (ראשון) באתר "ניוזדיי". הדברים נכתבו על רקע פרסומו של תוכן תפילת אובמה בעיתון "מעריב" ביום שישי. תלמיד ישיבה, שנכח בביקור, חטף את הפתק מיד אחרי עזיבתו של הסנאטור את המקום, והעביר אותו לידי העיתון. באותו יום, פרסם "ידיעות אחרונות" כי השיג לידיו גם כן את תוכן הפתק אך החליט שלא לפרסמו מטעמי פרטיות.

בעקבות הכתבה ב"מעריב", התעוררה סערה בתקשורת ובציבור הישראלי וביקורת קשה נמתחה נגד העיתון. ג'ן פסקי, דוברת קמפיין אובמה, סירבה לאשר או להכחיש כי הפתק אכן היה שייך לאובמה. עם זאת, כתב היד בתצלום הפתק שפירסם "מעריב" נראה זהה לכתב היד של אובמה, שחתם על ספר המבקרים במוזיאון "יד ושם" ביום רביעי שעבר.

רב הכותל, שמואל רבינוביץ, גינה היום בחריפות את המתפלל שהוציא את הפתק שטמן המתמודד לנשיאות ארצות הברית, הסנאטור ברק אובמה, ביום רביעי האחרון בין אבני הכותל. לדבריו, "הפתקים שנטמנים בין אבני הכותל הן בין האדם לקונו, וחלילה לקרוא אותם ולעשות בהם שימוש כלשהו. המנהג להטמין פתקים בין אבני הכותל, הוא מנהג עתיק יומין ומשמש כלי ביטוי לתפילה שבין אדם לבוראו. מעשה זה ראוי לגינוי חריף ומהווה פגיעה במקום הקדוש וחילול שם שמים". הרב רבינוביץ הסביר כי הפתקים המוטמנים בכותל מועברים לגניזה בערב ראש השנה ובערב חג הפסח, תוך הקפדה על כך שבני אדם לא ייחשפו לתוכנם. "אני מבקש שבעתיד המתפללים יקפידו על כך שלא להוציא פתקים ולעשות בהם שימוש", הוא אמר.

בפתק המדובר כתב אובמה: "אלוהים – הגן על משפחתי ועלי. מחול לי על חטאיי והגן עלי מפני חטא הגאווה והייאוש. הענק לי את החכמה לעשות את מה שנכון וצודק והפוך אותי לכלי של רצונך". הפתק לא היה חתום.

"חדירה נפשעת לפרטיות"

"לא ראוי שתפילות של אדם בכותל המערבי יהפכו לנושא ציבורי", אמר ל"ניוזדיי" ג'ונתן רוזנבלום, פרשן דתי. "קיים איסור רבני נגד קריאת תכתובת פרטית של אנשים אחרים וכמובן שכל מי שמגיע לכותל מצפה שתכתובת זו תהיה מוגנת", הוסיף.

מספר רבנים מלונג איילנד אמרו כי חשיפת הפתק שקולה לקריאה ביומן האישי של אדם והיא בבחינת הפרה חמורה של הפרטיות. "אני חושב שזהו מעשה נוראי", אמר הרב סטיבן מוס מבית הכנסת הרפורמי "בני ישראל" שבאוקלנד. "פתקים אלו הם מסרים אישיים בין האדם שכותב אותם לאלוהים".

הרב טוביה טלדון, מנהל קהילת חב"ד בלונג איילנד, השמיע דברים דומים. "זוהי הפרה של הפרטיות שלו. אדם רוצה לנהל שיחה פרטית עם אלוהים ופרטיות ורצונו נפגע". "אני חושב שעצוב הדבר שהפתק נחשף", אמר הרב פרי רפאל רנק, אף הוא מלונג איילנד. "זה כמו להציץ לנפש של מישהו".

ב"סוומפ", הבלוג העוקב אחרי הפוליטיקה האמריקאית באתר ה"בולטימור סאן", נכתב כי יש משהו מטריד ביותר בעובדה שתלמיד ישיבה עשה את המעשה. אחרי הכל, הוא אמור להיות יהודי דתי, שהכותל המערבי מקודש לו. בבלוג איחלו שאותו תלמיד ישיבה ימצא לו עיסוק אחר בחייו ולא ימשיך בקריירה דתית.

ב"סוומפ" נכתב גם: "גם אם היינו בוטחים לחלוטין באותנטיות של הפתק, קיימת עדיין שאלה של פרטיות והאם מותר להפר את קדושת התקשורת בין אדם ליוצרו. ככל הנראה, כמה עיתונאים בישראל התגברו על נקיפות המצפון שלהם בנושא ופרסמו את התפילה. יש הטוענים שכל דבר שבעל תפקיד ציבורי עושה, שייך לנחלת הכלל. אך אפילו למועמדים לנשיאות ארה"ב יש זכויות אדם. אחת מהן אמורה להיות הזכות להתפלל בפרטיות. גם העובדה שהתפילה נכתבה אינה הופכת אותה לפחות פרטית. הייתם מקווים שאפילו אם העיתונאים לא מבינים זאת, תלמידי ישיבה כן. כנראה שזה לא נכון".

באתר של "סקיי ניוז" הבריטי תהו האם שום דבר אינו קדוש יותר בעולם, אפילו לא בארץ הקודש עצמה. "נראה שלא כשמדובר בכותל המערבי ומבקרו ברק אובמה", היתה המסקנה.

אתר ה"ניו יורק מגזין" העלה יום לפני ביקור אובמה בכותל בבדיחות הדעת את האפשרות שהפתק יפורסם ואף פירסם פתק מדומה בו מבקש אובמה את עזרת האל בבחירת סגן נשיא ומתפלל לכך שיריבו ג'ון מקיין יירדם באמצע משפט, מתח ביקורת על הפרשה. "התלוצצנו אתמול לגבי תוכן הפתק והעיתון 'מעריב' אכן עשה זאת ופרסם את הפתק האמיתי. גם אם הפרשה תעזור לאובמה פוליטית (ואין סיבה שלא), זה עדיין מזעזע שמישהו שלף את הפתק מהכותל. כמה נאיבי מצדנו היה להתייחס לאפשרות הזו כבדיחה".

באתר "אי. בי. סי", נכתב: "יש שיחות בין בעל לאשה, חולה ורופאו, לקוח ועורך דינו, אך זוהי אחת החדירות הנפשעות ביותר לפרטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully