וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיבטים תובעים בכירים סינים על רצח עם

רויטרס

28.6.2005 / 18:03

4 נזירים טיבטים הגישו בספרד תביעה נגד נשיא ור"מ לשעבר מסין תביעה באשמת רצח עם. החוק הספרדי מקל לתבוע על פשעים מסוג זה

ארגון טיבטי הגיש במדריד תביעה פלילית נגד בכירים סינים באשמת רצח-עם ופשעים נגד האנושות. הארגון מקווה לנצל את חוקיה של ספרד בנוגע לפשעים בינלאומיים נגד זכויות אדם.

התביעה, שלדברי הוועדה לתמיכה בטיבט היא הראשונה מסוגה בעולם, מאשימה בכירים וביניהם הנשיא לשעבר ז'יאנג זמין וראש הממשלה לשעבר לי פנג במתן הוראה לביצוע מעשי טבח ועינויים בטיבט.

בית המשפט העליון של ספרד יצטרך כעת להחליט האם למנות שופט שידון בתיק, שיוכל לקרוא לסינים לעצור את הנאשמים ואפילו להחרים את רכושם.

"הסינים עינו אותי ורבים מחבריי בטיבט", אמר הנזיר הבודהיסטי פאלדן גיאטסו, שסיפר כי שיניו הוטחו מפיו במהלך הכאות שספג במשך 33 שנים בכלא. "עבורי זהו יום גדול, מפני שאנחנו יכולים להציג תביעה נגד סין".

סין הקומוניסטית שיגרה כוחות לתוך טיבט כדי לאכוף על הממלכה ההררית את שלטונה ב-1950. המנהיג הבודהיסטי של טיבט, הדלאי לאמה, נמלט להודו כעבור תשע שנים, לאחר התקוממות כושלת נגד הסינים.

"מדינות רבות מתעניינות יותר בהזדמנויות עסקיות בסין, ולכן הן משתיקות את נושא זכויות האדם בטיבט", אמר פרקליטם של התובעים, חוזה אליאס אסטבה. הוא הוסיף כי "מוקדשת תשומת לב רבה יותר בעיתונות למעשי טרור בעוד שהמאבק השליו של הטיבטים, הדורשים את זכויותיהם זה 50 שנה, לא נחל כל הצלחה". מן השגרירות הסינית במדריד לא התקבלה כל תגובה.

"כל שנותיי חייתי כגולה"

שופטים ספרדים ממלאים תפקיד מוביל בתביעות נגד פשעי זכויות אדם. באפריל גזר בית המשפט העליון על קצין לשעבר בצי הארגנטיני 640 שנות מאסר באשמת פשעים נגד האנושות במהלך "המלחמה המלוכלכת" שלך השלטון בארצו נגד האופוזיציה השמאלנית.

בתיק זה קבע בית המשפט הספרדי כי יש לו סמכות לשפוט נאשמים ברצח-עם, טרור או עינויים שבוצעו בכל מקום בעולם, בתנאי שמעורבים קורבנות ספרדיים.

"התקדימים בספרד הופכים אותה למקום טוב לנהל את התיק, היות שסין אינה מכירה בבתי דין בינלאומיים ובתי הדין הסיניים כפופים למפלגה הקומוניסטית", אמר אסטבה.

אחד הנזירים שהגישו את התביעה הא בעל אזרחות ספרדית. "נולדתי בטיבט והייתי בן ארבע בלבד כשהסינים פלשו", אמר ת'ובטן וואנגצ'ן, המתגורר בברצלונה. "הסינים רצחו 1.2 מיליון אזרחים, כולל אמי. כל שנותיי חייתי כגולה". מקור משפטי ספרד אמר כי לא סביר שבית המשפט העליון יסכים לדון בתיק ללא הוכחה למעורבות ספרדית.

הדלאי לאמה, העומד בראש ממשלה טיבטית גולה בעיר ההודית דהרמסאלה, מבקש אוטונומיה נרחבת לטיבט, אם כי הוא אינו קורא לעצמאות מוחלטת. המשטר הסיני מסרב להתיר לו לחזור למולדתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully